Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Dessutom skrev han ordagrant i inlägg #15061 'tack och lov är pandemin över'
Ja, då har nog mickef fått svar på sin fråga.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Om du läser det inlägg @Nissens svarade på, så ja.
Missade det. Jag har inte läst allt det den flitige Feratin skrev men borde naturligtvis ha sett just i det svaret. De inlägg jag hunnit läsa tydde inte på att han ansåg att pandemin var över, möjligtvis den samhällsfarliga varianten.
 
K Kurtivan skrev:
Ja, jag tolkar hans utsaga "Jag tycker det mer och mer det ser ut som den verkliga pandemin är hypokondri." så.
Det kan jag hålla med honom om.
 
Nissens
M mickef skrev:
Har Feratin påstått att "pandemin" är över?
Absolut.

Ett tips till dig: Kolla den citerade texten i meddelandet jag skrev…
 
Nissens Nissens skrev:
Absolut. Ett tips till dig: Kolla den citerade texten i meddelandet jag skrev…
Har förstått det. Jag läser nog in bara det som jag tror att inläggaren menar.
 
Nissens
M mickef skrev:
Har förstått det. Jag läser nog in bara det som jag tror att inläggaren menar.
Hur tolkar du när någon skriver ”pandemin är över”?

Kan vara kul att veta vilken tolkning av det jag missade. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Hur tolkar du när någon skriver ”pandemin är över”?

Kan vara kul att veta vilken tolkning av det jag missade. :)
Att "pandemin" är över.
Tror inte att du skulle roas av eller ens förstå en annan tolkning.
 
Nissens
M mickef skrev:
Att "pandemin" är över.
Tror inte att du skulle roas av eller ens förstå en annan tolkning.
Du har rätt i att det är svårt att förstå en annan tolkning av ett så tydligt påstående. Sedan finns det ju alltid människor med helt egna mer eller fantasifyllda tolkningar av det mesta, men det är ju deras problem. :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har rätt i att det är svårt att förstå en annan tolkning av ett så tydligt påstående. Sedan finns det ju alltid människor med helt egna mer eller fantasifyllda tolkningar av det mesta, men det är ju deras problem. :)
Nu har jag inte sagt att det är svårt att förstå en annan tolkning, men kanske för några.
 
Nissens
M mickef skrev:
Nu har jag inte sagt att det är svårt att förstå en annan tolkning, men kanske för några.
Ja, för typ 99,9% av mänskligheten. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, för typ 99,9% av mänskligheten. :)
Jag förstår att din tolkning av mänsklighetens fattningsförmåga inte är speciellt hög.
 
Nissens
M mickef skrev:
Jag förstår att din tolkning av mänsklighetens fattningsförmåga inte är speciellt hög.
Det är din egna tolkning.

I verkligheten förhåller det sig precis tvärtom, Ett kristallklart klargörande är ett kristallklart klargörande. Sedan finns det ju alltid några som vill tolka även dem på sitt personliga sätt, och det står ju alla fritt.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är din egna tolkning.

I verkligheten förhåller det sig precis tvärtom, Ett kristallklart klargörande är ett kristallklart klargörande. Sedan finns det ju alltid några som vill tolka även dem på sitt personliga sätt, och det står ju alla fritt.
Min tolkning av det här inlägget är att det inte uttrycker en ärlig gentilitet.
 
P
F Feratin skrev:
Det kan mycket väl vara så, men det finns och har i alla år snurrat ett flertal coronavirus av förkylningstyp. Har du gått runt och agerat alarmist vad avser dessa också? Varför inte?
Det finns över 200 olika virus som kan orsaka förkylning. Rhinovirus är den vanligaste orsaken, men det finns även ett antal coronavirus som kan orsaka förkylning. Fyra kända humana coronavirus står för 10-15 % av förkylnignarna. De fyra förkylningscoronavirsen skiljer sig från båda SARS-CoV-virusen, och klassificeras också annorlunda. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Coronaviridae och https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Eftersom förkylningsvirus i allmänhet inte ger så värst svåra symptom är de inte ett hot mot folkhälsan.

Fördjupning om förkylningsvirus finns här:
https://web.archive.org/web/20120620210632/http://ndmat.hosp.ncku.edu.tw:8080/兒科/Feb-27.pdf
Det är så klart inte rimligt att gå runt och anpassa sitt liv efter vilket av 10000 möjliga scenarion som kan inträffa.
Jag tycker att det är rimligt att anpassa sitt liv för att motverka de största riskerna. För att slippa få TBE har jag vaccinerat mig mot det. Det innebar tre sprutor med ganska korta mellanrum och sen en spruta vart tredje eller vart femte år. Influensa vaccinerar jag mig mot varje höst.

När jag var ung vaccinerade jag mig mot smittkoppor, så jag får väl ta åt mig en del av äran av att mänskligheten har lyckats utrota den sjukdomen. :D

En spruta mot covid-19 ett par gånger om året ser jag inte som en stor börda när det gör att livet blir lättare.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
F Feratin skrev:
Aktuell statistik inlagda från feb-mars (Svt.se). Man kan komma med alla möjliga bortförklaringar åt bägge håll, men tittar man bara så här rakt av ser det helt random ut vaccinerad vs ovaccinerad.

10-19 år: 8 st (25% två doser, 13% en dos, 25% ingen dos)
30-39 år: 15 st (27% två doser, 7% en dos, 33% ingen dos)
50-59 år: 24 st (33% två doser, 33% ingen dos, 25% en dos)
60-69 år: 52 st (44% två doser, 6% en dos, 33% ingen dos)
70-79 år: 61 st (56% två doser, 21% ingen dos, 6% en dos)
80+ år: 25 st (56% två doser, 36% ingen dos, 0% en dos)
Hur stor del av befolkningen är vaccinerad respektive ovaccinerad, och hur påverkar det förhållandet tolkningen av din tabell?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.