D Dilato skrev:
Kan semester vara grund för anstånd, vet dom verkligen inte om sina skäl redan?
De kan vara så att de vill ta hjälp av en jurist/advokat för att formulera sina argument och pga semester har de inte hunnit med att göra detta.
 
M MetteKson skrev:
De kan vara så att de vill ta hjälp av en jurist/advokat för att formulera sina argument och pga semester har de inte hunnit med att göra detta.
I detta fall är det fyra olika grannar. Alla har inte haft semester (om ens någon av dem har haft det). De tre veckor som de fått på sig från delgivningen borde då räcka till kan man tycka. Det är väl just därför man satt 3 veckor som tid, för att man ska hinna med det under en så pass lång tid.
 
Redigerat:
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
I detta fall är det fyra olika grannar. Alla har inte haft semester (om ens någon av dem har haft det). De tre veckor som det fått på sig från delgivningen borde då räcka till kan man tycka. Det är väl just därför man satt 3 veckor som tid, för att man ska hinna med det under en så pass lång tid.
Jag lägger ingen värdering i om de haft semester eller inte. Jag vet däremot att anledningen till att man ber om extra tid ofta beror på att man vill ta hjälp utifrån. Då är tre veckor inte jättelång tid.
 
M MetteKson skrev:
Jag lägger ingen värdering i om de haft semester eller inte. Jag vet däremot att anledningen till att man ber om extra tid ofta beror på att man vill ta hjälp utifrån. Då är tre veckor inte jättelång tid.
Kan ju vara så så klart. Nu verkar det dock som om kommunen struntat i det och bara skickat ärendet vidare till länsstyrelsen för bedömning.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Kan ju vara så så klart. Nu verkar det dock som om kommunen struntat i det och bara skickat ärendet vidare till länsstyrelsen för bedömning.
Kommunens uppgift är bara att rättidspröva, övriga bedömningar gör länsstyrelsen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Min erfarenhet är att domstolar ”alltid” beviljar anstånd när någon part begär det. Erfarenheten gäller andra saker än bygglov.
Ex. Vi hade en del strul med ett arv. Tingsrätten tillsatte en boutredningsman. Denne advokat behövde rättens godkännande för att sälja en fastighet. Beslutet överklagades till Hovrätten med begäran om anstånd att motivera överklagandet. I den sena motiveringen klagades det på boutredningsmannen, hovrätten återförvisade till tingsrätten att utreda byte av boutredare, han fick vara kvar. Överklagande till hovrätten som nekade prövningstillstånd. Nu kunde hovrätten behandla den ursprungliga överklagan. Nekade prövningstillstånd. Nekade prövningstillståndet överklagades till högsta domstolen begäran om anstånd med motivering. Hd konstaterade att inget skäl för anstånd framförts, och ger anstånd med att motivera varför anstånd skall ges. När tiden gått ut nekar HD prövningstillstånd för att pröva hovrättens nekade prövningstillstånd. Hela den här kedjan lyckades advokaten elda på rättsväsendet att avverka på mindre än 6 månader. Jag var imponerad.
Sedan följde ytterligare ca 10 domstolsförhandlingar om annat innan dödsboet kunde avslutas, 5 år senare.
 
Som sagts tidigare, om ni fått bygglov kan ni få startbesked och börja bygga på egen risk trots överklagan. Bevaka och se till att få ta del av överklagan när den kommer så kan ni göra en bedömning efter detta. Det ska mycket till om bygglovet ska hävas...
 
  • Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Kommunens uppgift är bara att rättidspröva, övriga bedömningar gör länsstyrelsen.
Ja, men det var mer tid av kommunen de önskade sig innan de skickade vidare överklagandet till länsstyrelsen om jag förstått det rätt. Men det fick de alltså inte. Till länsstyrelsen kommer de oavsett att ha tid att inkomma med vad de önskar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som sagts tidigare, om ni fått bygglov kan ni få startbesked och börja bygga på egen risk trots överklagan. Bevaka och se till att få ta del av överklagan när den kommer så kan ni göra en bedömning efter detta. Det ska mycket till om bygglovet ska hävas...
Fast om bygglovet riskerar att upphävas beror ju på hur stora avvikelser man har. Det råder lite delade meningar om det här i tråden där jag kanske är på den tveksamma sidan att det kommer hålla.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Fast om bygglovet riskerar att upphävas beror ju på hur stora avvikelser man har. Det råder lite delade meningar om det här i tråden där jag kanske är på den tveksamma sidan att det kommer hålla.
Det är väl i så fall avståndet till tomtgräns som skulle kunna utgöra ett ev. argument. Men jag har inte lyckats hitta några domar som fällt ett bygglov om inte avvikelsen varit större än i detta ärende.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/liten/liten-avvikelse---avstand-till-grans/
 
