Anna_H Anna_H skrev:
Nej, precis, men jag tänker att samhället borde lösa detta. Vi har en elkrävande industri väldigt nära, det borde ligga i deras intresse att kunna lösa detta. De har mark efter en gammal kemfabrik, där det borde gå att tex sätta upp vindkraftverk (det finns redan ett som går på övertid nu), solel och en vätgasanläggning, och vi som bor i villa har en massa tak att sätta solceller på. Det finns dessutom redan en kommunal fjärrvärmeanläggning där fabriken levererar överskottsvärme från sina processer. På det viset skulle man kunna fixa en "elektrisk ö" vid behov även om man vanligtvis är uppkopplad.
Hej Anna_H

Även om det vore möjligt för ” en elkrävande industri väldigt nära” att lösa sin reservkraftdrift med ett vindkraftverk eller ett dieselelverk så får inte industrin sälja denna ”reservelkraft” vidare så länge ett annat företag har nätkoncession för område.

Lagen är skriven så för att ingen (ny kund) skall förvägras att kunna ansluta sig till det elnätföretag som nätkoncession för ett område.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ellagen

Kortfattat (förenklat uttryckt); Det företag som nätkoncession för ett område har en ensamrätt på området, mot det kravet att ingen kan förvägras att ansluta sig till samma villkor som de andra .
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anna_H

Även om det vore möjligt för ” en elkrävande industri väldigt nära” att lösa sin reservkraftdrift med ett vindkraftverk eller ett dieselelverk så får inte industrin sälja denna ”reservelkraft” vidare så länge ett annat företag har nätkoncession för område.

Lagen är skriven så för att ingen (ny kund) skall förvägras att kunna ansluta sig till det elnätföretag som nätkoncession för ett område.
[länk]

Kortfattat (förenklat uttryckt); Det företag som nätkoncession för ett område har en ensamrätt på området, mot det kravet att ingen kan förvägras att ansluta sig till samma villkor som de andra .
Men lilla vännen, jag VET detta.
Det handlar inte om att köra off grid som du verkar tro, utan om att i händelse av rpobelm kunna köra ett område frikopplat. Det är alltså inte industrin och vi som bor i närområdet som ska "pirata" och koppla bort oss från elbolagets ensamrätt, utan elbolaget som ska lösa det med sin nätkoncession bibehållen.

Trodde inte att jag skulle behöva skriva något så uppenbart utan att behöva bli mansplainad, jag tyckte jag var tillräckligt tydlig. Men tydligen inte.
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Jag kan inte se några direkta hinder för att driva områden lokalt i ö-drift i krissituationer. Tvärtom uppmuntrar elberedskapslagen vidtagande av åtgärder som ökar samhällets motståndskraft i krissituationer.

Vidare är den tvingande för såväl producenter som koncessionshavare att ha beredskapsplaner. I en sådan plan kan man tänkas ha olika scenarier för ö-drift inom koncessionsområdet.

Men det finns en akilleshäl: Det krävs samverkan! Mellan olika aktörer! Huvaligen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det lär ju krävas rätt rejäla anläggningar för att driva hela områden i ö-drift, och hur mycket skulle elpriset stiga för att bekosta detta?
 
B byabin skrev:
Jag kan inte se några direkta hinder för att driva områden lokalt i ö-drift i krissituationer. Tvärtom uppmuntrar elberedskapslagen vidtagande av åtgärder som ökar samhällets motståndskraft i krissituationer.

Vidare är den tvingande för såväl producenter som koncessionshavare att ha beredskapsplaner. I en sådan plan kan man tänkas ha olika scenarier för ö-drift inom koncessionsområdet.

Men det finns en akilleshäl: Det krävs samverkan! Mellan olika aktörer! Huvaligen.
Jo, jag tänkte att en sådan samverkan kan vara intressantare när man bor på en ö och har en världsledande exportör av vätskekartong som granne och det företaget dessutom redan samarbetat med kommunen angående diverse markaffärer och som sagt fjärrvärmen.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Det lär ju krävas rätt rejäla anläggningar för att driva hela områden i ö-drift, och hur mycket skulle elpriset stiga för att bekosta detta?
Det får de ju räkna på. Ön finns redan, bokstavligt talat. Tänker att staten/MSB borde styra upp sånt här? Fabriken är viktig att den fungerar även i krigstid och bara 5 kilometer bort finns regionens sjukhus, de har visserligen reservkraft, men hur länge går den? Den drevs tidigare med gamla flygmotorer, men jag tror de moderniserade den nyligen.
 
