F Fjället32 skrev:
I mitt fall så fick jag chansen att köpa min pappas hus för 1.2mkr. då värderat till 1.5
nu fyra år senare efter diverse renoveringar fick jag en värdering på 2.8. vilket jag är evigt tacksam för, då jag nog aldrig annars kunnat spara ihop en vettig kontatinsats. 28 år gammal nu, då 24. Förstår helt ärligt inte heller hur unga idag ska kunna få ihop dessa sjuka summor, utan att dra ner på exakt allt. köpte då huset själv skall sägas.
Hur tror du unga 1950 var tvungna att göra för att köpa hus om de inte "drog ner på allt"? Tror du de hade senaste och fetaste iPhonen? Köpte latte för 70:- per mugg fem gånger i veckan? Osv.
Det handlar om att prioritera, ha ett mål och förstå att man inte kan ha/få allt. Vidare var det inte så heller att unga förr kunde köpa husen som låg på krypavstånd från dåvarande centrum. Områdena har ju utvecklats till att bli vattenhål genom åren, men då var det "ute på landet". Spiken i kistan är troligen att unga förr inte hade en snöbolles chans i helvetet att köpa en bostad som SINGEL. Möjligen en liten BR-etta, men hell no ett hus.

Vad jag sett så av trådens frågeställning i kombination med unga, så handlar det om en attitydjustering och lärdom om att vill du ha A så får du avstå B, C och kanske D tills den eller de unga har börjat tjäna mer/inflationen ätit på lånen/lånen har betats av en del.
 
  • Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hur tror du unga 1950 var tvungna att göra för att köpa hus om de inte "drog ner på allt"? Tror du de hade senaste och fetaste iPhonen? Köpte latte för 70:- per mugg fem gånger i veckan? Osv.
Det handlar om att prioritera, ha ett mål och förstå att man inte kan ha/få allt. Vidare var det inte så heller att unga förr kunde köpa husen som låg på krypavstånd från dåvarande centrum. Områdena har ju utvecklats till att bli vattenhål genom åren, men då var det "ute på landet". Spiken i kistan är troligen att unga förr inte hade en snöbolles chans i helvetet att köpa en bostad som SINGEL. Möjligen en liten BR-etta, men hell no ett hus.

Vad jag sett så av trådens frågeställning i kombination med unga, så handlar det om en attitydjustering och lärdom om att vill du ha A så får du avstå B, C och kanske D tills den eller de unga har börjat tjäna mer/inflationen ätit på lånen/lånen har betats av en del.
Mina föräldrar köpte hus relativt centralt i början på 60-talet. Då hade de iofs bara ett barn, men fick två till inom några år. De hade bil också, och bara en inkomst, mamma var hemmafru. Vad jag minns av min barndom försakade vi inget, vi barn fick cyklar, skidor, skridskor och allt annat man kan behöva. Vi hade mat på bordet och kläder på kroppen. Åkte på semester varje år, om än inte till Thailand. Så jag tror inte att dom bild stämmer riktigt, även om det såklart ligger nåt i det.
 
K Kirre2 skrev:
Mina föräldrar köpte hus relativt centralt i början på 60-talet. Då hade de iofs bara ett barn, men fick två till inom några år. De hade bil också, och bara en inkomst, mamma var hemmafru. Vad jag minns av min barndom försakade vi inget, vi barn fick cyklar, skidor, skridskor och allt annat man kan behöva. Vi hade mat på bordet och kläder på kroppen. Åkte på semester varje år, om än inte till Thailand. Så jag tror inte att dom bild stämmer riktigt, även om det såklart ligger nåt i det.
Grattis för dig. Med en snickare och ett butiksbiträde som föräldrar så såg det fullständigt annorlunda ut för min och mina vänners del. Såklart hade vi rena och hela kläder, mat på bordet och varmt om vintern, men lika självklart försakade våra föräldrar en hel del för att finansiera ett ägt boende och föräldraskap. Semester? Absolut. Oftast i bil inom Sverige eller Skandinavien, med lånad husvagn, stugby eller billigt hyrda semesterhus. Nåväl. Hur vi än vrider och vänder på våra erfarenheter så kokar det likförbannat ner till att gnället (från såväl unga som från deras curlande föräldrar eller pk-kören) om dagens ungas svårigheter att "ha råd att ta sig in på bokmarknaden" inte skiljer sig ett skapades dugg från när våra föräldrar skulle göra det eller generationen före dem. Det är kostsamt att skaffa ett ägt boende. Punkt. Om man inte kan eller vill inse det så har man inte på ägt-boende-marknaden att göra.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Grattis för dig. Med en snickare och ett butiksbiträde som föräldrar så såg det fullständigt annorlunda ut för min och mina vänners del. Såklart hade vi rena och hela kläder, mat på bordet och varmt om vintern, men lika självklart försakade våra föräldrar en hel del för att finansiera ett ägt boende och föräldraskap. Semester? Absolut. Oftast i bil inom Sverige eller Skandinavien, med lånad husvagn, stugby eller billigt hyrda semesterhus. Nåväl. Hur vi än vrider och vänder på våra erfarenheter så kokar det likförbannat ner till att gnället (från såväl unga som från deras curlande föräldrar eller pk-kören) om dagens ungas svårigheter att "ha råd att ta sig in på bokmarknaden" inte skiljer sig ett skapades dugg från när våra föräldrar skulle göra det eller generationen före dem. Det är kostsamt att skaffa ett ägt boende. Punkt. Om man inte kan eller vill inse det så har man inte på ägt-boende-marknaden att göra.
Min pappa var inte nån höginkomsttagare heller. Han jobbade som tjänsteman på ett större företag. Och våra semestrar var också inom Sverige.
 
