Är det tveksamma rör och lite fult så kan man med fördel använda flytande vvs tätning. Applicera runt rör och gängor och dra ihop och så torkar det . Förlåter mycket skador och man behöver inte dra hårt och göra nåt värre på det viset heller. Är ju som flytande gängtätning typ.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
AXS
L Lilllen skrev:
Jag är som sagt ingen rörmokare, men läst här i forumet att allra bästa lösningen är att ha fasta rör till en toalett, då flexslang inte egentligen är så pålitlig.
Okej, låter vettigt. Har slang hemma och trodde det var praxis.

Är ju inte heller någon röris...
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Tack @Lilllen, @AXS och @Stefan1972 för engagemanget, det uppskattas!

Jag är lite tveksam till att ändra något just nu då det ser ut exakt som jag vill och inget läcker någonstans. Jag tar till mig att jag kan se om det börjar läcka något efter fler avstängningar av vattnet och kan väl i så fall då pröva enligt följande:

1. Skruva isär och testa med flytande VVS-tätning. (antar att det är typ Loctite 577 som avses)
2. Dra åt lite hårdare om det inte blir tätt. (jag har alltså inte direkt tagit i hittills)
3. Ännu (lite) hårdare.
4. Om inget annat funkar - plocka bort allt och be kompetent hantverkare löda.

Har inget emot det sista - bara det blir snyggt och bra så!
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
2022-01-22 Limning av toalett och hylla
Eftersom det nu gått tre veckor utan läckage tänkte jag att det började bli dags att limma fast toaletten och komma i mål med projektet. Toaletten har varit inkopplad under hela tiden för att se att allt funkar med vatten och avlopp och det är inga konstigheter.

Jag satte maskeringstejp runt toaletten, tömde ur vatten så gott det gick och kopplade loss den. Nästa moment var att ändra spolmängden från 2/4 liter till 4/6 liter. 2 liter räcker INTE för att spola ner ens ett enda papper.
Inre mekanism av en toalettstol demonterad på badrumsgolv med instruktionsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllan fastlimmad och tyngs ned med diverse grejer. Silikonsträng för toaletten på plats. Jag fick dra på lite mera för själva godset i toaletten är väldigt tunt så den stod i princip mellan silikonet och tejpen först. Sedan blev det ännu mera silikon efter att den kommit på plats också så det bör hålla.
Toalett med avtagen sits och maskeringstejp på golvet, hylla med rengöringsmedel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hylla och toalett klara. Lite pilligt att få allt silikon snyggt. Inte för att någon någonsin kommer att ligga nere på golvet och syna mina silikonskills, men ändå... Nu är det bara skojiga grejer kvar, inredning och sånt!
Nyinstallerad toalett med silikonförsegling, vid kakelvägg och trähylla överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 121 timmar
Kostnad material: 6 577 kr
Eget material: 643 kr
Kostnad inredning: 8 824 kr
Inköp verktyg: 3 479 kr
Total: 19 523 kr (hittills)
 
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
2022-01-29 Kommod och spegel
Äntligen lite inredning på plats, även om handfatet fortfarande sitter löst. Helt annan känsla på en gång!

Porslin är enligt bifogad information tydligen "ett kreamiskt material som är levande i tillverkningsprocessen" och därför "kan mindre buktighet eller skevhet förekomma". Jo, skevt är handfatet och ligger inte still på kommoden utan det är en glipa på 2-3 mm i höger framkant. Jag hoppas det räcker med den lilla mängd silikon det ska sättas fast med för att de inte ska vicka loss om någon sätter sin hand just där.

Spegeln är en Svedbergs Selfie 60 cm och den hittade jag begagnad men oanvänd för 2 500 kr. Skönt med dimbar belysning även där och den ska enligt uppgift vara bra för sminkjobb och sånt.

Badrum med nyinstallerad kommod under ett spegelskåp med LED-belysning, verktyg synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Budgetkoll
Arbetstid: 125 timmar
Kostnad material: 6 577 kr
Eget material: 643 kr
Kostnad inredning: 11 324 kr
Total: 18 544 kr (hittills)

Inköp verktyg: 3 479 kr (räknar inte in det i slutsumman då jag förutom detta även har använt massor av verktyg jag redan äger)
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
2022-01-30 Vatten, avlopp och problem
Dags att koppla på vatten och avlopp så att handfatet faktiskt går att använda också. Det kan väl inte vara så svårt? Jo, tydligen.

