Jaha så då låter de som man ändå får ut 600V eller?
 
Nej, man tar ut 3* 230V fas-nolla, eller 3* 400V fas-fas. Beroende på om lasten är Y-kopplad eller D-kopplad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok
 
R Rolle85 skrev:
Jaha så då låter de som man ändå får ut 600V eller?
Verkar som om du blandar ihop bilen likspänningsvärde med inspänningen till laddaren. Vilket inte hänger ihop.
Vet inte vad din polestar 2 har för systemspänning, men 400 eller 800 Volt likspänning är vanligt.
 
Den stora poängen med trefas är att faserna tar ut varandra, så att man inte behöver någon nolla. När en fas är på +1 är de andra två på vardera –0,5, så adderar man dem får man 0. Det gäller för alla positioner (alltså inte bara topparna på kurvan, en annan position är (ungefär) 0,75; 0; –0,75 – tre olika värden alltså, men tillsammans återigen noll), vilket som sagt gör att man inte behöver någon nolla.

Effekten blir detsamma som 3 stycken 230 voltsfaser, så istället för 3,7 kW vid enfas 230 V får man 11 kW (3*3,7), men man kan också räkna det som 3/2*(tredjeroten ur 400).

Man behöver inte som lekman förstå matematiken bakom de här överlappande sinuskurvorna, men att förstå (eller i alla fall acceptera) att de tre faserna tar ut varandra så att ingen separat nolla behövs som returledare kan vara en bra kunskapsnivå.


Friskrivning: Med reservation för att jag inte läst fysik sen 1900-talet och kanske ställt till det mer än att bara ha ljugit om punkten 0,75; 0; –0,75 av förenklingsskäl.
 
  • Gilla
koolla och 2 till
  • Laddar…
Sådär, nu har elektrikern varit här och installerat laddbox och lastbalanserare. Gick snabbt och de gjorde ett snyggt jobb.
En fråga, vilken typ av kabelhållare är det man ska ha? Det står på nätet "hållare typ2". Är det en sån jag ska ha för att docka i kabeln när jag inte använder den?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Smaksak. Det är ett fäste som man kopplar in handtaget i på samma sätt som man ansluter det till bilen (fast med en blindkontakt då). Själv hänger jag bara kabeln över laddaren med kontakten neråt. Men det beror ju lite på vad man har för laddare hur snyggt det är.
 
Jag köpte installation och laddbox som ett paket från "Skårebo" som marknadsför sig rejält för stunden.
Fick nu fakturan och ser att en standardinstallation tog 2 timmar mer än vad standardinstallationen brukar göra så detta kostade mig en del extra så tänk på detta om ni väljer Skårebo....
 
men vilken typ av fäste på vägg passar min kabel? Kallas den "typ 2"?

En annan fråga, hur gör man för att ladda på snabbladdningsställen ute i landet, drar man sitt kreditkort i laddaren och börjar ladda och sen kommer en faktura?
 
Redigerat:
ok så en modell som kallas för "typ 2" tack!

Min andra fråga, hur laddar man bilen på stan? Kreditkort i laddaren?
 
Inte många laddare som tar kreditkort, skaffa konto och "plupp" på dom ställen du är intresserad av eller Plugsurfingkortet du får med bilen som är halva priset på i ett år.
 
hmm så var skapar man konto och plupp?
 
Menar du Plugsufing får du ett kort i bilen och det är bara med det du får bra pris på Ionity (3,53:-/kWh)
Annars är det ju bara ta några stora som eways, InCharge tex. OKQ8 har laddning med vanligt kort om du föredrar det.
 
R Rolle85 skrev:
hmm så var skapar man konto och plupp?
De här sex har jag. Ica är Eon, men brandad. Funkar alltså lika bra att ha en Eon-app, även på Ica.
Skärmbild på en mobil med en mapp som heter "Billaddning" innehållande elbilsladdningsappar som FortumCharge, InCharge, ICA ladda, IONITY, Mer Sverige och CircleKChargeSE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker att apparna är smidigare än att ha kort/taggar, men det är väl sak samma egentligen. Eller en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.