Så vi talar om en specifik ö alltså? Jag trodde det handlade om ö-drift generellt. Men att staten/MSB styr upp det förändrar ju inte att det lär bli rätt dyrt. Och om det är tänkt att driva en fabrik i krigstid så talar vi inte längre om bara "lite" batterier/vätgaslagring.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det får de ju räkna på. Ön finns redan, bokstavligt talat. Tänker att staten/MSB borde styra upp sånt här? Fabriken är viktig att den fungerar även i krigstid och bara 5 kilometer bort finns regionens sjukhus, de har visserligen reservkraft, men hur länge går den? Den drevs tidigare med gamla flygmotorer, men jag tror de moderniserade den nyligen.
Nä, staten/MSB lär inte styra upp det nuförtiden. Förr ordnade staten med beredskapslager och skyddsrum, nu får du en broschyr i brevlådan vad DU ska göra. ;)

Men vill man vara lite mer konstruktiv så lägger ju beredskapslagen tydligt ansvaret på elproducenter och nätägare att upprätta beredskapsplaner (man kan alltså säga att staten redan har styrt upp det). Nationellt samordnas det av statliga myndigheter, men då är det aktörer av "väsentlig betydelse". Lokal samordning av mindre aktörer görs inte på nationell nivå utan måste i så fall ske lokalt. Beredskapslagen medger tydligt undantag om åtgärder kan anses för betungande. Men är det win-win som du säger så är inte det något problem.

Juridiskt borde det alltså vara tillåtligt, men samordningen måste ske lokalt av berörda parter. Jag känner inte till något exempel där det har genomförts, så var beredd på mycket arbete!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men lilla vännen, jag VET detta.
Det handlar inte om att köra off grid som du verkar tro, utan om att i händelse av rpobelm kunna köra ett område frikopplat. Det är alltså inte industrin och vi som bor i närområdet som ska "pirata" och koppla bort oss från elbolagets ensamrätt, utan elbolaget som ska lösa det med sin nätkoncession bibehållen.

Trodde inte att jag skulle behöva skriva något så uppenbart utan att behöva bli mansplainad, jag tyckte jag var tillräckligt tydlig. Men tydligen inte.
Hej Anna_H

Det redan några utredningar och tester gällande Ödrift

Här t.ex. ett dokument ”Ödrift-För att säkerställa elförsörjning i krissituationer” från Svenska Kraftnät.
https://www.svk.se/siteassets/3.sak...dokument/svenska_kraftnat_odrift_broschyr.pdf

I kapitlet ” Förutsättningar för ödrift” står bl.a. ”En grundläggande förutsättning för ödrift är att det finns minst en lokal produktionsanläggning. Produktionsanläggningen måste ha en god reglerprestanda för frekvens och spänning, dödnätstartsförmåga och vanligen tillgång till någon form av bränslelager, exempelvis biobränsle eller diesel”

Här en sida med ”Frågor och svar om elberedskap och ödrift”
https://www.svk.se/sakerhet-och-hallbarhet/elberedskap/faq-elberedskap-och-odrift/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det som oroar mig mest vid ett långvarigt elavbrott är att det ska skita sig med avloppet.

Men det lär väl va fastigheten närmast "pump stationen" som får störst problem.
 
G Greger_08 skrev:
Det som oroar mig mest vid ett långvarigt elavbrott är att det ska skita sig med avloppet.

Men det lär väl va fastigheten närmast "pump stationen" som får störst problem.
Gräv en grop, bygg ett utedass,
 
  • Gilla
misterhenke
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gräv en grop, bygg ett utedass,
Eller i stadsmiljö, använd 'grönapåsen' som så många kommuner förser befolkningen med för att samla mtrl till biogastillverkning
 
F fribygg skrev:
Eller i stadsmiljö, använd 'grönapåsen' som så många kommuner förser befolkningen med för att samla mtrl till biogastillverkning
Tänkte mer på risken på översvämning p.g.a. avloppen i gatan blir fulla.

Vatten kommer man ju ha ett tag i alla fall tills det tar slut i tornet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, precis, men jag tänker att samhället borde lösa detta. Vi har en elkrävande industri väldigt nära, det borde ligga i deras intresse att kunna lösa detta. De har mark efter en gammal kemfabrik, där det borde gå att tex sätta upp vindkraftverk (det finns redan ett som går på övertid nu), solel och en vätgasanläggning, och vi som bor i villa har en massa tak att sätta solceller på. Det finns dessutom redan en kommunal fjärrvärmeanläggning där fabriken levererar överskottsvärme från sina processer. På det viset skulle man kunna fixa en "elektrisk ö" vid behov även om man vanligtvis är uppkopplad.
Det har gjorts: https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar/2021/maj/lyckat-forsok-med-odrift/
PDF: https://energiforsk.se/media/27825/rickard-andren-simris-lokala-energisystem.pdf
Översiktsbild:
simris.jpg
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Tänkte mer på risken på översvämning p.g.a. avloppen i gatan blir fulla.

Vatten kommer man ju ha ett tag i alla fall tills det tar slut i tornet.
Jadu, verkligen stor risk att det händer. I-landsproblem deluxe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.