Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det intressanta är att den information du har verkar inte ha träffat alla. För den information jag fått är att den smittar lika mycket men kortare tid. Jag har ingen källa. Men misstänker att det är SVT.
Det jag vill komma fram till är att det lär vara fler som läst det jag läste. Kanske en förklaring till hur kunskapen ser ut
Ja, det forskningsrapporten fick nog aldrig något vidare genomslag i massmedia. Men här är en finsk artikel: https://svenska.yle.fi/a/7-10007748

Samt info från Danmark som studerade hur smittspridningen var i verkligheten: https://www.senioren.se/nyheter/studie-sa-mycket-mer-smittar-ovaccinerade/
Enligt datan han har fått fram bidrar ovaccinerade danskar till att smittan sprids sex till tio gånger mer jämfört med vad vaccinerade gör i Danmark.
Just det beror ju på virusvariant så det lär ju inte vara samma skillnad med omikron.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det forskningsrapporten fick nog aldrig något vidare genomslag i massmedia. Men här är en finsk artikel: [länk]

Samt info från Danmark som studerade hur smittspridningen var i verkligheten: [länk]

Just det beror ju på virusvariant så det lär ju inte vara samma skillnad med omikron.
Å andra sidan om man utgår ifrån att den är så smittsam som sägs och inga muterade virus;)
Så blir det åt rätt håll så att säga man tror att den är farligare.... Bara en tanke.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har jag ingen källa mer än troligtvis SVT.
Men jag har inte läst något annat än att det skillnaden är att vaccinerade smittar under kortare tid.
Du får gärna länka till din källa.
Jag har inte heller någon källa i bakfickan precis här men jag har flera gånger läst och hört i medierna att läkarna och virologerna menar att generellt ju sjukare du är desto mer virus sprider du och eftersom vaccinerade inte blir lika sjuka så är mängden virus de sprider mindre.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag antog att det är rimligt att oskyddade var mer försiktiga.
Det vore i så fall lika rimliga att vaccinerade var mer försiktiga eftersom de har redan har visat att de handlar försiktigt genom att vaccinera sig.

I själva verket kan man inte dra någon av slutsatserna av de premisser som har presenterats i tråden.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
T Tommynorskens skrev:
Är det inte lite samma sak med Konserter eller idrottsevenemang?
Lite åt det hållet ja, men dina exempel är sånt som man köper sig ett privilegium till. Man behöver inte prestera något. Om man kunde köpa sitt körkort i en webshop på internet så vore det likvärdigt.

Men privilegium brukar i det här sammanhanget vara implicit kvalificerat med att det är staten (eller motsvarande) som ger en ett privilegium, och diskussionen handlade om rättigheter (ref inlägg #14624).

Att få gå på konsert eller idrottsevenemang är inte rättigheter.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har jag ingen källa mer än troligtvis SVT.
Men jag har inte läst något annat än att det skillnaden är att vaccinerade smittar under kortare tid.
Du får gärna länka till din källa.
Vi antar att en person sprider lika många virioner (viruspartiklar), per tidsenhet oavsett om personen är vaccinerad eller ovaccinerad. Vi kallar det v/t (där v är viruspartiklar och t är tid).

Vi antar också att en ovaccinerad person sprider x virioner under tiden nt medan en vaccinerad sprider x virioner under tiden mt, där m < n.

Under tiden t sprider då en ovaccinerad person nxt/t (= nx) virioner medan en vaccinerad sprider mxt/t (= mx) virioner.
Eftersom m < n så är mx < nx.

Sålunda sprider en ovaccinerad person fler virioner än en vaccinerad, dvs den vaccinerade smittar mindre.
 
P
V växelventil skrev:
att vaccinerade smittar finns det hur många studier som helst eller menar du på allvar att vaccinerade inte smittar:surprised:
Nej, det menar jag förstås inte. Jag undrade vilken relevans påståendet i inlägg #14742 har.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det verkar vara fruktansvärt svårt att acceptera att man smittar även som vaccinerad.
Kan du visa på ett inlägg i den här tråden som styrker den tesen?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi antar att en person sprider lika många virioner (viruspartiklar), per tidsenhet oavsett om personen är vaccinerad eller ovaccinerad. Vi kallar det v/t (där v är viruspartiklar och t är tid).

Vi antar också att en ovaccinerad person sprider x virioner under tiden nt medan en vaccinerad sprider x virioner under tiden mt, där m < n.

Under tiden t sprider då en ovaccinerad person nxt/t (= nx) virioner medan en vaccinerad sprider mxt/t (= mx) virioner.
Eftersom m < n så är mx < nx.

Sålunda sprider en ovaccinerad person fler virioner än en vaccinerad, dvs den vaccinerade smittar mindre.
Ja?
Har jag sagt något annat?
 
P pmd skrev:
Det vore i så fall lika rimliga att vaccinerade var mer försiktiga eftersom de har redan har visat att de handlar försiktigt genom att vaccinera sig.

I själva verket kan man inte dra någon av slutsatserna av de premisser som har presenterats i tråden.
Eller ha vaccinerat sig för att man inte tillhör den försiktiga typen.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi antar att en person sprider lika många virioner (viruspartiklar), per tidsenhet oavsett om personen är vaccinerad eller ovaccinerad. Vi kallar det v/t (där v är viruspartiklar och t är tid).

Vi antar också att en ovaccinerad person sprider x virioner under tiden nt medan en vaccinerad sprider x virioner under tiden mt, där m < n.

Under tiden t sprider då en ovaccinerad person nxt/t (= nx) virioner medan en vaccinerad sprider mxt/t (= mx) virioner.
Eftersom m < n så är mx < nx.

Sålunda sprider en ovaccinerad person fler virioner än en vaccinerad, dvs den vaccinerade smittar mindre.
Man kan väl anta att n utvecklar sjukdom i högre grad än m och därför tillbringar t isolerad i hemmet medan m ovetande sprider smittan ute i samhället, även i vaccinpassade sammanhang.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Man kan väl anta att n utvecklar sjukdom i högre grad än m och därför tillbringar t isolerad i hemmet medan m ovetande sprider smittan ute i samhället, även i vaccinpassade sammanhang.
Du vet väl om att man smittar innan man får symtom.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Å andra sidan om man utgår ifrån att den är så smittsam som sägs och inga muterade virus;)
Så blir det åt rätt håll så att säga man tror att den är farligare.... Bara en tanke.
För mig blev det en väldigt oklar tanke ;)
Vill du förtydliga?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att man smittar innan man får symtom.
Ja, ingen undantagen.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Ja, ingen undantagen.
Men det innebär ju att det blir ointressant att någon håller sig hemma efter att symtomen har kommit. Stor smittspridning har redan skett av den ovaccinerade, betydligt större än en asymtomatisk vaccinerad. Sen ska man inte glömma att det är normalt att vaccinerade får symtom och det förekommer även ovaccinerade som inte får symtom (åtminstone inte som de märker).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.