R Rkarlsson skrev:
Exakt. Det finns inga nackdelar med leasingen. Så förstår inte varför vi ältar. De fick snickra ihop en biljävel till och jag valde el, absolut inte ett jävla dugg för miljöns skull utan bara för min egoistiska saks skull :D
Jag har fortfarande åsikten att elbilar aldrig kan bli lika roliga som bensin och diesel någonsin.
Men de handlar bara om att det är roligt för mig med motorer.
Jag kommer köra både diesel, jänk v8, motorcykel och allt annat roligt i sommar. :D
Bra att du är nöjd - då finns ingen anledning att hitta på egna sätt att räkna eller argument som att priserna på elbilar dumpas efter tre år :)

Lycka till med bilen - jag är övertygad om att du blir nöjd (y)

/Krille
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Xc60
 
Vet nu två Tesla ägare som har drag. En har kört med hästsläp och stora synpunkter på Tesla angående batteriet. Det har tappat kapacitet och bilen går inte som förr utan släp. Det finns risk för att batterierna går ner sig vid hög belastning över tid.
Det finns även artiklar om samma problem.

Många elbilar har låg dragvikt pga batteriet och garantier.

https://feber.se/bil/snubbe-rekommenderar-att-inte-dra-slap-med-tesla-model-y/421718/?p=1

(... och nu joddlar alla Tesla ägare ...)
 
Ska du storsprätta i sommar och köra Tesla med husvagn? Glöm det!
 
Det finns för och nackdelar men Volvo lägger tex ner tillverkning av bilar med förbränningsmotor runt år 2027 så vad man än tycker och tänker går allt i samma riktning.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Ska du storsprätta i sommar och köra Tesla med husvagn? Glöm det!
Jag har kört Tesla med husvagn i två somrar nu och kommer 25-30mil.
Blir lite rädd nu inför 3:e sommaren då batteriet alltså ska kollapsa.
 
  • Gilla
slugger75 och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Det finns för och nackdelar men Volvo lägger tex ner tillverkning av bilar med förbränningsmotor runt år 2027 så vad man än tycker och tänker går allt i samma riktning.
Det kommer att bli stora förändringar med den serie solid state batterier som kommer att slussas ut. Senaste batteriet på 64kWh tog 4 min att ladda fullt.
Första generationen med dessa batterier är på väg ut.
Många laddstationer idag har pris per minut pga att öka tillgängligheten vid snabbladdarna. Man kommer att gå över till debitering via effekt när de rullar ut de nya batterierna.
I rådande läge med krig, energibrist och en galning i öst som hotar stänga av gasen till EU och EU slutar köpa rysk olja så kommer efterfrågan på elbil, bra batteri, laddstationer att öka markant.
Komponentbrist och transportproblem som vi har ovan på detta skapar ändå lite kaos, långa ledtider, ökade tillverkningskostnader och leveranstider.
Elmotorer klara av lika mycket effekt som bensinmotorer. Allt hänger på kvaliteten och kapaciteten på batteriet. Lösningar är väg och jag tror 2027-2030 så är vi där.
Det måste till något drastiskt för att få bilindustrin att få tummen ur och det händer nu.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Va och provkörde en Cupra Born på förmiddagen idag. Ganska trevlig bil, gillar inte riktigt touchknapparna på ratten men dom funkar genom tyg & handskar iallafall. Sen saknar den single pedal driving funktionen.
Adaptiva farthållaren va riktigt bra, följde bilar på kurvig väg utan ryck. Skönt att förardisplay följer med ratten vid justering.

Ingen dragkrok tillgänglig tyvärr, leasingkostnad på 77kWh batteriet förväntas nästa vecka och takräcke är tydligen på G.
Ja och inga leveransbesked på grund av Rysslands invation av Ukraina är elkablagefabrikerna stängda
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det kommer att bli stora förändringar med den serie solid state batterier som kommer att slussas ut. Senaste batteriet på 64kWh tog 4 min att ladda fullt.
Första generationen med dessa batterier är på väg ut.
Många laddstationer idag har pris per minut pga att öka tillgängligheten vid snabbladdarna. Man kommer att gå över till debitering via effekt när de rullar ut de nya batterierna.
I rådande läge med krig, energibrist och en galning i öst som hotar stänga av gasen till EU och EU slutar köpa rysk olja så kommer efterfrågan på elbil, bra batteri, laddstationer att öka markant.
Komponentbrist och transportproblem som vi har ovan på detta skapar ändå lite kaos, långa ledtider, ökade tillverkningskostnader och leveranstider.
Elmotorer klara av lika mycket effekt som bensinmotorer. Allt hänger på kvaliteten och kapaciteten på batteriet. Lösningar är väg och jag tror 2027-2030 så är vi där.
Det måste till något drastiskt för att få bilindustrin att få tummen ur och det händer nu.
Är inte debitering av tid och effekt exakt samma sak förutsatt att laddaren ger och bilen tar emot konstant effekt? Och är det verkligen så det debiteras, hela tiden ser jag uppgifter om vad det kostar per kWh att ladda längs vägen. Du kanske menar energi?

