Nu har jag läst igenom hela din tråd, väldigt trevlig läsning. Tråkigt med dina motgångar och problem med byggloven. Hoppas de byts ut någon gång och att du orkar kämpa vidare så vi får fortsätta läsa om dina renoveringar.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Hej
Bra jobbat! Vilken kommun bor du i?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Long time, no see!

Ska jag vara helt ärlig så har min inaktivitet här berott på att jag halvt som halvt klev in i en depression gällande huset.

Vi började söka bygglov till uterummet i juni förra året och sen dess har det varit en oerhört dränerande process.

Till en början fick vi avslag. Där och då var jag i stort sett redo att flytta. Såg ingen mening med att bo kvar i en kommun där man inte ens får bygga ett uterum till en vanlig svenssonvilla.

Men sen vaknade envisheten och vi överklagade till stadsbyggnadsnämndens plan- och byggutskott.

Vi skrev ett personligt brev till stadsbyggnadsnämnden med en motivering till varför vi borde få bygga.

Komiskt nog har man ingen rätt att tala utan det är bygglovshandlingarna som ska tala. Efter ett samtal med villaägarnas jurister så kom vi fram till att ett personligt brev kan läggas till som en komplettering bland bygglovshandlingarna och ingen kan hindra det. Detta kan vara värt att veta om någon skulle hamna i samma situation.

Plan- och byggutskottet remitterade bygglov att göra ett grannehörande och alla fantastiska grannar gav sitt stöd :heart:

Efter grannehörandet röstade utskottet igenom och gav bygglov.

Här börjar då nästa energikrävande process. bygglov begärde komplettering på komplettering och det enda jag motsatte mig var kravet att ta in en konstruktör för att göra en konstruktionsritning. Anledningen till detta var helt enkelt att Willab Garden lämnade såpass detaljerade ritningar att det inte ska behövas, men kravet från deras sida kvarstod. Jag fick även kontrollplanen tillbakavisad 5 gånger trots att jag gjort flera kontrollplaner som är oerhört överdrivna för ett uterum.

Jag skulle presentera uträkningar för takvolymer och behövde göra en redovisningplan för avfallshantering trots att det bara brukar krävas för större projekt eller rivningslov.

Detta är bara en liten del av vad som tyngde mig inbygglovshanteringen som är under all kritik.
Jag fick noll hjälp av bygglovsavdelningen utan kände mig mer eller mindre konstant motarbetad då de mer än gärna försökte trolla bort mig i ett hörn av lagtexter och paragrafer.

Det märks att tjänstemän ibland glömmer bort att vi faktiskt är människor som jobbar för sina pengar.

Nåja vi snabbspolar fram till förra veckan när jag äntligen fick ett startbesked.

Och det var ju ändå på tiden eftersom uterummet anlände igår :crysmile:
[bild]
Nu känns huslivet mer positivt igen och jag längtar efter att få sätta fart :love:




En annan grej jag pysslat med senaste veckorna är ett begagnat kök som monterade in i garaget då jag haft väldigt svårt att hålla ordning pga avsaknad av lådor. Lagerhyllor och trådbackar i alla ära, men det svårt att sortera i :p

Här kommer en före- och en efterbild:
[bild]
[bild]

Tack för att du delar med dig. Väldigt starkt av dig

Det är värt att skicka reklamation på dessa människor bara för att markera ditt missnöje.
 
S Senior skrev:
Tjänstemännen glömmer bort att det faktiskt är vi som jobbar för att de ska få lön! Det låter nästan som du blivit utsatt för tjänstemannahämnd!

Starkt att stå emot!
Hur menar du? Bygglovsverksamheten är inte skattefinansierad om du tänkte så, den är avgiftsfinansierad.
 
  • Gilla
Ingells och 3 till
  • Laddar…
Tack allihopa! Era kommentarer värmer! Jag kommer aldrig låta orättvisor vinna :rofl:


G Garral skrev:
Hej
Bra jobbat! Vilken kommun bor du i?
Den informationen håller jag gärna för mig själv och om någon annan redan listat ut det så får dom gärna också göra detsamma :)
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
G Garral skrev:
Hej
Bra jobbat! Vilken kommun bor du i?
Tänkte just fråga samma sak. Vilken jäkla kommun var detta. MP som styr eller? Kompletterade mitt bygglov på villan jag nu bygger med ett uterum, upphöjd altan 200 kvm ca 150 cm över marken med pool samt ett uterum på 28 kvm. Med enkla ritningar i 4 väderstreck, situationsplan, planritning och sektions ritning (handritad med linjal) så fick jag snabbt och enkelt bygglov på 3 veckor. Tack Norrtälje kommun för bra service och goda råd.
 
  • Gilla
  • Haha
GalnaÄlgen och 13 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Tack allihopa! Era kommentarer värmer! Jag kommer aldrig låta orättvisor vinna :rofl:
Det har jag ej och orkar ej klura ut det. :D Bor själv i söderort därav intresset.