Till att börja med - jag älskar ju att köpa grejer begagnat, och helst "nya" grejer begagnat, som spegeln i förra inlägget. Jag har även köpt några begagnade blandare för 300 kr st, och det är ju en skitbra idé men bra att tänka på att det kan ta någon timme att rekonditionera en sådan, ta bort kalk osv. Men sen blev den fin i alla fall! Gustavsberg Nautic heter modellen, har haft den tidigare och gillar den skarpt.
Renoveringsmaterial för vatten och avlopp inkluderande blandare, sladdar och verktyg på diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan bara att koppla in vattnet! Nähä, eftersom jag jobbar med begagnad placering av vatten och avlopp under handfatet så är ena slangen typ 2 cm för kort. Bara att köpa ny, och Clas Ohlson av alla ställen visade sig ha perfekta 50 cm långa slangar som dessutom bara kostar 100 kr för två stycken.
Vattenanslutningar och avloppsrör under handfat med en för kort slang och snett bottenventilshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet då - det är väl bara att skruva fast bottenventil och vattenlås och dra en slang? Nähä. Det är det alltså inte. Själva hålet i handfatet för bottenventilen är snett så ventil och vattenlås pekar liksom snett under handfatet. På ovansidan ser det dock perfekt ut! Och det går inte att justera så att det blir rakt, den är liksom självcentrerade i hålet. Tror ni det här går att dra åt så att det blir tätt?
Närbild av handfatets avloppssystem med bottenventil och vattenlås monterat snett under handfatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej. Det går alltså inte, och på bilden nedan har jag ändå dragit riktigt hårt. Jag skulle väl kunna dra lite lite hårdare men kommer då att ha sönder plast eller porslin eller båda. Återstår att se vad kundstjänsten hos Vedum och återförsäljaren säger. Förhoppningsvis är ju detta något vanligt som är lätt att åtgärda med en extra speciell packning eller något. För nu är handfatet redan limmat i kommoden och jag tänker inte ens försöka att få loss det...
Närbild av ett handfatets avlopp med snett bottenventilhål som inte tätar ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 126 timmar
Kostnad material: 6 577 kr
Eget material: 643 kr
Kostnad inredning: 11 624 kr
Total: 18 844 kr (hittills)
 
  • Ledsen
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
2022-02-07 Småfix och väntan
Jag fick snabbt svar från såväl återförsäljaren som Vedum och det här ska de fixa. Väldigt tillmötesgående!

Jag vet dock inte hur eller när det ska fixas, men har i väntans tider i alla fall lagt ett par minuter på att limma fast hållare för toarulle och extrarulle. Tänkte skruva, men varför inte limma om det nu går bra?

Jag prövar först med silikon, ramlar det ner får jag väl skruva helt enkelt. Har även mer ordentligt lim hemma men tänker att det kan vara bra att kunna få loss utan skador. Annars kan jag ju lika gärna skruva...
Toalettpappershållare från Smedbo serien House, fastlimmad med silikon på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hållaren på plats, den är från Smedbo och serien heter House.
Silikonlimmad toalettpappershållare från Smedbo serien House monterad på kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy och 4 till
  • Laddar…
2022-02-18 Nu är det väl ändå färdigt?
Min reklamation av handfatet hanterades väldigt bra, men det tog två veckor att få ett nytt. Bra hanterat som sagt, men tråkigt att slänga ett handfat bara för att det är lite snett i bottenhålet.

Nu är det i alla fall monterat och klart sedan en vecka och vatten och avlopp verkar funka som det ska. Hurra!
Renoverat badrum med ett nyinstallerat handfat, spegel med belysning och handduk på kroken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På det stora hela nöjd med handfat och allt men tycker att blandaren hamnar lite för långt bak mot väggen så att säga. Det visar sig att hålet för blandaren i handfatet sitter 7 cm från framkanten mot 5 cm på övriga handfat i huset. Får se om jag vänjer mig eller om jag behöver köpa en blandare som är ett par cm längre. Mycket man ska tänka på...
Nyligen installerat vitt handfat med kromad blandare placerad nära bakre väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Budgetkoll
Arbetstid: 127 timmar
Kostnad material: 6 577 kr
Eget material: 643 kr
Kostnad inredning: 11 624 kr
Total: 18 844 kr
 
  • Gilla
Meimei och 2 till
  • Laddar…
2022-02-26 Före- och efterbilder

Före och efter renovering av ett badrum, visar gammal inredning jämfört med modern stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före och efterbilder av renoverat badrum med toalett, nya kakelväggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före- och efterbilder av ett badrumsrenoveringsprojekt, vänster bild visar det gamla och höger det uppdaterade badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Thomasson och 18 till
  • Laddar…
Det ser ju riktigt bra ut!

bra jobbat och stor skillnad mot innan
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Supernajs! Gillar inställningen att det får ta den tid det tar, och gärna använda begagnat. Är precis likadan, dock inte helt uppskattat av hustrun...
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Tack för tillropen! Ja det är skönt att kunna visa alla som väntat på den att det blev en viss skillnad mot innan i alla fall. Den är numera väldigt populär, framförallt hos barnen som nyttjar den mest. Ska se till att bjuda in många kissnödiga gäster också. Alt. bjuda på mycket dricka.

Nästa projekt blir att fortsätta i hallen utanför toaletten och få 70-tal utbytt mot 20-tal där också gällande klinkers och väggar. Sedan hoppas jag att stilen vi valt håller sig någorlunda modern eller i alla fall acceptabel i åtminstone de 40 år vi tänkt att bo i huset. Men vem vet? Redan 2040 kanske alla undrar hur i h...e vi tänkte när vi körde grått och vitt i början av 20-talet.
 
  • Gilla
Bappie och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.