Är du förberedd om kriget kommer? Här tar vi upp frågan om hur du kan rusta hemmet inför en krissituation. Vi ger även tips för dig som äger eller vill anlägga ett eget skyddsrum.

Du kan läsa artikeln här: Bygga och bo i skyddsrum och förbereda för krissituation

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vem är så dum så att man skriver att det är ett skyddsrum på ritningen?
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vem är så dum så att man skriver att det är ett skyddsrum på ritningen?
Nuförtiden finns väl inte sådana incitament, men förut kunde man få bidra för detta
 
Och bygg för i helvete aldrig ett skydsrum av en container!

livsfarligt!
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vem är så dum så att man skriver att det är ett skyddsrum på ritningen?
Menar du på byggritningen?

Jag var spekulant på ett hus där det ingick ett skyddrum. På ritningen stod ingenting om skyddrum, det fanns faktiskt separata papper på det plus symbol på garaget som var skyddrummet.

Nu blev det ju inget köp pga banken.
Men jävlar vilket garage. 60kvm med sjukt tjocka väggar, avlopp och vatten. Förberedelser för ett riktigt kök. Dörrarna som skulle hängas på vid skarpt läge skulle man ju varit tvungen att vara minst 4 man för att få på.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och bygg för i helvete aldrig ett skydsrum av en container!

livsfarligt!
Nu blev jag nyfiken. Hur menar du ?
Bara en container går förstås inte, det är inte så tjocka väggar, men om någon skulle använda en container som bas och gjuta utanpå eller gräva ned - på vilket sätt är det livsfarligt ?

Är det ngn isolering eller liknande som kan bli hälsovådligt eller något ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu blev jag nyfiken. Hur menar du ?
Bara en container går förstås inte, det är inte så tjocka väggar, men om någon skulle använda en container som bas och gjuta utanpå eller gräva ned - på vilket sätt är det livsfarligt ?

Är det ngn isolering eller liknande som kan bli hälsovådligt eller något ?
En container är konstruerad för att bära vertikala laster och endast i hörnen, gräver man ned en sån utan att förstärka på ett adekvat vis finns det risk att jordtrycket från sidorna och ovanifrån får den att kollapsa. Så förstår jag det som.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
En container är konstruerad för att bära vertikala laster och endast i hörnen, gräver man ned en sån utan att förstärka på ett adekvat vis finns det risk att jordtrycket från sidorna och ovanifrån får den att kollapsa. Så förstår jag det som.
Nej man måste förstås göra en säker konstruktion, men det gäller ju oavsett material.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nej man måste förstås göra en säker konstruktion, men det gäller ju oavsett material.
Och då är det billigare att bygga rätt frän början än förstärka en container.
Metall är ju inget material vi gräver ner oskyddat i vårt klimat heller.
Så bara. Nej.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu blev jag nyfiken. Hur menar du ?
Bara en container går förstås inte, det är inte så tjocka väggar, men om någon skulle använda en container som bas och gjuta utanpå eller gräva ned - på vilket sätt är det livsfarligt ?

Är det ngn isolering eller liknande som kan bli hälsovådligt eller något ?
Ska du ha den ovan mark är det ju inga större problem att vara i den. Men skyddsklassen lär ju vara rätt kass.
Ska du gräva ner den så får man nog tänka om. Var där inte en som gjorde det och den kollapsa.

Om man ändå gräver ner och gjuter så ser jag ingen nytta med container om man ändå ska mura runt den. Då blir det ju smidigare att bara bygga rätt från början.

Isåfall finns där väl redan färdiga skyddrum att köpa och bara gräva ner.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om man ska gräva ner en pool på tomten kan man först bygga en bunker under poolen som man sedan ställer poolen på. Ingen som frågar efter bygglov då
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om man ska gräva ner en pool på tomten kan man först bygga en bunker under poolen som man sedan ställer poolen på. Ingen som frågar efter bygglov då
Fan va tråkigt om en bomb kommer ganska nära och det börjar läcka och där står lede fi ovanför. Pest eller kolera.
Om inte låter det jävligt dyrt och djupt.
 
  • Haha
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fan va tråkigt om en bomb kommer ganska nära och det börjar läcka och där står lede fi ovanför. Pest eller kolera.
Om inte låter det jävligt dyrt och djupt.
R Rkarlsson skrev:
Fan va tråkigt om en bomb kommer ganska nära och det börjar läcka och där står lede fi ovanför. Pest eller kolera.
Om inte låter det jävligt dyrt och djupt.
En fullträff av en 250 kg bomb får nog både vatten och bunker att försvinna.

Ett skyddsrum som klarar en atombomb är inte mycket att ha för vem vill stiga upp till en sådan värld?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om man ska gräva ner en pool på tomten kan man först bygga en bunker under poolen som man sedan ställer poolen på. Ingen som frågar efter bygglov då
Om du ändå täcker över är det väl bara att bygga på, ingen lär ju fråga efter bygglov ändå när du återställt marken.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En fullträff av en 250 kg bomb får nog både vatten och bunker att försvinna.

Ett skyddsrum som klarar en atombomb är inte mycket att ha för vem vill stiga upp till en sådan värld?
Personligen kan jag säga att jag kommer inte gå in i något jädra skyddsrum. Vid första antydan till någon attack sticker jag upp i skogen och stannar där. Tror inte de skulle vara intresserade av att gå ut i tät skog =)

Värre för mina stackars grannbyar. Det fanns 1 skyddsrum i ena byn på 4600 personer. Det inrymmet 90 pers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.