A Argastesnickaren skrev:
Blir det svarta pengar då;)
I princip ja! Jag lurar ju staten på skattepengarna! Jag tar redan hand om solvärmen från inglasningen genom att använda den som tilluft till huset. Bekymret är bara att jag skulle vilja lagra den till natten också. Jag har dock inte hittat någon lösning som blir kostnadseffektiv då det är relativt sett få dagar per år som man kan nyttja solen på detta sättet. I princip så fungerar det bara på våren (på hösten går det inte åt så mycket uppvärmning förrän solen redan ligger för lågt).
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns alldeles för många som inte förstår sitt eget bästa tyvärr. En teknokrati är vad vi behöver...
Kan tycka att man borde hålla en ny omröstning med fler alternativ än "NEJ". Men som du säger så är det inte säkert att folk vill sitt eget bästa. Mycket rädsla och skrock kring kärnkraft.
 
R Razmataz skrev:
Kan tycka att man borde hålla en ny omröstning med fler alternativ än "NEJ". Men som du säger så är det inte säkert att folk vill sitt eget bästa. Mycket rädsla och skrock kring kärnkraft.
Minst sagt. Rädslan för strålning är som rädslan för asbest, rätt hanterad är det inga större problem.

Det kommer SMR-reaktorer som får plats i en extra stor container och som laddas en gång under deras livslängd. De stänger dessutom av sig själva när de tappar strömmen. Riskerna med denna typ av reaktor är främst om de blir bombade av främmande makt.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Minst sagt. Rädslan för strålning är som rädslan för asbest, rätt hanterad är det inga större problem.

Det kommer SMR-reaktorer som får plats i en extra stor container och som laddas en gång under deras livslängd. De stänger dessutom av sig själva när de tappar strömmen. Riskerna med denna typ av reaktor är främst om de blir bombade av främmande makt.
pacman42 pacman42 skrev:
Minst sagt. Rädslan för strålning är som rädslan för asbest, rätt hanterad är det inga större problem.

Det kommer SMR-reaktorer som får plats i en extra stor container och som laddas en gång under deras livslängd. De stänger dessutom av sig själva när de tappar strömmen. Riskerna med denna typ av reaktor är främst om de blir bombade av främmande makt.
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Starta en ny omröstning då? Det är ju svårt att ändra beslutet som Sverige önskade för 42år sedan utan underlag på att befolkningen vill detta?!
Intressant framtid med SMR om det tillåts utvecklas och kommersialiseras. Kärnkraften idag är också väldigt säker i Sverige och väst generellt. Ska man prata klimatnytta så är det bara att jämföra Frankrike med växande kärnkraft mot Tyskland vars "energiwende" endast tycks lyckas skapa mer koldioxidutsläpp....
https://www.reuters.com/business/en...s-seen-rising-2021-industry-group-2021-11-02/
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag såg på SVT häromdistens att havsbaserad vindkraft har ungefär samma pris per kWh som kärnkraft. För LKAB så var det dock för dyrt. Landbaserad vindkraft är vad de behöver. I så fall har vi inte mycket nytta av havsbaserad vindkraft, den ger ju inte el när den behövs på vintern.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I så fall har vi inte mycket nytta av havsbaserad vindkraft, den ger ju inte el när den behövs på vintern.
Oftast blåser det en del ute havs, jag kollade i december i en annan tråd, https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-273#post-4536244
Men i skrivande stund typ 2 m/s. Krävs >4 m/s för vindkraftverk.

Kartbild som visar vindhastigheter runt Stockholms skärgård, med vindpil på 8 m/s nära Sandhamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Oftast blåser det en del ute havs, jag kollade i december i en annan tråd, [länk]
Men i skrivande stund typ 2 m/s. Krävs >4 m/s för vindkraftverk.

[bild]
Problemet är bara att man måste dimensionera vindkraften till havs efter hur mycket energi som behövs som mest under dessa d(nästan) stiltjeagar. Många vindkraftverk blir det för att värma Sverige med en vind på 8m/s. Annars behöver vi ju annan energi för att täcka upp i alla fall...
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi kan titta på vad vi har för vind vid Måseskär de närmaste dagarna (närmaste fyr från de gigantiska vindparkerna som planeras utanför Bohuskusten):

Väderprognos för Måseskär med solikoner, temperaturer, nederbörd och vindhastigheter för kommande dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir inte mycket el till Northvolts fabrik vid Volvo på Hisingen från detta inte....
...tur det inte är den de skall vara beroende av, eller hur var det nu?
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi kan titta på vad vi har för vind vid Måseskär de närmaste dagarna (närmaste fyr från de gigantiska vindparkerna som planeras utanför Bohuskusten):

[bild]

Det blir inte mycket el till Northvolts fabrik vid Volvo på Hisingen från detta inte....
...tur det inte är den de skall vara beroende av, eller hur var det nu?
Skulle vara intressant att veta hur ett vindkraftverk levererar när medelvinden ligger på max 4 m/s men när byvindarna är en bit över 4 m/s. Har du sett någon sådan statistik?
 
K Kane skrev:
Skulle vara intressant att veta hur ett vindkraftverk levererar när medelvinden ligger på max 4 m/s men när byvindarna är en bit över 4 m/s. Har du sett någon sådan statistik?
Vad jag sett är det medelvinden som räknas.
 
Kempa_swe
Borde höja priser på allt som transporteras genom landet upp till norra delarna. Ska vi i söder betala mer för att elen transporteras hit så skall de få betala en lika många % på varor som transporterades dit. Eller ännu bättre, höj elpriser mm i Stockholm till det mångdubbla så blir det fart på politikerna
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg på SVT häromdistens att havsbaserad vindkraft har ungefär samma pris per kWh som kärnkraft. För LKAB så var det dock för dyrt. Landbaserad vindkraft är vad de behöver. I så fall har vi inte mycket nytta av havsbaserad vindkraft, den ger ju inte el när den behövs på vintern.
Lyckades SvT dra några slutsatser av det faktumet då?
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Borde höja priser på allt som transporteras genom landet upp till norra delarna. Ska vi i söder betala mer för att elen transporteras hit så skall de få betala en lika många % på varor som transporterades dit. Eller ännu bättre, höj elpriser mm i Stockholm till det mångdubbla så blir det fart på politikerna
Text-TV-sida från SVT med rubriken "Kommuner stoppar vindkraftverk", mobilgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Att avveckla kärnkraften var väl dock ett beslut grundat i folkomröstningen 1980? Vill ju tro att alla i vårt land vid den tiden kunde lägga sin röst på alternativet man ansåg lämpligt? Så att beslutet togs av boende i söder är ganska felaktigt enligt mig..
Nu kanske man tycker något annat? Addera en ny omröstning till valet i höst så får vi se.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
M mnils skrev:
Lyckades SvT dra några slutsatser av det faktumet då?
Ja, det tycker jag. De fick fram att havsbaserad vindkraft inte är lösningen på industrins behov. De fick också fram att det inte finns el i norrr som räcker till för att hjälpa södra Sverige iom den nya elindustrialiseringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.