1 440 941 läst · 23 745 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Byggveteran
· 2 293 inlägg
Tro mig, jag vet vad bilar kan kosta.P Pin skrev:Ja om jag får för mig att leasa en bil blir den ju över. Jag ska försöka motivera leasing med omvänt resonemang att det är gratis då jag inte behöver köpa något. bara någon osynlig post på autogiro varje månad.
Fast om du tror att bilen är gratis även om du får den av mig bedrar du dig. Som att få en hundvalp gratis. Den ska vaccineras, ha mat, rastas, till veterinären, den kissar på mattorna, biter sönder skorna….
Ett dyrt nöje sen 40 år tillbaka
Liten notis om fabrikanternas skrytdata.
WLTP är den teoretiskt möjliga körsträckan fabrikanten testat fram.
Läser man det finstilta så får inget batteri i princip dyka under 10% laddning, då blir bilen stående.
Det finns även en rekommendation att inte parkera bilen och låta den stå under 20% laddning.
WLTP.
I Europa mäts elfordons räckvidd enligt standarden Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Enligt denna standard mäts räckvidden vid en genomsnittshastighet av 48 km/tim i sommartemperatur från full laddning till tömt batteri. Faktisk körsträcka är beroende av körstil och andra externa faktorer. Räckvidden enligt WLTP är därför normalt inte möjlig att uppnå under verkliga förhållanden.
Därför är WLTP ingen tillförlitlig siffra. När du laddat bilen fullt så får du en siffra på panelen för möjligt körsträcka. Det är den sträckan du har till förfogande.
Så provkör bra laddade bilar och testa i olika trafikmiljöer och hastigheter.
Det finns också olika storlekar på motorer och även två motorer.
WLTP är den teoretiskt möjliga körsträckan fabrikanten testat fram.
Läser man det finstilta så får inget batteri i princip dyka under 10% laddning, då blir bilen stående.
Det finns även en rekommendation att inte parkera bilen och låta den stå under 20% laddning.
WLTP.
I Europa mäts elfordons räckvidd enligt standarden Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Enligt denna standard mäts räckvidden vid en genomsnittshastighet av 48 km/tim i sommartemperatur från full laddning till tömt batteri. Faktisk körsträcka är beroende av körstil och andra externa faktorer. Räckvidden enligt WLTP är därför normalt inte möjlig att uppnå under verkliga förhållanden.
Därför är WLTP ingen tillförlitlig siffra. När du laddat bilen fullt så får du en siffra på panelen för möjligt körsträcka. Det är den sträckan du har till förfogande.
Så provkör bra laddade bilar och testa i olika trafikmiljöer och hastigheter.
Det finns också olika storlekar på motorer och även två motorer.
Du överskattar medelsvenssons likviditet.Jonatan79 skrev:
Jag har pengar som jag skulle kunna köpa en elbil för, men då får jag skippa att installera bergvärme. Då installerar jag hellre bergvärme och väntar några år med elbil. Speciellt med tanke på elpriserna just nu...
Jag har aldrig köpt en bil som varit nyare än 2 år, jag brukar sikta på 3-4 år gammal bil har den ofta kvar i 8-10 år.R Rkarlsson skrev:
3-4 år gammal så slipper man hantera det initiala värdefallet, man slipper bilens eventuella barnsjukdomar (måndagsexemplar brukar gå sönder första året). Och sen har jag den kvar rätt länge just eftersom jag (som jag skrivit tidigare) vill ha en bil som jag är van vid, som jag vet hur den beter sig, som jag vet hur jag kan lasta, där jag hunnit fixa olika förvaringslösningar.
Jag kan tänka mig att folk som främst använder bilen för att åka till/från jobbet skiter fullständigt i de grejerna, de sitter ju bara i förarsätet och kör bilen på kända vägar.
Jag har nästan aldrig ägt en bil längre än ett år. Renaulten jag hade var den längsta på 3 år. Hyundaien jag har nu är inne på sitt andra år.N Nerre skrev:Jag har aldrig köpt en bil som varit nyare än 2 år, jag brukar sikta på 3-4 år gammal bil har den ofta kvar i 8-10 år.
3-4 år gammal så slipper man hantera det initiala värdefallet, man slipper bilens eventuella barnsjukdomar (måndagsexemplar brukar gå sönder första året). Och sen har jag den kvar rätt länge just eftersom jag (som jag skrivit tidigare) vill ha en bil som jag är van vid, som jag vet hur den beter sig, som jag vet hur jag kan lasta, där jag hunnit fixa olika förvaringslösningar.
Jag kan tänka mig att folk som främst använder bilen för att åka till/från jobbet skiter fullständigt i de grejerna, de sitter ju bara i förarsätet och kör bilen på kända vägar.
Jag vill inte ha 10 år gammal bil för att pendla till jobbet.
Och i med det blir dyrare att ha en diesel som kostar runt 200 än att leasa en splittny elbil så föll det på att prova på det.
Behöver jag säga att jag haft många fordon Ändå ligger jag lite i lä mot en kompis som är över 200 bilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 358 inlägg
Får ta och provköra en Polestar 2 och se hur den står sig mot Cupran. Misstänker att den ändå inte når upp till Lexusen i chassiet men det återstår att seR Rolle85 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 358 inlägg
Har en äldre Lexus IS250 idag, får sem om den blir kvar eller om Volvon åker först.R Rolle85 skrev:
Otroligt välbalanserat chassi i Lexusen och bra känsla i styrningen. Ingen Volvo jag kört kommer i närheten iallafall. Cupran va okej, bättre än nya S60 iallafall men nä, inte alls så bra som Lexusen