harka harka skrev:
lite tråkig, aggressiv ton här...

ditt exempel med Lillgrund är för en anläggning som stod klar 2007

man kan ju också välja att titta på lite modernare danska havsvindkraftsparker som ligger i närheten:
Anholt, ligger ca 15 mil norr om Lillgrund stod klar 2013 och ligger på en kapacitetsfaktor på 50%

Krieger flak, ligger ca 6 mil söder om Lillgrund stod klar 2021 och under sista kvartalet 2021 hade man en en kapacitetsfaktor på 53%

sen är det förstås klart lägre än de svenska kärnreaktorerna i bruk – som ligger strax över 80 procent – men skillnaden i sig är inte enkelt jämförbar (till exempel kärnkraft: få, stora verk; vindkraft: väldigt många verk med stor geografisk spridning osv)

Jo men det beror på att vissa människor tror dom kan sprida vilka lögner som helst oemotsagt. Har man dessutom inte ens koll på vad nordpool är utan tror att ens sen tidigare tecknade fasta elpris är elpriset i Sverige så kanske man ska läsa på lite en gång till.

37% är den siffran jag hittar på snittet i riket (2019-08-15) för vindkraft och avser vindkraft byggd 2017-2021, vad den är exakt vet jag inte. Högre för vissa verk, lägre för andra.
Att den är hög för Kärnkraft beror på att det är utbildade människor som kör dom, vindkraftverk däremot får man hoppas det blåser.

https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2019/09/H-o-MV-Engineering-2019-08-15.pdf
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
S
harka harka skrev:
man kan ju också välja att titta på lite modernare danska havsvindkraftsparker som ligger i närheten:
Anholt, ligger ca 15 mil norr om Lillgrund stod klar 2013 och ligger på en kapacitetsfaktor på 50%

Krieger flak, ligger ca 6 mil söder om Lillgrund stod klar 2021 och under sista kvartalet 2021 hade man en en kapacitetsfaktor på 53%

sen är det förstås klart lägre än de svenska kärnreaktorerna i bruk – som ligger strax över 80 procent – men skillnaden i sig är inte enkelt jämförbar (till exempel kärnkraft: få, stora verk; vindkraft: väldigt många verk med stor geografisk spridning osv)
Vindkraftsägare har insett att de på mogna (överetablerade) marknader inte får något betalt för el när det blåser mycket. Därför underdimensionerar de generatorn för att spara vikt och pengar. Årsproduktionen sjunker men inkomsterna minskar bara lite. Kapacitetsfaktorn ökar eftersom den är beroende av maximal effekt.

Jag vill hävda att kapacitetsfaktorn är ganska ointressant. Det som är viktigt är att effekttillgänglighet. Den definieras som den effekt / maxeffekt som anläggningen med 90% sannolikhet ger då vår konsumtion är som störst. SVK räknar med dessa siffror:
Vindkraft: 9%
Kärnkraft 90%

En hög effekttillgänglighet och en lägre kapacitetsfaktor visar att det finns en positiv korrelation mellan konsumtion och produktion. Alltså att vi producerar som mest då behovet är som störst och har en lägre produktion då behovet är litet. Alltså precis som kärnkraften vilken planerar underhåll till sommaren då konsumtionen är som lägst.
På samma sätt visar siffrorna hur vindkraften har en negativ korrelation till förbrukningstopparna vilket normalt förklaras av att det blåser lite när det är högtryck och som kallast.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Ett par vanliga argument för att vindkraft kan bli stabilt är att vi bor i ett stort avlångt land, och att det alltid blåser någonstans. Det var väldigt tydligt när det var som kallast i december att så var inte fallet. Under flera dagar levererade svensk vindkraft bara någon enstaka procent av installerad effekt.

Det andra argumentet är att havsbaserad vindkraft ger en stabil effekt. Det räcker att se på dagens vindkraftsproduktion i Danmark (som redan har mycket vindkraft till havs) att det heller inte går att lita på. Hela Danmarks vindkraft ger just nu 141 MW.

