Har en worx som stöter emot hinder. Då stannar den upp, piper och stöter emot igen för att sen säga fångad. Även den går längs med och fastnar så stannar den lite hur som helst. Den verkar sakna första läget för emotkörning när den vänder om helt utan den stannar bara och säger fångad. har bytt frontsensor då kabeln var av.
 
Har en WORX WG790E.1 inköpt 2016 som i slutet förra hösten började tappa inställt datum/klockslag. Mao är minnesbatteriet på upphällningen efter 5 år felfri klippning. Letmerepair tar enl tfnsamtal drygt 3000 kr för byte av detta batteri (ev byter de ut hela moderkortet - vad vet jag?) och detta skall ta ca 2-3v fnv och lite senare upp till 4v.

Finns det någon här som själv bytt ut batteriet på just denna modell (alltså *inte* WG790E där det sitter ett CR1225 som man lätt kan byta själv) . Som ni ser står texten "BATTE" och ett halvt "R" på "ovansidan" av moderkortet.
Kretskort från en WORX WG790E.1 robotgräsklippare med texten "BATTE" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Vet du var batteriet sitter? För på bilden ser jag en kondensator till höger om Batt texten, och nån halvledare under. Jag tror texten hänvisar till kablarna. Som på de andra texterna. Följ kablarna, tex den gula och se vart den tar vägen. Det kan också vara så att alla kablarna vid Batt texten går till stora driv batteriet. Om det är så, då vet jag inte riktigt var minnesbackupen sitter. Jag har gamla worx med knappcell.
Mvh Pär
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag hade vanlig knappcell på min 790.e1 vad ska de ha bytt till för batteri? Trodde alla hade db504 moderkortet
 
P pjsf skrev:
Hej. Vet du var batteriet sitter? För på bilden ser jag en kondensator till höger om Batt texten, och nån halvledare under. Jag tror texten hänvisar till kablarna. Som på de andra texterna. Följ kablarna, tex den gula och se vart den tar vägen. Det kan också vara så att alla kablarna vid Batt texten går till stora driv batteriet. Om det är så, då vet jag inte riktigt var minnesbackupen sitter. Jag har gamla worx med knappcell.
Mvh Pär
Ska undersöka moderkortet närmare i morgon fredag och återkommer då. Vi får hoppas det löser sig på nåt sätt - har även frågat Clas Ohlsons Maskinverkstad så får se om det kommer nåt intressant därifrån. På föregående modell WG790E så var det mig veterligen enkelt att byta knappcellsbatteriet...
 
Lägg upp en bild på både framsida och baksida där man ser hela kortet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag skulle också tro att märkningen på kortet har med kablarna som går ut/in i kortet, man kan också se BUZZER och CHARGER med tillhörande kablar ut från kortet, så BATTERY i detta fall är nog det stora drivbatteriet som menas
 
Kretskort med elektroniska komponenter och kablage synligt från en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med elektroniska komponenter och kabelanslutningar täckt av grå kylpasta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På din sista bild, där den gråa "bajskorven" överst med svart runt, om du försiktigt lyfter på den i ena hörnet, du har inte batteriet där under? Finns en bild från hackaday på en kille som försökte skriva egen programvara till dessa och på en av hans bilder, där han tagit bort "bajskorven" så ser det ut att eventuellt sitta ett knappcellsbatteri där under
 
Kretskort med integrerade kretsar, kondensatorer och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser förhoppningsvist lovande ut... Men de två svarta gummikluddarna på varsin sida ovanpå batteriet - vad har de för funktion? Skall man skära bort dessa oxå ?

Elektronikkort med lödade komponenter och två svarta gummibitar på ovansidan nära ett batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog försöka bända upp dom försiktigt om det sitter några kontakter under, man vet ju inte med tanke på deras förkärlek till silicon osv
 
Har för mig silikonet sitter där så att batteriet inte kan lossna pga vibrationer.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hur går det för dig?
 
Jag är ähuummm - indospinel, indisponibl, indospolbil, saataans - fnv...
 
  • Gilla
  • Haha
micked99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.