sysmali
Hur tänker ni som har barn som inte är utflyttade? Kommer ni (om ni har möjlighet) att hjälpa till med kontantinsats vid deras bostadsköp?

Märker att många i min omgivning sparar till sina barns första bostad.
 
  • Gilla
vickan11 och 2 till
  • Laddar…
M
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nä, det var mer var man ska få miljonen att leva för om det blir kris. Värdet på aktierna lär följa med så att sälja sitt innehav då är ju dåligt som alla säger.
Miljonen har man sparat/investerat sedan några år tillbaka. Aktier är inget kortsiktigt spekulerande. Man kommer aldrig kunna köpa dippen och sälja toppen. Men att någorlunda följa med hur uppgångar och nedgångar kommer är ingen vetenskap direkt.
 
T
M Markarbetaren skrev:
Ja så är det!
Lyckligtvis brukar pengar på börsen bräcka inflationen;)
[länk]
När man kikar på de olika sajterna som simulerar din nivå av pension så är standardvärdet för utvecklingen 2,1%
 
sysmali sysmali skrev:
Hur tänker ni som har barn som inte är utflyttade? Kommer ni (om ni har möjlighet) att hjälpa till med kontantinsats vid deras bostadsköp?

Märker att många i min omgivning sparar till sina barns första bostad.
De har fått till insatsen, men är ju helt individuellt.
Finns ju olika möjligheter att spara specifikt till barn så får de välja själva, egna kapitalvinster, gåva/förtida arv ,etc.
 
M
sysmali sysmali skrev:
Hur tänker ni som har barn som inte är utflyttade? Kommer ni (om ni har möjlighet) att hjälpa till med kontantinsats vid deras bostadsköp?

Märker att många i min omgivning sparar till sina barns första bostad.
Det ser jag (tyvärr) som en självklarhet, eftersom bostadsmarknaden ser ut som den gör.
Hur det upplägget kommer att se ut har jag ingen aning om. Att ge en klumpsumma (typ 300,000) i kontantinsats till en lägenhet för 2Msek utan motprestation skickar helt fel signaler och kommer aldrig hända. Kanske någon form av lån utan ränta, medlåntagare, borgenär. Att spara barnbidraget varje månad som sedan ges på 18-årsdagen är helt fel enligt mig.

Jag anser att det måste vara en lärdom bakom det man gör. Min hustru och jag bodde i ettor på 29-36m2 dom första 3 åren tillsammans, sedan blev det en tvåa och sedan hus. Vi sparade typ 2000kr gemensamt redan efter 6-7mån tillsammans. Detta blev grundplåten för nya möbler och renovering samt kontantinsats till våran första BR, efter 5 års sparande. Vi hade inga föräldrar som gav oss pengar, tror det är en viktig del i mitt synsätt på pengar idag.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
M
T Träkåk skrev:
När man kikar på de olika sajterna som simulerar din nivå av pension så är standardvärdet för utvecklingen 2,1%
Sist jag kollade min premiepension så hade den snittat 12,3%/år. Jag har varit med sedan den kom år 2000 (var det väl). Har man AP7 eller vad den där soffliggarefonden heter så ligger den väl också över 10%?
Ska erkänna att jag inte är så insatt i hur dom räknar med dessa 2,1% som du hänvisar till. Tror dessutom inte att jag kommer förlita mig på att det finns några pengar kvar i det statliga svenska pensionssystemet när det är dags för mig:thumbdown:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
När man kikar på de olika sajterna som simulerar din nivå av pension så är standardvärdet för utvecklingen 2,1%
Det är först och främst inflationsjusterat och sedan är det dessutom baserat på en blandat portfölj med en hel del räntor.
 
T
sysmali sysmali skrev:
Hur tänker ni som har barn som inte är utflyttade? Kommer ni (om ni har möjlighet) att hjälpa till med kontantinsats vid deras bostadsköp?

Märker att många i min omgivning sparar till sina barns första bostad.
Pappa betalar :)

Nej, jag vet inte riktigt hur man ska göra men det börjar närma sig. Någon slags lån blir det förmodligen. Mina syskon har fått olika former av mer eller mindre villkorslösa stöd i den fråga medan jag "som är så duktig" (och dessutom äldst) har klarat mig själv och jag tycker mig ana vilket som är bäst långsiktigt även om det förstås blir väldigt anekdotiskt.
 
  • Gilla
Nafs nafs och 1 till
  • Laddar…
T
sysmali sysmali skrev:
Hur tänker ni som har barn som inte är utflyttade? Kommer ni (om ni har möjlighet) att hjälpa till med kontantinsats vid deras bostadsköp?