Så slutsatsen är att vi kan inte räkna med att få någon som helst effekt från vindkraft när vi behöver effekten som mest. Har vi inte någon annan produktion som kan backa upp kommer konsumtionen behöva strypas (om all kärnkraft läggs ner). Och det skulle ge enorma konsekvenser för samhället.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Så slutsatsen är att vi kan inte räkna med att få någon som helst effekt från vindkraft när vi behöver effekten som mest.
Och då säger miljöaktivisterna: "När det inte blåser så skiner solen, så då tar solcellerna över." Jag vet inte var de bor någonstans, men det kan inte vara i Sverige.
 
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Nordpool. Där elpriset sätts, alltså elmarknaden. Elpriset har skjutit i höjden, du ser ju grafen.
Vet du inte vad nordpool är????
Timpriset igår var som högst över 300 öre/h.
Gå in och kolla på dagens fasta elpriser :crysmile::crysmile::crysmile:

Vindkraft har subventioneras på olika sätt genom åren. Här kan du redan 2003 läsa om "Dagens subventioner" [länk]

Kärnkraftskatten: [länk]

Ungefär samtidigt som kärnkraftsskatten kom valdes av miljöpartiet nya personer in i Vattenfalls styrelse för att få in mer anti-kärnkraftsfolk. Här kan du höra det: själv [länk]

Hör du skrattet? Du njuter säkert....

30-50% såklart.
[länk]
Jag vet vad nordpool är. Ett timpris är bara en fluktuerande siffra (den kan vara negativ nästa timme). Det verkliga priset är vad man kan köpa som konsument på längre sikt (det har inte ökat nämnvärt).
Vad som inträffade år 2003 är inte relevant idag (förutom att det möjliggjorde låga elpriser idag). Det finns ingen kärnkraftskatt idag.
Ja, högre produktion leder till lägre priser.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det finns många sätt att räkna på kostnader och det är sällan jag hör alla kostnader medräknade. Du har väldigt många länkar hit och dit och det luktar väldigt mycket som om du har en agenda. Det gör alltid att hitta data som stödjer din synpunkt. Mycket handlar om satsningar, politiska beslut, subventioner och dylikt. Vi fick ju inte ens forska på kärnkraft tidigare.
Det går inte att bara räkna på installerad effekt, det krävs att man tar hänsyn till betydligt mer än bara kraftverket i sig. Tar man med alla faktorer i beräkningen så finns det siffror som visar på att det blir dyrare med vindkraft än kärnkraft för vårat framtida behov.
Nej, jag har ingen agenda, däremot är jag övertygad att vind och sol-kraft är vägen framåt (jag var för kärnkraft för många år sedan). Jag ändrade mig då dessa energislag blev billigare.
Du känner kanske inte till att vindkraften redan betalar för sitt något slumpmässiga bidrag ?
Läs: https://www.expressen.se/debatt/vindkraften-betalar-for-sina-obalanser/
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Så omöjligt att Kina redan har ett och börjat på två till?
Då får gärna säga exakt vad du menar ? Vilken variant ? Vad är syftet ?
 
M mackan_kal skrev:
Tror du det blåser som utanför Skottlands kust här?
Ta reda på kapacitetsfaktorn i SVERIGE och återkom när du landat på jorden...
Ex Lillgrund 34%
[länk]

Vindkraften i Sverige har BETYDLIGT lägre kapacitetsfaktor än kärnkraft, sluta ljug.



Sen har du medvetet tagit den sämsta kapacitetsfaktorn för en reaktor i Sverige, O1 som byggdes tidigt 1970.
Dom andra har betydligt bättre, några över 80%!
[länk]

Dagens verk har över 90%.


Kärnkraft är stabilare för det är PLANERBAR produktion, googla det ordet och sätt dig in i elsystemet.
Vindkraft skapar även ostabilitet i elsystemet pga för låg svängmassa.

"I dagsläget minskar elproduktionen i ”tunga” synkrona generatorer, medan produktion från omriktarstyrda enheter (i huvudsak vindkraft), som inte naturligt bidrar till systemets tröghet, ökar. Detta innebär att den totala trögheten i systemet minskar, vilket ställer större krav på reglerfunktionernas snabbhet."

[länk]
Jag skriver inte här för att ljuga. Jag gav enbart ett extremt exempel (ja, det var cherry-pickat ;) ). Jag skrev att NY vindkraft har denna effektfaktor (inte att äldre installationer har detta). Svängmassa kan man skapa artificiellt med halvledare.
 
