E
För 10-12 år sedan var förvirringen total kring skyddsutjämning, potentialutjämning, funktionsutjämning m.fl namn. Precis som Cecilia Axelsson beskriver i artikeln så tapetserades det med gröngult till allt av metall, för då kunde det i alla fall inte bli fel. Det kunde sitta på dörrkarmar, trappräcken, vattenrör, trådstegar, takbärverk, diskbänkar m.m m.m.

Jag skyller det på Handbok 413 utg. 4 i kombination med okunskap hos projektörer och installatörer som var livrädda för att missa att jorda en främmande ledande del.
 
Nyinstallation av mätarskåp:
Nyinstallationsarbete av ett mätarskåp på en vit plankvägg utfört av elfirma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort av elfirma.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
Ser ut som om en "klantverkare" har varit framme....:cry:
 
Det ser ut som man under byggtiden haft skåpet på en ställning och när man sedan flyttat skåpet till väggen inte flyttat på kablarna. Det är ju inte bara fastighetsägarens kablar som inte sitter som dom ska utan även nätägarens (och den har ju elektrikern inget med att göra).
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
och den har ju elektrikern inget med att göra
Formellt kanske inte, men nog f-n hade jag gjort det där snyggare med lite vettigt kabelskydd/klamring än sådär. Hade helt struntat i min "yrkestitel" eller vem som äger vilken sladd för sådär lämnar man det inte.

"Kabelskyddet" till vänster är ju direkt skrattretande.

Slarvigt arrangerade kablar utan ordentligt skydd hänger längs en vit plankvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Synliga kablar vid ett nybygge, vad fan är det. Katastrof och dålig planering.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det är ett nybyggt förråd. En gammal mätare satt på en stolpe några meter bort. Elektrikern sågade bort den gamla mätaren, förlängde serviskabeln med en skarv och satt upp det nya mätarskåpet på förrådsväggen.
Jag tycker det är direkt livsfarligt för jag tror inte att det finns en dragavlastning inne i skåpet.
Förrådet står i tomtgränsen så skåpet hänger in i min tomt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nyinstallation av mätarskåp:
[bild]

Gjort av elfirma.
Är dom klara då?

Klockan är ju 09:10 på en fredag så jag tror du hittar dom på frukosten på Ahlsell som dom äter på tid som du betalar under förevändningen att de skulle köpa kabelskydd.... ;) :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Nirre och 11 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker det är direkt livsfarligt för jag tror inte att det finns en dragavlastning inne i skåpet.
Det normala är nog att det finns en dragavlastning, det gör det iaf i mitt skåp.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är dom klara då?

Klockan är ju 09:10 på en fredag så jag tror du hittar dom på frukosten på Ahlsell som dom äter på tid som du betalar under förevändningen att de skulle köpa kabelskydd.... ;) :crysmile:
I så fall har dom suttit hos Ahlsell sedan 4-5 dagar vilket inte gör mig någonting då det är grannens förråd. Visste inte att Ahlsells kaffe var så gott, eller serverar dom där kaffekask?
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Visste inte att Ahlsells kaffe var så gott,
Det är dyrt så jag antar det är extra gott.

Förpackning av Gevalia Mellanrost kaffe, 450g, med prisinformation på en webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en riktigt obefintlig pissrabatt för mig. :poop::thumbdown::mad:
 
  • Wow
Screew
  • Laddar…
Om jag som skåning får göra min röst hörd ,så är det ett pisskaffe
Härnere med vårt vatten så smakar Zoegas bättre ;)
 
  • Gilla
Blodsoppen och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Om jag som skåning får göra min röst hörd, så är det ett pisskaffe. Härnere med vårt vatten så smakar Zoegas bättre ;)
Ahlsell har stort sortiment. :p

Zoegas Skånerost kaffe 450g förpackning med pris 78 SEK per paket på Ahlsells hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma obefintliga pissrabatt dock!
 
  • Haha
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Panor82
Själv föredrar jag :
 
  • Förpackning av Löfbergs Mellanrost kaffe 450g på Ahlsells webbsida med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.