K Kirre2 skrev:
Mina föräldrar köpte hus relativt centralt i början på 60-talet. Då hade de iofs bara ett barn, men fick två till inom några år. De hade bil också, och bara en inkomst, mamma var hemmafru. Vad jag minns av min barndom försakade vi inget, vi barn fick cyklar, skidor, skridskor och allt annat man kan behöva. Vi hade mat på bordet och kläder på kroppen. Åkte på semester varje år, om än inte till Thailand. Så jag tror inte att dom bild stämmer riktigt, även om det såklart ligger nåt i det.
Beror ju på din fars inkomst och om kapital dykt upp på vägen via arv, etc.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi bor i närförort till Stockholm och med dagens priser undrar hur alla har råd att köpa hus för 10-11 mkr? Inget hus säljs för under dessa summor längre och undrar hur folk får ihop det? Knappt så man har råd att flytta inom samma kommun längre utan att skuldsätta sig upp över öronen.
Hus för 3-4 mkr låter billigt.
Landet är större än Stockholm men det börjar kännas absurt att bo här när man får slott (typ) för halva priset på de flesta orter runtom i landet.
 
K Kirre2 skrev:
Min pappa var inte nån höginkomsttagare heller. Han jobbade som tjänsteman på ett större företag. Och våra semestrar var också inom Sverige.
Tjänsteman vs dåtida hantverkare och butiksbiträde... Jag tror din farsa tjänade mer än mina båda föräldrar tillsammans. Det är annorlunda idag. Vääääääldigt annorlunda.

Japp, och hur ser ungas semestrar ut idag? Dubai och lyxshopping? Spaweekend till höger och vänster? Eller varför inte Thailand ett par veckor och gärna en skidresa om året också.

Jag tror att min bild som jag beskrev ovan är ganska väl överrensstämande med verkligheten.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Vi bor i närförort till Stockholm och med dagens priser undrar hur alla har råd att köpa hus för 10-11 mkr? Inget hus säljs för under dessa summor längre och undrar hur folk får ihop det? Knappt så man har råd att flytta inom samma kommun längre utan att skuldsätta sig upp över öronen.
Hus för 3-4 mkr låter billigt.
Landet är större än Stockholm men det börjar kännas absurt att bo här när man får slott (typ) för halva priset på de flesta orter runtom i landet.
Sälj, casha in, köp billigt "ute bland tallarna" och njut av idiotin att någon faktiskt betalat 10-11 millar för ert gamla hus.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
10 miljoner, maxar man lånet så betyder det 8,5 miljoner i lån. Man får låna max 6 ggr årsinkomsten, dvs 1,42 miljoner krävs i årsinkomst. Dvs i ett hushåll med två förvärvsarbetande krävs det en snittlön på 59k/månad. För par bestående av ingenjörer, läkare, jurister osv är det knappast ett problem. För lite mer seniora räcker det troligen att den ena har ett sådant jobb och den andra kan vara t.ex sjuksköterska.

Det finns många sådan par, betänkt att väldigt många par träffas medans de pluggar på universitetet, så är det ena högutbildad är oftast den andra det också.

Sen har troligen de flesta som köper en sådan villa sålt/köpt någon bostad tidigare, och kan kanske puta in en större del i kontantinsats än minikravet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror ju på din fars inkomst och om kapital dykt upp på vägen via arv, etc.
Jag vet inte vad pappa tjänade i förhållande till andra yrkesgrupper, men jag vet att de inte hade nåt kapital innan och fick inget arv eller så heller. Vi hade bara pappas inkomst plus att morfar (gruvarbetare) och mormor (hemmafru) bidrog lite nån gång.
Jag tror ändå att priserna på hus var betydligt lägre i förhållande till hur det är nu.
 
K Kirre2 skrev:
Jag vet inte vad pappa tjänade i förhållande till andra yrkesgrupper, men jag vet att de inte hade nåt kapital innan och fick inget arv eller så heller. Vi hade bara pappas inkomst plus att morfar (gruvarbetare) och mormor (hemmafru) bidrog lite nån gång.
Jag tror ändå att priserna på hus var betydligt lägre i förhållande till hur det är nu.
Du behöver inte tro. Det är bara att kolla upp penningvärdet för de år det handlar om och skriva in vad huset kostade. Sedan är det bara att kolla lite vad standardmat, medelinkomst och annat var, så får du en mycket bra bild över hur det såg ut. Tro mig...det skiljer ingenting mot idag. Inte annat än att det gnälls så mycket mer idag och att många tycker vissa förmåner har blivit till rättigheter.
 
