1 447 332 läst · 23 921 svar
1447k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Är du nykter nu?MRLINDELL skrev:
Om du är det så kan du väl gå in och ändra svamlet du skrev när du var full.
Folk som är fulla eller korkade kan ju gå på vad du skriver.
En annan stor nackdel med att äga en Tesla är att batteriet försämras efter en tid. Som ett resultat av detta kommer du att förlora räckvidd och du kommer också att behöva köpa ett nytt batteri. Detta är mer utbrett i kallare områden där batteriet försämras snabbare.14 sep. 2021
Från vi bilägare. Men att kritisera Tesla på forumet ger ju en del gnäll.
Har kört Tesla en hel vecka i vinter och är föga imponerad.
Från vi bilägare. Men att kritisera Tesla på forumet ger ju en del gnäll.
Har kört Tesla en hel vecka i vinter och är föga imponerad.
Är det en journalist eller en insändare du ”citerar”?MRLINDELL skrev:En annan stor nackdel med att äga en Tesla är att batteriet försämras efter en tid. Som ett resultat av detta kommer du att förlora räckvidd och du kommer också att behöva köpa ett nytt batteri. Detta är mer utbrett i kallare områden där batteriet försämras snabbare.14 sep. 2021
Från vi bilägare. Men att kritisera Tesla på forumet ger ju en del gnäll.
Har kört Tesla en hel vecka i vinter och är föga imponerad.
Js alla batterier försämras över tid, men var har du fakta på att man behöver köpa nytt batteri till Tesla? De har funnits tio år och ett fåtal bilar råkar ut för det precis som ett fåtal dieselmotorer rasar. Många har kört långt över 20 000 mil och batterierna är OK.
Men förr eller senare är batteriet slut men då har nog bilen gått 50000 mil och är slut ändå.
Menar du att det skulle vara unikt för Tesla att batteriet försämras över tid? Och att batteribyten behöver göras frekvent på Teslor?MRLINDELL skrev:
Att räckvidden går ner i kyla är också något som bara drabbar Tesla?
Spännande resonemang……..
Ett antagande blir att många av de elbilar med åldrande batterier kan bli perfekta andrabilar där man behöver två bilar, även om man kortar körsträckan så kommer det att vara fullt tillräckligt.
Vår andrabil, idag bensinare, rullar som längst 5-6 mil/dag och i helgerna mindre, så här finns det en marknad för de elbilarna utan att behöva byta batterier. Och aldrig långkörning-
Vår andrabil, idag bensinare, rullar som längst 5-6 mil/dag och i helgerna mindre, så här finns det en marknad för de elbilarna utan att behöva byta batterier. Och aldrig långkörning-
För vår del är det priset som avgör och idag kan man leasa en elbil för 2500kr/mån. Med dagens bränslepriser blir en elbil billigare. En elbil har ju minimalt underhåll då man inte behöver byta oljefilter, bränslefilter, olja osv.
Som andrabil spelar räckvidd mindre roll och de längre sträckorna kommer vi köra min Polestar 2.
Som andrabil spelar räckvidd mindre roll och de längre sträckorna kommer vi köra min Polestar 2.
Redigerat:
Du ska nog inte lita på säljarens argument när du köper bil. Säljaren vill naturligtvis att du ska privatleasa eftersom de tjänar mer på det än om du köper bilen kontant.R Rkarlsson skrev:Var inne och beställde en idag.
Säljaren sa att han aldrig försökte sälja en elbil kontant just pga att ingen kunde garantera något restvärde överhuvudtaget på de.
Lite äldre diesel och bensin verkar gå åt som smör i solsken dock. Jag letade en billig andrabil som alternativ om jag inte skulle beställt idag. Men det finns inga alls på marknaden :O
Då tar även bilhandlaren/finansbolaget hela risken för restvärdet så de har naturligtvis en klar bild över vad restvärdet kommer att bil.
Privatleasing av elbilar blir en riktigt bra affär för handlarna. De slipper prutningar, får hela bonusen och kan sedan om 24-36 månader även sälja den med vinst. Dessutom får de privatpersoner som byter bil efter 24-36 månader hela tiden vilket nog är rätt ovanligt när privatpersoner köper nya bilar kontant.
/Krille
Privatleasaren (köparen) får bonusen direkt avräknad på månadsavgiften i 36 månader.K Krille4 skrev:Du ska nog inte lita på säljarens argument när du köper bil. Säljaren vill naturligtvis att du ska privatleasa eftersom de tjänar mer på det än om du köper bilen kontant.
Då tar även bilhandlaren/finansbolaget hela risken för restvärdet så de har naturligtvis en klar bild över vad restvärdet kommer att bil.
Privatleasing av elbilar blir en riktigt bra affär för handlarna. De slipper prutningar, får hela bonusen och kan sedan om 24-36 månader även sälja den med vinst. Dessutom får de privatpersoner som byter bil efter 24-36 månader hela tiden vilket nog är rätt ovanligt när privatpersoner köper nya bilar kontant.
/Krille
Privatleasing Kia e-niro Advance, 64kWh, 45 mil komplett Inkl type 2 laddkabel 20A 5m.
1.500 mil/år.
3.350:-/mån.
Redigerat:
Det är vad säljaren säger. Frågan är väl bara hur mycket som egentligen kommer den som leasar tillgodo?MRLINDELL skrev:
/Krille
Du skriver ju under ett kontrakt med 36 mån fast månadskostnad.K Krille4 skrev:
Har privatleasat Kia 2 x 3 år och har bara tvättat av bilen, dammsugat och petat lite med en trasa på trösklar och insidan förardörren. Har genomgått all service som ingår enligt avtal.
Har lämnst in och fått ut min nya bil. Är det inget att anmärka på, skador, fläckar, onormalt slitage så är det enkelt.
7 års nybilsgaranti, om det finns skador så går det på din försäkring, typ självrisken.
Det är så mycket skitsnack om privatleasing i media som inte är relevant.