Den informationen håller jag gärna för mig själv och om någon annan redan listat ut det så får dom gärna också göra detsamma :)
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Hej
Det var stark av dig att stå emot, många ger upp lätt,men till slut vinner tjänstemän ändå annars skulle de inte finnas.
Örebro brukar vara värst när det gäller bygglov. Det smutsigaste och mörkaste staden i Sverige men bygglov kan du få bara om du ska bygga ännu fullare byggnader än de som redan finns och har en massa pengar för att betala för onödiga papper från olika instanser.
Fortsätt att kämpa.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Tack allihopa! Era kommentarer värmer! Jag kommer aldrig låta orättvisor vinna :rofl:

Jag tippar på Göteborgs kommun?

Det kunde varit det iaf! Här driver de folk ut ur kommunen pga gamla detaljplaner från 50-, 60 och 70-talet. På den tiden satt det en tjänsteman som gillade att pricka marken vilket gör det omöjligt fortfarande idag att bygga där med ex Attefallshus, växthus mm.

Våra grannar fick inte bygglov för ett växthus på prickad mark pga för nära kommunens mark som inte godkände placeringen (vilket var den enda rimliga för att kunna odla i soligt läge).
Grannarna gav upp efter en tids kamp och flyttade till grannkommunen som tog emot dessa höginkomsttagare med öppna armar och där fick de uppdaterade/ moderna detaljplaner och kunde bygga ett anpassat fint växthus och annat som en modern familj längtar efter.

Byggnadsnämnden i Göteborg borde ångra sig eftersom de vill vara en attraktiv kommun och behöver skattebetalarnas pengar. Från grannarna som flyttat, så har vi fått veta att det finnas en rörelse att folk flyttar ut från Gbg pga ingen flexibilitet i Gbgs föråldrade byggplaner,

Modern familjer har moderna idéer- men det är väl iofs bra för kranskommunerna


Den informationen håller jag gärna för mig själv och om någon annan redan listat ut det så får dom gärna också göra detsamma :)
 
P
E eemeliie skrev:
Hur menar du? Bygglovsverksamheten är inte skattefinansierad om du tänkte så, den är avgiftsfinansierad.
Bygglovshantering är väl den enda tjänsteproducerande verksamhet där de som levererar den tjänst man betalar för ser det som sin plikt att inte ha någon serviceanda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Long time, no see!

Ska jag vara helt ärlig så har min inaktivitet här berott på att jag halvt som halvt klev in i en depression gällande huset.

Vi började söka bygglov till uterummet i juni förra året och sen dess har det varit en oerhört dränerande process.

Till en början fick vi avslag. Där och då var jag i stort sett redo att flytta. Såg ingen mening med att bo kvar i en kommun där man inte ens får bygga ett uterum till en vanlig svenssonvilla.

Men sen vaknade envisheten och vi överklagade till stadsbyggnadsnämndens plan- och byggutskott.

Vi skrev ett personligt brev till stadsbyggnadsnämnden med en motivering till varför vi borde få bygga.

Komiskt nog har man ingen rätt att tala utan det är bygglovshandlingarna som ska tala. Efter ett samtal med villaägarnas jurister så kom vi fram till att ett personligt brev kan läggas till som en komplettering bland bygglovshandlingarna och ingen kan hindra det. Detta kan vara värt att veta om någon skulle hamna i samma situation.

Plan- och byggutskottet remitterade bygglov att göra ett grannehörande och alla fantastiska grannar gav sitt stöd :heart:

Efter grannehörandet röstade utskottet igenom och gav bygglov.

Här börjar då nästa energikrävande process. bygglov begärde komplettering på komplettering och det enda jag motsatte mig var kravet att ta in en konstruktör för att göra en konstruktionsritning. Anledningen till detta var helt enkelt att Willab Garden lämnade såpass detaljerade ritningar att det inte ska behövas, men kravet från deras sida kvarstod. Jag fick även kontrollplanen tillbakavisad 5 gånger trots att jag gjort flera kontrollplaner som är oerhört överdrivna för ett uterum.

Jag skulle presentera uträkningar för takvolymer och behövde göra en redovisningplan för avfallshantering trots att det bara brukar krävas för större projekt eller rivningslov.

Detta är bara en liten del av vad som tyngde mig inbygglovshanteringen som är under all kritik.
Jag fick noll hjälp av bygglovsavdelningen utan kände mig mer eller mindre konstant motarbetad då de mer än gärna försökte trolla bort mig i ett hörn av lagtexter och paragrafer.

Det märks att tjänstemän ibland glömmer bort att vi faktiskt är människor som jobbar för sina pengar.

Nåja vi snabbspolar fram till förra veckan när jag äntligen fick ett startbesked.

