Litet bilder från de senaste dagarna. Jag byter några bord i en göteborgseka åt en kund.
Renovering av göteborgseka, nya träplankor monterade på båtskrov utomhus i vintermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En göteborgseka under renovering täckt av en presenning på ett vinterklätt varv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Batterimaskinsfetishisterna får säga vad de vill men det enda som fungerar att borra spikhål med är en gammaldags hederlig drillborr
. En hand håller i en gammal drillborr medan den borrar ett hål i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 17 till
  • Laddar…
Hej
Jag skulle gärna se lite mer info om din basningstrumma ser intressant ut
Mvh
 
Själva rännan (lådan) köpte jag begagnad av en pensionerad båtbyggare. Den är 6 meter lång. En låda av rostfri plåt klädd med styrox (frigolit) och trä och masonit. Ångröretsom är ungefär 70mm i diameter kommer in på högsta punkten så att ångan sjunker nedåt varefter den kyls av och utloppet är på lägsta punkten. Hela rännan lutar mot utloppet så att kondensvatten rinner ut genom luckan.
Rännan hängde under mellantaket i det gamla båtbyggeriet. Ovanför luckan fanns en "gåvatratt" altså en sorts kåpa med skorsten så att ånga som läckte ut skulle försvinna ut. Utloppsröret var anslutet till en slang som gick upp i gåvatratten.
Den här konstruktionen visade sig vara den bästa efter mycket experimenterande med olika modeller i Österhankmo där det fanns ett halvdussin yrkesverksamma båtbyggare i en liten by.

Gamla ångpannan var gjord av en bykgryta men grytan var söndrerrostad och skalet sprucket. Därför svetsade jag ihop en ny ångpanna. Vattentanken är av rostfritt stål.

Då jag får byggt en egen verkstad skall basanrännan naturligtvis monteras in på samma vis som i det gamla båtbyggeriet.
 
  • Gilla
Stiftet och 8 till
  • Laddar…
Idag har jag gjort rent fästet för sågbladet på min Bosch PST 800.
Jag använder väldigt sällan sticksågen men i helgen skulle jag testa att förlänga skaftet på en av mina håvar (den billigaste). Sågade men irriterade mig på att det kändes som den drog snett. Jag blev plötsligt osäker på om bladet satt rätt och femtusen bildsökningar senare var jag lika osäker för jag hittade ingen bild som visar hur det ser ut i fästet för bladet.
Men nog kändes det fel så jag borstade rent och drog spärren upp och ned flera gånger. Droppade en liiiten droppe olja på trissan och fästet och plötsligt hoppade bladet i djupare i fästet på ett mer distinkt sätt. Provsågade och vilken skillnad.

Närbild av ett sågblad som är inkorrekt monterat i fästet på en grön Bosch PST 800 sticksåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur bladet satt igår (arrangerad bild.)

Närbild av ett sågblad korrekt insatt i fästet på en Bosch PST 800 sticksåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur bladet sitter nu

Trähandtag med sågskär som visar försök att förlänga skaft på håv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utprovning av skarv igår
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Kanske en bild på håven efter skaftämnet är på plats. Jag skall dra skaftet över bandslipen med olika papper tills den nya delen får samma dimensioner som originalskaftet och sedan lacka.
Den nya delen är från en gammal dörrtröskel i ek(?)
Renoverad håv med ny ekdel vid skaftet, slipmaterial och ett rör lim på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas och 5 till
  • Laddar…
Inte idag men igår. Nyttjade det nya motorsågskörkorten och fick rensat upp de nerblåsta träden i trädgården. Fick även fällt lite andra träd som skulle bort också.
Före:
Trädgård med upprensade, nerblåsta träd och grenar framför en gul stuga, skugga av fotografen i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nerblåsta trädstammar och grenar, kaprifol i förgrunden, gult hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i skyddsutrustning arbetar med att såga upp ett nedblåst träd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riset utsläpat:
En röra av nerblåsta och fällda träd och grenar framför ett hus i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaprifol brinner bra.
Brasa av grenar och ris i trädgården med röda lågor bland torra löv, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Röjt område med ris och grenar nära en liten gul trädgårdsbod omgiven av träd i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 9 till
  • Laddar…
Efter lite covid är det äntligen lite fart på dörrbygge igen. Gjorde urtag och anpassade styrspår och tröskelautomat och satte kantlist i helgen och flitigt använt verktyget ansiktsmask vid oljning senaste dagarna. Sist jag använde oljan var för soffbord och högtalare, inomhus, utan mask, minns inte att den luktade såhär mycket och illa. Lite större yta, men ändå.
Tre lager på undersidan och precis lagt lager två på ovansidan, förhoppningsvis av totalt tre lager per sida. Tänkte lägga sista lagret ikväll men ser jag på klockan är det kanske bra om nuvarande lager får härda till i morgon.
Träskiva för dörrbygge med nyoljning, tryckta spännband och verktyg i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kantlimning i helgen
Träyta under oljning med svamp och delvis applicerad olja, verktyg och cyklar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första oljan igår
Nyoljad träyta på dörr med synliga tröskelautomat och styrspår, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyoljat och tröskelautomat och styrspår
Nyligen oljad träyta på dörrprojekt med synligt styrspår och kantlist där andra lagret olja torkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyoljat och avtorkat lager två.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 17 till
  • Laddar…
Gjorde en skärbräda i ek till en kompis som fyller år.

Hemgjord skärbräda i ek med naturlig ådring och upphängningshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp och 8 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Gjorde en skärbräda i ek till en kompis som fyller år.

[bild]
Vad har du behndlat den med?
 
T trojlee skrev:
Vad har du behndlat den med?
Vanlig paraffinolja.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Handfat med monterad kran och spärringnyckel på en mörk bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvat fast ena kranen i badrummet med spärringnyckel, igen...
Dags att tillverka en passbit med mindre hål som låsblecket sitter bättre i.
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Provtryckt golvvärmen på ovanvåningen, snustorrt överallt! Och pumpen lånades gratis från en lokal vvs-leverantör, så nu vet jag varifrån jag måste handla i fortsättningen :rofl:
 
  • Golvvärmesystem med kopplade rör och manometer för trycktestning, allt ser nytt och korrekt installerat ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fabian2000 och 4 till
  • Laddar…
Lindade en spole på svarven med magnettråd. Nu har jag applicerat shellack och väntar det ska torka.

VdzJaBbl.jpg
 
  • Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
Kittat, blandat färg med borrmaskinen... och målat! Mental kamp pågår mellan att bevara de gamla fönstrena och göra det enkelt genom att köpa nya :rolleyes:
 
  • Nymålade fönsterbågar i rött stödda på arbetsbockar i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TriNitro och 8 till
  • Laddar…
Spikat ställningslaver till hakiställningar. Av ribbor sågade av vindfällen efter höststormen i förrfjol.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.