M mackan_kal skrev:
Du bör läsa källorna som nu är uppdaterade och inte länka till gamla rapporter:

"Produktion från kärnkraften utgör en viktig fossilfri baskraft, inte minst i södra Sverige som har underskott på el."

[länk]
Rapporten jag länkade till var från 2020 (du länkade till en från 2021).
Jag har inget emot kärnkraft (förutom att den är dyr och ej-förnyelsebar).
 
M mtmmtm skrev:
Nej, jag har ingen agenda, däremot är jag övertygad att vind och sol-kraft är vägen framåt (jag var för kärnkraft för många år sedan). Jag ändrade mig då dessa energislag blev billigare.
Du känner kanske inte till att vindkraften redan betalar för sitt något slumpmässiga bidrag ?
Läs: [länk]
Vindkraft kommer aldrig kunna reglera sig självt. Hur skulle det kunna det? Vad man än betalar för avgifter så blir det ett problem med att man är beroende av något som inte går att kontrollera. Därför behövs kärnkraft.
 
  • Gilla
Razmataz och 2 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Kärnkraft och Vattenkraft är stabilt för den är planerbar. Du har ju noll koll på hur energislagen fungerar onekligen.
Eller som Per Bolund sa, vindkraft är ju planerbar eftersom vi har väderleksrapporter.
Ett stolpskott har talat!

Jag har själv solceller hemma, kör timdebitering och kör värmepumpen på natten. Gör alltså mer elnätsnytta än 99,9% av övriga befolkningen. Så jag är inte emot andra kraftslag, men lös problemen först innan vi tar bort det robusta som fungerar oavsett väderlek.
Vet du vad effekfaktor är ? Det är ett mått på medeleffekten jämfört med toppeffekten. Det är alltså definitionen på 'planerbar'. Tyvärr fick Oskarshamn ett LÄGRE värde än ny vindkraft. Detta är fakta. Bygger man vindkraft för samma summa som för kärnkraft så får man mycket mer energi. I Sverige har vi vattenkraft så det finns inget problem 'att det inte blåser'.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Vindkraft kommer aldrig kunna reglera sig självt. Hur skulle det kunna det? Vad man än betalar för avgifter så blir det ett problem med att man är beroende av något som inte går att kontrollera. Därför behövs kärnkraft.
Nej, det som behövs är bara större områden som är geografiskt ihopkopplade. Om hela EU var elektriskt anslutna så hade aldrig vindkraften gått under 10% av maxproduktionen.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Vindkraft kommer aldrig kunna reglera sig självt. Hur skulle det kunna det? Vad man än betalar för avgifter så blir det ett problem med att man är beroende av något som inte går att kontrollera. Därför behövs kärnkraft.
Kärnkraft behövs inte i Sverige (det fungerar bra med vattenkraft som balansering). Kärnkraft kan tyvärr inte fungera som balanskraft (det går inte att snabbt reglera effekten).
 
M mtmmtm skrev:
Jag vet vad nordpool är. Ett timpris är bara en fluktuerande siffra (den kan vara negativ nästa timme). Det verkliga priset är vad man kan köpa som konsument på längre sikt (det har inte ökat nämnvärt).
Vad som inträffade år 2003 är inte relevant idag (förutom att det möjliggjorde låga elpriser idag). Det finns ingen kärnkraftskatt idag.
Ja, högre produktion leder till lägre priser.


Det är ingen "fluktuernade siffra", det är elpriset. Precis som bensinpriset som står på pumpen. Att du för stunden har bundet elpris spelar ingen roll, verkligenheten kommer snart ikapp. Om du ska binda om ditt avtal idag på t.ex 3år är priset ca 4ggr högre än vad du kunde binda för innan. Men elpriset "har inte gått upp" såklart.

Du är ju ett troll utan gränser, för någon dag sen undrar du vad nordpool är, och nu säger du att du vet vad det är, påstår att elpriset inte har ökat och tror att ditt bundna elavtal är elmarknadens elpris.
Du är så okunnig att jag fortfarande inte tror du förstår hur mycket elpriset har ökat.

Idag var elpriset som högst över 4:-/kwh i SE4, vilket är ungefär 3-4ggr högre än normal för denna tid på året.

Men du vet såklart bättre än verkligheten :crysmile:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.