Redigerat:
Blir spännande att följa. Som sagt detaljplanen tillåter betydligt högre byggnader däremot saker som att ta med altanen i bygglovet samt avstånd till grannes tomtgräns kan göra att bygglovet faller.

I värsta fall så faller bygglovet och du får söka nytt.

Jag kan tycka att det är mer acceptabelt med en lite större enplansvilla jämfört med ett tvåvåningshus..

Troligen en bitter granne som inte har accepterat att tomten finns. Jag hade dragit tillbaka bygglovet för komplettering och ritat på en tvåplanare
 
K Knight skrev:
Blir spännande att följa. Som sagt detaljplanen tillåter betydligt högre byggnader däremot saker som att ta med altanen i bygglovet samt avstånd till grannes tomtgräns kan göra att bygglovet faller.

I värsta fall så faller bygglovet och du får söka nytt.

Jag kan tycka att det är mer acceptabelt med en lite större enplansvilla jämfört med ett tvåvåningshus..

Troligen en bitter granne som inte har accepterat att tomten finns. Jag hade dragit tillbaka bygglovet för komplettering och ritat på en tvåplanare
Det kan inte vara en tvåplanare då en av personerna som ska bo där behöver ha allt det viktiga på ett plan (handikapp). Annars hade vi säkert gjort så för att undvika avvikelser. Huset blir för litet om man gör bara ett plan utan avvikelser. I detta läge går det heller inte att komplettera ärendet utan att söka nytt bygglov för samma kostnad.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Det kan inte vara en tvåplanare då en av personerna som ska bo där behöver ha allt det viktiga på ett plan (handikapp). Annars hade vi säkert gjort så för att undvika avvikelser. Huset blir för litet om man gör bara ett plan utan avvikelser. I detta läge går det heller inte att komplettera ärendet utan att söka nytt bygglov för samma kostnad.
Ja då är det bara att hålla tummarna. Min erfarenhet av överklagande av bygglov är att om länsstyrelsen ber er att yttra er så håller ni på att förlora. Då får ni tänka till hur ni ska svara.
 
  • Gilla
JonasVallstrom och 1 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Ja då är det bara att hålla tummarna. Min erfarenhet av överklagande av bygglov är att om länsstyrelsen ber er att yttra er så håller ni på att förlora. Då får ni tänka till hur ni ska svara.
Så kan det säkert vara i många fall. Men ibland måste de också inhämta information ändå. Som t.ex. motivering till att avvika från planen. Den motiveringen måste ju komma från den som sökt bygglovet.
 
En av grannarna:

Jag har fått ett beslut att min överklagan inte kom in i rätt tid. Och kan konstatera att så är fallet. Det här ärendet är extremt viktigt för mig och mina grannar som bor i kvarteret som berörs. Det är så viktigt att vi tagit hjälp för att förstå alla regler och paragrafer som gäller i sådana här ärenden. Vi är fem grannar som anlitat XXX. Han är känd för att vara kunnig och duktig. Vi alla har full kunskap om att överklagandet ska vara inne senast 3 veckor från det man fått del av informationen. Datumen har varierat mellan oss grannar när vi hämtat ut beslutet. Jag har mycket tydligt haft dialog med XXX om de datum som gällt. Och var lovat att dokumenten skulle bli insända inom rätt tid. Men nu hände det oväntade, XXX insjuknade snabbt i Covid. Och i sin feberyrsel blev det fel. På något sätt rörde han ihop datumen under sjukdomsförloppet. Några av oss fem på vår gemensamma överklagan kom in i rätt tid. Men inte mitt. Detta är en extra speciell situation med en pandemi. Jag anser att med denna förklaring ska även mitt namn på överklagan gälla. Jag har gjort allt rätt för att inkomma inom rätt tid. Men coronavirus klarar ingen att bestämma över, inte XXX, och inte heller stadsbyggnadskontoret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.