K Kallens skrev:
Brandorsaken var okänd, men de sade i programmet att polisen sade det iaf inte var anlagt.
ja, och hur vet dom det när inte orsaken var klarlagd, hör till ovanligheten att det inte klarläggs.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C Chrille_B skrev:
ja, och hur vet dom det när inte orsaken var klarlagd, hör till ovanligheten att det inte klarläggs.
Har ingen som helst kunskap om brandutredningar men det kanske går att utesluta anlagd brand även om brandorsaken inte är fastställd?

De kanske inte hittade spår av t.ex bensin eller andra lättantändliga vätskor som kunde tyda på anlagd brand. Sen om branden orsakades av en glömd spis, soteld eller elektriskt fel kanske var svårare att avgöra.
 
C Chrille_B skrev:
30 mille?
Det tror jag inte räcker. Försäkringsbolaget har väl täckt strukturen men familjerna har fått bidra med uppdateringar och personliga önskemål säkerligen med åtskilliga miljoner.
 
yonna yonna skrev:
Det tror jag inte räcker. Försäkringsbolaget har väl täckt strukturen men familjerna har fått bidra med uppdateringar och personliga önskemål säkerligen med åtskilliga miljoner.
Varför? De får väl alla pengar som behövs? även till ny möbler osv. Detta visar att det bör finnas väldigt bra saker mot brand i dessa byggnader. Deras premie var säkert förhållandevis låg, mot vad den borde varit.
 
K Karl Olssvan skrev:
Varför? De får väl alla pengar som behövs? även till ny möbler osv. Detta visar att det bör finnas väldigt bra saker mot brand i dessa byggnader. Deras premie var säkert förhållandevis låg, mot vad den borde varit.
Inte alls, det upptäcker många när de drabbas av brand och fastighet ska återställas. Det görs avdrag pga av ålder, mm. Nu är ju detta en alldeles speciell byggnad så där blir det betydligt mera komplicerat att ta fram ersättningsnivåerna, så det ska inte jämföras med när våra "vanliga" villor drabbas av brand.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte alls, det upptäcker många när de drabbas av brand och fastighet ska återställas. Det görs avdrag pga av ålder, mm. Nu är ju detta en alldeles speciell byggnad så där blir det betydligt mera komplicerat att ta fram ersättningsnivåerna, så det ska inte jämföras med när våra "vanliga" villor drabbas av brand.
Fast här blir det tvärtom har de hög ålder blir de värda mer. :)
 
K Karl Olssvan skrev:
Fast här blir det tvärtom har de hög ålder blir de värda mer. :)
Försäkringsbolag kräver att man listar antikviteter och betalar premier därefter innan något händer. Det blir orimligt dyrt. Normalt ersätts istället tex ett 1700-tals matbord med ett vanligt modernt matbord. På samma sätt som man ersätts med med nytt standardhus då det gamla brunnit upp. Detta fall är speciellt. Jag kan tänka mig att bara taken gick på astronomiskt belopp med allt snickeriarbete. Här blev det säkert en förhandingsfråga då gården förlorade sin K märkning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Fast här blir det tvärtom har de hög ålder blir de värda mer. :)
Vilket då kräver försäkring där varje enskilt föremål får ett försäkringsvärde. Om du sett Antikrundan så är det något som nämns flera gånger i varje program av de som värderar.
Och då gäller inte följande som du skrev "Deras premie var säkert förhållandevis låg, mot vad den borde varit.";)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Håller med om att det var ett ointressant program. Handlade mest om att dagens byggregler är tvingande.
 
Raskus Raskus skrev:
Otroligt oengagerande avsnitt.
Och stackars försäkringsbolag, kan inte varit billigt detta.
Stackars försäkringsbolag? Det är du och jag som betalar. Försäkringsbolaget ser till att tjäna pengar oavsett vad som händer. :)
 
  • Gilla
Chrille_B och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Stackars försäkringsbolag? Det är du och jag som betalar. Försäkringsbolaget ser till att tjäna pengar oavsett vad som händer. :)
Stackars boenden, vem har empati för ett F-bolag?!
 
1939 1939 skrev:
Sant. Jag menade plåt som imiterar takpannor
Oj, var det plåt! Tyckte teglen såg lite för nya ut, att det var plåt hann jag inte uppfatta. Tegelpressat plåttak är ju bland det fulaste som finns! Helst hade man sett återbrukat enkupigt tegel på denna byggnad, men kanske svårt att få tag på i de mängder som behövs. Och en kostnadsfråga! Just den slags diskussion om materialval, vad som varit önskvärt, vad det blev och varför det blev som det blev, hade varit mycket intressant. Eller kan det ha varit önskemål från ägarna att inte påtala sådana pinsamheter?
 
Det är definitivt inte pinsamheter! Hade mindre skador skett och K-märkningen kvarstått skulle möjligheten att söka kulturbidrag från staten finnas. Nu blev ju gården totalförstörd och försäkringsbolaget ersätter idag fungerande takmateral. Fastighetsägarna skulle i så fall behöva lägga ett antal miljoner till på återuppbyggnaden. Jag tycker många härinne inte förstått problemet. Möjigheten bygga nytt enligt 2020-modell fanns men ägarna valde rekonstruktion. Om hundra år finns gården kvar men med en brandhistoria.

Jag har förståelse för att ägarna inte ville dela med sig av allt. Detta är ju en privatbostad med tragisk bakgrund. I övrigt skulle man säkerligen kunnat lägga gammalt enkupigt om man sopade marknaden. Då jag byggde nytt fick jag kostnadsförslag på gamla tegelpannor - låg då på dubbla priset (det blev listtäckt papptak istället)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Är ni verkligen säkra på att det är plåt? För mina ögon ser det ut som nya, fina enkupiga tegelpannor. Gissningsvis Vittinge. Men, jag har inte nagelfarit det. Vore ju fullkomligt bisarrt om man lagt dit tegelimitation…
 
  • Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
För mina ögon ser det ut som nya, fina enkupiga tegelpannor. Gissningsvis Vittinge.
Någon som sett på nära håll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.