Och det var ju ändå på tiden eftersom uterummet anlände igår :crysmile:
[bild]
Nu känns huslivet mer positivt igen och jag längtar efter att få sätta fart :love:




En annan grej jag pysslat med senaste veckorna är ett begagnat kök som monterade in i garaget då jag haft väldigt svårt att hålla ordning pga avsaknad av lådor. Lagerhyllor och trådbackar i alla ära, men det svårt att sortera i :p

Här kommer en före- och en efterbild:
[bild]
[bild]

Bygglov? Varför söka det? Bygg!
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Bygglov? Varför söka det? Bygg!
Om det är enkelt att återställa om man får ett föreläggande om ta bort ett svartbygge så kan man ju strunta i att söka bygglov.

Under förutsättning att inte kommunen är helt anal och har bestämt annorlunda i detaljplanen så får man ha upp till 15 kvadratmeter "skärmtak" över en altan. Man får vanligen inte bygga in altanen med glasvägg och glasdörrar, för då blir det ett uterum.

Det gäller alltså att ha glasdörrar som är enkla att montera bort vid behov.
 
Kommuner kan göra en galen när de vill visa sin MAKT, stackars krakar måste ha ett helvete hemma… Skulle bygga ett enkelt attefallshus och hittade en gammal karta på tomten, ritade in huset och skickade in…. Efter ett antal Mail fram o tillbaka utan att jag kom vidare åkte jag upp själv till ansvarig…. Fick otroligtvis audience utan bokning… sade till honom att visa mig nu hur det skall se ut… då fick jag till svar att min tomtkatalogen var gammal ??? Han tog fram en ny karta och ritade in mitt hus… då denna solig dag tog jag båda lösningarna satte dem upp på fönstret och visade att båda våra lösningar var identiska- tomtens gränser hade ju inte flyttat på sig och min husplacering var identisk!
avslutade med fråga: Är vi överens nu? Ja blev svaret och jag signade ansökan…
Överraskningen kom senare 5.000kr för kommunen att acceptera en A4-sida… blev ju lika dyrt som bygglov


Andjul Andjul skrev:
Long time, no see!

Ska jag vara helt ärlig så har min inaktivitet här berott på att jag halvt som halvt klev in i en depression gällande huset.

Vi började söka bygglov till uterummet i juni förra året och sen dess har det varit en oerhört dränerande process.

Till en början fick vi avslag. Där och då var jag i stort sett redo att flytta. Såg ingen mening med att bo kvar i en kommun där man inte ens får bygga ett uterum till en vanlig svenssonvilla.

Men sen vaknade envisheten och vi överklagade till stadsbyggnadsnämndens plan- och byggutskott.

Vi skrev ett personligt brev till stadsbyggnadsnämnden med en motivering till varför vi borde få bygga.

Komiskt nog har man ingen rätt att tala utan det är bygglovshandlingarna som ska tala. Efter ett samtal med villaägarnas jurister så kom vi fram till att ett personligt brev kan läggas till som en komplettering bland bygglovshandlingarna och ingen kan hindra det. Detta kan vara värt att veta om någon skulle hamna i samma situation.

Plan- och byggutskottet remitterade bygglov att göra ett grannehörande och alla fantastiska grannar gav sitt stöd :heart:

Efter grannehörandet röstade utskottet igenom och gav bygglov.

Här börjar då nästa energikrävande process. bygglov begärde komplettering på komplettering och det enda jag motsatte mig var kravet att ta in en konstruktör för att göra en konstruktionsritning. Anledningen till detta var helt enkelt att Willab Garden lämnade såpass detaljerade ritningar att det inte ska behövas, men kravet från deras sida kvarstod. Jag fick även kontrollplanen tillbakavisad 5 gånger trots att jag gjort flera kontrollplaner som är oerhört överdrivna för ett uterum.

Jag skulle presentera uträkningar för takvolymer och behövde göra en redovisningplan för avfallshantering trots att det bara brukar krävas för större projekt eller rivningslov.

Detta är bara en liten del av vad som tyngde mig inbygglovshanteringen som är under all kritik.
Jag fick noll hjälp av bygglovsavdelningen utan kände mig mer eller mindre konstant motarbetad då de mer än gärna försökte trolla bort mig i ett hörn av lagtexter och paragrafer.

Det märks att tjänstemän ibland glömmer bort att vi faktiskt är människor som jobbar för sina pengar.

Nåja vi snabbspolar fram till förra veckan när jag äntligen fick ett startbesked.

Och det var ju ändå på tiden eftersom uterummet anlände igår :crysmile:
[bild]
Nu känns huslivet mer positivt igen och jag längtar efter att få sätta fart :love:




En annan grej jag pysslat med senaste veckorna är ett begagnat kök som monterade in i garaget då jag haft väldigt svårt att hålla ordning pga avsaknad av lådor. Lagerhyllor och trådbackar i alla ära, men det svårt att sortera i :p

Här kommer en före- och en efterbild:
[bild]
[bild]
 
  • Ledsen
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Bygglovshantering är väl den enda tjänsteproducerande verksamhet där de som levererar den tjänst man betalar för ser det som sin plikt att inte ha någon serviceanda.
Absolut, alla som jobbar med bygglov är självklart hjärtlösa byråkrater, det ingår i utbildningen.
 
  • Gilla
  • Haha
SueSue och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.