Det är snarare tvärtom att bensinmotorn inte generellt har samma effekt som elmotorn.

Problemet är inte ”en galning i öst” som hotar stänga gasen till EU. Problemet är en galning i väst som gjort EU beroende av denna gas från en diktatur. Och blandar du inte olika saker här: olja, gas och el samt vad det kan användas till såsom drivmedel, uppvärmning och hushållsel.

Menar du dom svar på rubriken på tråden att det är för tidigt nu, men rätt tid 2027 - 2030?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Ska du storsprätta i sommar och köra Tesla med husvagn? Glöm det!
Någon konstaterar att en elbil (liksom en bensin och dieselbil) drar mycket mer när man drar släpvagn.

Slutsatsen är naturligtvis att det inte alls går att köra Tesla med husvagn.

Vad är det med elbilar som provocerar så mycket att man behöver argumentera på det sättet?

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är inte debitering av tid och effekt exakt samma sak förutsatt att laddaren ger och bilen tar emot konstant effekt? Och är det verkligen så det debiteras, hela tiden ser jag uppgifter om vad det kostar per kWh att ladda längs vägen. Du kanske menar energi?

Det är snarare tvärtom att bensinmotorn inte generellt har samma effekt som elmotorn.

Problemet är inte ”en galning i öst” som hotar stänga gasen till EU. Problemet är en galning i väst som gjort EU beroende av denna gas från en diktatur. Och blandar du inte olika saker här: olja, gas och el samt vad det kan användas till såsom drivmedel, uppvärmning och hushållsel.

Menar du dom svar på rubriken på tråden att det är för tidigt nu, men rätt tid 2027 - 2030?
Om man kan ladda 35 mil på 4 minuter på bilar med nya batteritekniker och 45 minuter på våra vanliga elbilar blir det väldigt billigt idag att ladda ny teknik mot den gamla.
Energi i dessa fall är kWh.

4 min batteri, 2:95/min = 11:80
Dagens, 45 min, 2:95/min = 132:75

Men de kanske trycker i 30 kWh.
Det blir konstigt att debitera med tid, med tid blir det dyrt eller billigt för någon oavsett pris.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Om man kan ladda 35 mil på 4 minuter på bilar med nya batteritekniker och 45 minuter på våra vanliga elbilar blir det väldigt billigt idag att ladda ny teknik mot den gamla.
Energi i dessa fall är kWh.

4 min batteri, 2:95/min = 11:80
Dagens, 45 min, 2:95/min = 132:75

Men de kanske trycker i 30 kWh.
Det blir konstigt att debitera med tid, med tid blir det dyrt eller billigt för någon oavsett pris.
Inte bara i dessa fall är energi kWh.

Jag förstår jämförelsen men är det verkligen vanligt att det debiteras per minut? Hursomhelst kan de som säljer välja debiteringsmodell. Problemet med att debitera per kWh är att du kan parkera utan att ladda gratis, eller låta bilen stå kvar fast den är full. Men tar det vara 4 minuter kan laddstationen designas dom en bensinmack där man köar vid behov och kör vidare när man tankat. Ingen anledning att lämna bilen om det tar 4 minuter.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Om man kan ladda 35 mil på 4 minuter på bilar med nya batteritekniker och 45 minuter på våra vanliga elbilar blir det väldigt billigt idag att ladda ny teknik mot den gamla.
Energi i dessa fall är kWh.

4 min batteri, 2:95/min = 11:80
Dagens, 45 min, 2:95/min = 132:75

Men de kanske trycker i 30 kWh.
Det blir konstigt att debitera med tid, med tid blir det dyrt eller billigt för någon oavsett pris.
Det är väl i princip bara 50 kW-laddare (och lägre) som har minuttaxa. Och även där är pris/kWh vanligare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Batterifabriken börjar snart byggas i Göteborg.
 
  • Arg
CM1234
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl i princip bara 50 kW-laddare (och lägre) som har minuttaxa. Och även där är pris/kWh vanligare.
Jag brukar för egen del i runda slängar räkna 1 kW per minut. Fullt på en timme.
Bilar med högvoltsbatteri laddar typ 80% på runt 30 minuter. Det skiljer lite mellan olika batterier/bilar men inga stora skillnader.

Ionity tar runt 9:- för 1 kW
InCharge 2.5-2.95 för 1 min = 1 kW.

Stora prisskillnader över tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.