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du behöver inte tro. Det är bara att kolla upp penningvärdet för de år det handlar om och skriva in vad huset kostade. Sedan är det bara att kolla lite vad standardmat, medelinkomst och annat var, så får du en mycket bra bild över hur det såg ut.
Du menar typ

stockholm_reala_huspriser_1875-2017p-1.png

???
 
  • Gilla
  • Wow
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du menar typ

[bild]

???
Japp, och så ställ det i relation till inkomster, kostnader för basvaror (typ genomsnittsmatkasse, osv). Att bara se en brant kurva på EN faktor är totalt ointressant. Sedan kanske man skall titta på riket snarare än en enda ort.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
...
Det handlar om att prioritera, ha ett mål och förstå att man inte kan ha/få allt...

Vad jag sett så av trådens frågeställning i kombination med unga, så handlar det om en attitydjustering och lärdom om att vill du ha A så får du avstå B, C och kanske D tills den eller de unga har börjat tjäna mer/inflationen ätit på lånen/lånen har betats av en del.
Den stora skillnaden, tror jag, är att går man tillbaka till ett läge med högre räntor, så gick det att snåla i vardagen för att ha råd med räntor och amortering på ett lån som var "återbetalningsbart". Dessutom åts lånet upp av inflationen. Så en familj som köpte ett hus och levde snålt i 10 år kunde sen sänka sina kostnader tack vare sin sparsamhet.

Idag är (eller snarare igår var) inflationen låg, räntorna låga, lånen skyhöga. Priserna på hus går upp och gör på pappret folk rikare. Latten kan köpas utan att det påverkar speciellt mycket. Den som tar störst lån och köper dyrast bostad gör genom sitt risktagande bäst affär med värdeökningen.

Bostadsmarknaden har inte de senaste 20 åren belönat de sparsamma, utan belönat de villiga att ta stora risker.

Hur det ser ut kommande 20 år får vi sia om i kristallkulorna. Inflationen är högre än den varit på 40 år just nu. Undrar vad räntorna är på väg? Jag har relativt höga lån och bor i det hus jag vill bo i, föräldrarna bor i relativt obelånade fastigheter med högt värde, så tro inte jag för egen del önskar mig ett scenario med höga räntor där den sparsamme kan fynda. Men jag önskar nog en viss återgång för att mina barn ska ha chans att köpa nåt den dag de ska flytta hemifrån. För samhället i stort är det en bättre utveckling.
 
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Den stora skillnaden, tror jag, är att går man tillbaka till ett läge med högre räntor, så gick det att snåla i vardagen för att ha råd med räntor och amortering på ett lån som var "återbetalningsbart". Dessutom åts lånet upp av inflationen. Så en familj som köpte ett hus och levde snålt i 10 år kunde sen sänka sina kostnader tack vare sin sparsamhet.

Idag är (eller snarare igår var) inflationen låg, räntorna låga, lånen skyhöga. Priserna på hus går upp och gör på pappret folk rikare. Latten kan köpas utan att det påverkar speciellt mycket. Den som tar störst lån och köper dyrast bostad gör genom sitt risktagande bäst affär med värdeökningen.

Bostadsmarknaden har inte de senaste 20 åren belönat de sparsamma, utan belönat de villiga att ta stora risker.

Hur det ser ut kommande 20 år får vi sia om i kristallkulorna. Inflationen är högre än den varit på 40 år just nu. Undrar vad räntorna är på väg? Jag har relativt höga lån och bor i det hus jag vill bo i, föräldrarna bor i relativt obelånade fastigheter med högt värde, så tro inte jag för egen del önskar mig ett scenario med höga räntor där den sparsamme kan fynda. Men jag önskar nog en viss återgång för att mina barn ska ha chans att köpa nåt den dag de ska flytta hemifrån. För samhället i stort är det en bättre utveckling.
Jag håller med dig i din analys. Frågan man som ung måste ställa sig är: vill jag bidra till ett stort risktagande eller vill jag vara sparsam och ha ett belåningsfritt boende inom överskådlig framtid? Med andra ord är valfriheten större idag än förr.

Vad gäller latten så håller jag inte med dig. Spara de 5*70*4 kronorna under 10 år, så har du en skaplig slant. Räknat på 5 % avkastning blir de lattarna 200 kkr. I min värld är inte det en summa att förringa, utan innebär tex en badrumsrenovering utan att behöva lyfta ett finger själv. Eller insatsen till ett hus för en miljon. Detta är alltså bara den där latten vi tittar på. Titta på vad telefonerna kostar, allt resande, restaurangmaten, osv. då ser man ganska snabbt att på 10 år har du kunnat spara ihop en mycket ansenlig summa och har då råd att bo i närheten av var du vill.

I övrigt tycker jag att du gjorde en riktigt fin genomgång, och jag håller med i allt utom lattebeteendet :)
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.