ullberg
Var ute och plogade i fredags och märkte att bladet bytte vinkel lite som det ville, visade sig att fästet till ena svängcylindern hade lossnat. Eller snarare, muttern som var fastsvetsad bak på cylindern av någon tidigare ägare då gängorna i själva cylindern var utslitna hade lossnat.
Person som pekar på brusten svetsfog vid fästet till en svängcylinder på plogutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nerfallna cylindern hade hängt sig i slangarna och det var delvis ena nippeln som tog kraften när jag körde cylindern men den verkar klarat sig så på det stora hela var jag ganska nöjd att det inte blev mer skador. Det gick bra att bara trycka ihop allt för att komma hem (det jag pekar på ovan är när jag tryckt ihop det som det ska vara men med brusten svetsfog)

Fram med vinkelslip och svets således. Fick kämpa ordentligt att få mina ok48 att tända, tror de har blivit lite fuktiga, så får torka eller köpa nytt. Resultatet blev väl därefter men tror det kommer hålla, tiden får väl utvisa
Närbild på en svängcylinders fäste med synliga slitage och en trasig svetsfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Noterade också att ena skruven som håller sprinten till cylindern var av och när jag skulle lossa skruven för sprinten i andra änden av cylindern gick även den av, inte ens med värme fick jag loss det så slipade ner och gjorde nya hål i annat hörn av plattorna.
En närbild av ett lossnat fäste för en svängcylinder på en plog, med en synlig brusten svets och en delar som är tillfälligt ihoptryckta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett svetsat och rostigt fäste med brutna skruvar och svetsrester mot en snötäckt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick för första gången nytta av gängapparaten jag köpte på loppis
En orange och grå FEIN vinkelslip med strömkabel och jordat stickpropp ligger på en sliten betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkade fint men tappade balansen på isiga underlaget och bröt tyvärr av gängtappen, tur i oturen att tillräckligt mycket stack upp för att få tag med tång och gänga ur (dessutom sista hålet och jag hade kommit tillräckligt långt för nya skruven så ingen större skada skedd, får köpa en ny m8 tapp bara)

På med lite rostskyddsfärg och här återmonterat
Närbild på en plogbladsfäste med trasig svetsfog och synliga verktyg på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det blev gnäll förra gången att jag bara hade inzoomade bilder avslutar jag med en på helheten.
Gul traktor med snöplog framför på en snöig väg, omgiven av träd och snödrivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu dags att kolla igenom bilen som ska besiktigas på måndag, hoppas det inte resulterar i nya inlägg i denna tråd :)

/U
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 14 till
  • Laddar…
Efter ett par års misshandel av min trogna Meec slipmaskin så började den kasta av slippappret lite hursomhelst. (jaja, mitt fel, kört för hårt och smält ner krokarna) Förra gången det hände så köpte jag självhäftande kardborreslivor på Clasisjön, men det kändes inte så bra...
Sen packade drivningen ihop och det blev en ny typ likadan.
Men på sistone har den också böjat kasta av slippappren, så dags för åtgärd.
En Meec slipmaskin med sladd på ett vitt bord, bredvid en Bosch kardborreplatta och förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick in på Julachatten och frågade om dom har kardborreplattan somreservdel, men dom påstod att dom inte har reservdelar till den maskinen (antagligen skitsnck)
Men på hemsidan så har dom kardborreplattor från Bosch, och den ena av dom (den billigare) har fyrhålsfäste som passar på min meec, så nu ska det bli intressant att se om Boschplattan håller bättre
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Grovhuggit två skedar till Två handgjorda, grovt tillhuggna träskedar hålls över ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kom i början på veckan att tänka på att det var dags att boka besiktning av traktorn, fick tid på måndag, sista dagen! Så i onsdags när jag skulle åka till kontoret möttes jag av detta;
En smutsig Volvo bil parkerad i snö med fungerande bakljus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väl framme så var vänster parkering helt död. Ringde Volvo, tydligen restat till mitten på mars… inte i lager på någon webbshop heller, gaah!
Men fick tag på en ny lykta via bildelsbasen, levererades igår och på plats idag.
Tråkigt att man fick lov att riva halva bilen bara! :p
Bakdel av en smutsig bil med bakluckan öppen och demonterad lykta, verktyg och delar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakre del av en smutsig bil med demonterad stötfångare och nya lyktan monterad, verktyg och delar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu lyser det igen! :love:
(Ja jag borde tvättat traktorn innan, men jag var försiktig)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Det var lite enklare på 245:an att byta baklampa :crysmile:
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Tittat på My Little ponny och sen genomlidit mello med största tjejen..
Hand håller en nysnidad träfigur över ett blått bord täckt med träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Det var lite enklare på 245:an att byta baklampa :crysmile:
Ja, och på den gick det byta parkeringslampan utan att byta hela lyktan :geek:
På Kodiaqen är det led på allt tror jag :rolleyes:
 
  • Gilla
GNI och 1 till
  • Laddar…
Läderarbete.
Läderrem och verktyg på skärmatta, arbete med läderarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kom i början på veckan att tänka på att det var dags att boka besiktning av traktorn, fick tid på måndag, sista dagen! Så i onsdags när jag skulle åka till kontoret möttes jag av detta;
[bild]
Väl framme så var vänster parkering helt död. Ringde Volvo, tydligen restat till mitten på mars… inte i lager på någon webbshop heller, gaah!
Men fick tag på en ny lykta via bildelsbasen, levererades igår och på plats idag.
Tråkigt att man fick lov att riva halva bilen bara! :p
[bild] [bild]
Nu lyser det igen! :love:
(Ja jag borde tvättat traktorn innan, men jag var försiktig)
Ja det var dom där som inte skulle gå sönder...
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Började regla på ena kortväggen för bättre isolering samt dold el och ett trevligare utseende än de nikotingula nuvarande väggarna.
Renoveringsarbete i rum med påbörjad regling och isoleringsmaterial synligt, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med regling av kortvägg för isolering i ett rum med synlig träregelstruktur och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade en plan att jag skulle hinna isolera, dra el och plasta i helgen, men lagomt till jag delade första regeln såg jag att jag fått cc450 isolering och inte 600 som jag sa.. :oops:
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Sånt är störigt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
Stått och hängt vid vertikalfräsen:ok:
 
  • MDF-skivor staplade på varandra med frästa spår, redo för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best och 17 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
jag fått cc450 isolering och inte 600 som jag sa.
Ska vi byta? Jag köpte 45mm isolering i fullbredd i tron om att det var det jag skulle ha till en plåtregelvägg - nu ser det ut som att den borde byggas just cc45 istället, så jag får strimla det paket jag har i smalare bitar....
 
  • Älska
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Börjat med en egen take på festools ct wings. Den ska även fungera som en dammuppsamlare tex när man borrar hål i betong osv.

Väldigt väl fungerande första test.
 
  • En hand håller en hemmagjord röd dammuppsamlare designad för borrning i betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en röd, 3D-utskriven adapter för dammuppsamlare mot en tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en röd hemmagjord dammuppsamlare framför en tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Nästan färdigställt barnens skrivbord. Nu ska endast ett hyllplan till upp samt återmontera elen efter sista strykningen. Denna arbetshörna kan alltså helt försvinna bakom skjutdörren till höger, till glädje för alla som gillar städade rum.
Arbetshörna med nästan färdigställt vitt skrivbord vid ett tapetserat hörn med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan klart barnskrivbord i hörna med hyllor ovanför och skjutdörr till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.