H hempularen skrev:
Det finns ofta en klausul i försäkringen att den inte täcker bygglovskostnader.
Vid fullvärdesförsäkring borde det väl täckas in, eller?
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Var i kontakt med byggnadsinspektör nyligen och han sa att oavsett om väggarna stod kvar eller ej så krävdes bygglov. Dels har det skett en rivning och en nybyggnad.

Sanktionsavgifter för rivning, inflyttning utan slutbesked, nybyggnation och allt vad det heter skulle isåfall ges ut samt bygglov i efterhand krävdes.

Ska bli intressant att höra hur mäklaren reagerar och hur ägaren ställer sig till detta beslutet.
Om väggarna revs efter att det brann ja, men inte om minst en vägg stod kvar. Detta har retts ut flera gånger här på Byggahus. Jag har en bekant som till och med fick rekommendationen från bygglovsenheten att göra precis så (låta minst en vägg eller taket stå kvar medan resten byttes ut, varefter det sista kan bytas ut).

Edit: men det förutsätter ju att en vägg var så pass hel att man kunde göra så också.
 
  • Gilla
Wallgren87 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om väggarna revs efter att det brann ja, men inte om minst en vägg stod kvar. Detta har retts ut flera gånger här på Byggahus. Jag har en bekant som till och med fick rekommendationen från bygglovsenheten att göra precis så (låta minst en vägg eller taket stå kvar medan resten byttes ut, varefter det sista kan bytas ut).

Edit: men det förutsätter ju att en vägg var så pass hel att man kunde göra så också.
Det var ett tvärsäkert nej från honom, att det inte kunde anses som en renovering även om väggarna stod kvar.
Blir förvirrad..

Har bilder på huset innan brand, under uppbyggnad där man ser de gamla väggarna(street view Google Maps kan vara underbart )
och nu färdig produkt.

Vill reda ut detta snarast då vi riskerar att huset läggs ut publikt snart, eller att säljaren blir trötta på oss och avstår sälj, med vetskapen att allt är i sin ordning.
 
  • Gilla
LeffeQ
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Vid fullvärdesförsäkring borde det väl täckas in, eller?
Nej tydligen inte. Dessutom täcker försäkringen inte försäkringspremier. Så även den obligatoriska byggfelsförsäkringen fick han stå för själv.
Kanske är skillnad på försäkringar för hyreshus, jämfört med vanlig villa.
 
  • Gilla
Mido11 och 1 till
  • Laddar…
Du vet inte vad som gäller förrän det malts igenom rättsmaskineriet, men utifrån andra fall så torde detta innebära att huset totalrenoverats. Försök få tag i en annan handläggare och påpeka att det brukar vara OK att till och med byta ut alla delar av ett hus så länge som minst en vägg eller taket finns kvar under tiden de andra byggs upp igen.

Men förutsättningen är naturligtvis att man inte ändrat något av det som fanns i bygglovshandlingarna sedan tidigare.

Det kan vara så att bygglov krävs för förändringen av huset, men inte för uppförandet av huset i så fall och det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du vet inte vad som gäller förrän det malts igenom rättsmaskineriet, men utifrån andra fall så torde detta innebära att huset totalrenoverats. Försök få tag i en annan handläggare och påpeka att det brukar vara OK att till och med byta ut alla delar av ett hus så länge som minst en vägg eller taket finns kvar under tiden de andra byggs upp igen.

Men förutsättningen är naturligtvis att man inte ändrat något av det som fanns i bygglovshandlingarna sedan tidigare.

Det kan vara så att bygglov krävs för förändringen av huset, men inte för uppförandet av huset i så fall och det är en helt annan sak.
pacman42 pacman42 skrev:
Du vet inte vad som gäller förrän det malts igenom rättsmaskineriet, men utifrån andra fall så torde detta innebära att huset totalrenoverats. Försök få tag i en annan handläggare och påpeka att det brukar vara OK att till och med byta ut alla delar av ett hus så länge som minst en vägg eller taket finns kvar under tiden de andra byggs upp igen.

Men förutsättningen är naturligtvis att man inte ändrat något av det som fanns i bygglovshandlingarna sedan tidigare.

Det kan vara så att bygglov krävs för förändringen av huset, men inte för uppförandet av huset i så fall och det är en helt annan sak.
Okej. Tydligen är planlösningen förändrad utifrån hur det såg ut tidigare. Har inte kommit åt de gamla dokumenten då jag inte velat uppge vilken exakt fastighet det gällde. Ringde och frågade, rent generellt.
Mäklaren skulle dubbelkolla med ägaren och bad mig avvakta med att uppge fastighets beteckningen så inte hon riskerade något. Så jag får avvakta besked men skulle det bli aktuellt så tittar jag vidare på detta, specifikt för detta huset, om ägaren godkänner det och vill gå vidare med försäljning. Hon kanske väljer att låta bli att sälja och hoppas att det aldrig framkommer något som skulle innebära en ekonomisk förlust för henne.
 
  • Gilla
Tamling
  • Laddar…
Litet sidospår här nu, men jag blev nyfiken: Har inget under plattan påverkats av värmeutvecklingen som blir vid en husbrand?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du vet inte vad som gäller förrän det malts igenom rättsmaskineriet, men utifrån andra fall så torde detta innebära att huset totalrenoverats. Försök få tag i en annan handläggare och påpeka att det brukar vara OK att till och med byta ut alla delar av ett hus så länge som minst en vägg eller taket finns kvar under tiden de andra byggs upp igen.

Men förutsättningen är naturligtvis att man inte ändrat något av det som fanns i bygglovshandlingarna sedan tidigare.

Det kan vara så att bygglov krävs för förändringen av huset, men inte för uppförandet av huset i så fall och det är en helt annan sak.
Enormt värdefull information från alla här
 
cederbusch cederbusch skrev:
Litet sidospår här nu, men jag blev nyfiken: Har inget under plattan påverkats av värmeutvecklingen som blir vid en husbrand?
Ingen aning ! Det tänkte vi titta på vid besiktning. Som det är nu är den inte besiktigad, vilket jag kan tycka är konstigt också.
 
Han som uppförde huset startade 2 månader innan fastställandet ett byggföretag som är aktivt idag. Så lite koll på reglerna borde han ha. Annars är det ju hål i huvudet. Men ändå en liten förhoppning att allt har gått rätt till, gällande tolkningen av nybygge eller renovering
 
harry73
Sanktionsavgifterna är för den som begick brottet och inte för dig som ny ägare
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sanktionsavgifterna är för den som begick brottet och inte för de som ny ägare
Men man kan få på sig att riva om det inte uppfyller detaljplanen.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror att man kan få till det som renovering men det kan kräva ett överklagande om kommunen strular.
Se till att få en klausul
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Men man kan få på sig att riva om det inte uppfyller detaljplanen.
Det är den risken man har, och behövs bygglov ska också tillgängligheten vara ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.