Märker att många i min omgivning sparar till sina barns första bostad.
Känslig fråga. Beror väldigt mycket på hur mogna dom hunnit bli och ev. om dom varit curlade med att få bo kvar hemma efter de pluggat klart, utan att betala för sig hemma då, och inte insett livets skola etc. Jag tycker en bra strategi är att om barnen visar intresse av ens erfarenheter och är lyhörda på råd vi vise ger inför köp (balansgång där man som förälder får va proffsig och mer av god vän än förälder och inte peka med hela handen utan ge tips och sen släppa då barnen behöver göra sina lärdomar) så visar man vilja att kunna stötta, MEN att dom först tar lånelöfte och budgeterar med bas i inget stöd alls från föräldrarna. När dom hittat prisnivån dom tänker sig och är redo att köpa bostad kan man erbjuda ett räntefritt lån, om man är övertygad om att man har råd med det och att barnen har disciplinen att sköta amorteringarna. Skulle det bli tufft kan dom slippa amortera en period så räddar man dom från fogden. Jag tycker det är i grunden fel att skänka hundratusentals kronor till nyligen utflyttade barn, det blir curling varning på det som skickar fler signaler att allt löser sig, pengar regnar från himlen. Hellre då att skänka pengar till att bättra på materialvalen när dom sen renoverar, från usla budgetval till OK nivå. Säg att dom budgeterat 150tkr för att renovera köket och gnetat ihop 70 men så är barn på väg och dom snackar om att dom måste ta ett svindyrt blancolån för att toppa det sparade för att hinna renovera före barnet kommer, då kan man skänka 80tkr om man har det över, för dom har ju kämpat bra och sparat och levt med det slitna köket. (alternativt hjälper man dom shoppa en begagnad köksinredning och byta den och bjussar på en ny kyl/frys, så att dom kan spara vidare tills dom har fått ihop sitt kapital)
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
T
M Markarbetaren skrev:
Sist jag kollade min premiepension så hade den snittat 12,3%/år. Jag har varit med sedan den kom år 2000 (var det väl). Har man AP7 eller vad den där soffliggarefonden heter så ligger den väl också över 10%?
Ska erkänna att jag inte är så insatt i hur dom räknar med dessa 2,1% som du hänvisar till. Tror dessutom inte att jag kommer förlita mig på att det finns några pengar kvar i det statliga svenska pensionssystemet när det är dags för mig:thumbdown:
Soffliggaren AP7 är OK. Jag har varit aktiv med val i min PPM, typ en gång/år haha, och når inte dina siffror. Som tur är har jag lite bättre utveckling på buffertportföljen.
 
sysmali sysmali skrev:
Hur tänker ni som har barn som inte är utflyttade? Kommer ni (om ni har möjlighet) att hjälpa till med kontantinsats vid deras bostadsköp?

Märker att många i min omgivning sparar till sina barns första bostad.
Efter som jag inte vet om jag kan hjälpa ungen med cash om 10-20år så har jag redan nu köpt en extra kåk, den lär inte förlora i värde och drar in en slant redan nu...
 
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Miljonen har man sparat/investerat sedan några år tillbaka. Aktier är inget kortsiktigt spekulerande. Man kommer aldrig kunna köpa dippen och sälja toppen. Men att någorlunda följa med hur uppgångar och nedgångar kommer är ingen vetenskap direkt.
Fast om det blir kris kanske din investering är värd hälften. För att kunna använda den för att räcka eventuella lånekostnader måste du sälja.
 
M
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast om det blir kris kanske din investering är värd hälften. För att kunna använda den för att räcka eventuella lånekostnader måste du sälja.
I verkligheten ändras inte saker över en natt, det finns i princip alltid tid att agera och anpassa ekonomin efter förutsättningarna. Man vaknar nog inte upp en dag och utbrister "oops, nu är bolåneräntan 10% och börsen har fallit 50%", då har man nog lite annat att jobba med.

Nu blir det väldigt OT då detta är ett sidospår till hur alla har råd att köpa hus..


I den andra tråden "När börsen svajar.." som jag postade tidigare kan man läsa lite om hur jag agerat sista tiden. 2019-2021 dubblade jag mitt kapital på börsen, eller 98% avkastning. När börsen föll 30% i Mars 20 tog jag ut drygt 1M i bolån som jag handlade för i April 20 när börsen var på G upp. Den miljonen är värd lite mer idag, vi kan väl säga att om jag löser det bolånet så har jag ändå lånesumman kvar. I September gick jag likvid och har legat runt 50% likvid sedan dess. I år är börsen ned 11%, jag ligger fn. 60% likvid. Att Fed signalerat räntehöjningar, att inflationen ökar, att saker blivit dyrare, har knappast undgått någon. I Fredags låste jag mina lån på 1 resp. 3 år, fick 1,01% resp 1,31% i ränta. Mitt resonemang lyder, efter att ha haft rörlig ränta på allt sista åren, att jag har 1,21% i rörligt idag (innan fredags), ska räntan åt något håll nu är det uppåt. Att låsa på dom nivåerna jag gjort betyder att jag har samma ränta som rörliga, 1 år ytterligare, fast nu låst.

Hur börsen går på ett år har jag ingen aning om, jag vet dock min räntekostnad om det nu börjar blåsa. Jag kommer fortsätta ligga med minst 50% likviditet tills jag ser att trenden visar positivt momentum innan jag börjar se ljuset i tunneln. Står börsen ännu lägre om 1 år när räntan på mitt "aktielån" ska ändras (detta har 1 års låsning till 1,01% ränta), och räntan på något sätt ökat med en massa % så löser jag lånet isf. för då kanske det är lönsammare än börsen.

Allas situation är individuell, följer man inte den ekonomiska utvecklingen dagligen, eller är helt ointresserad så finns det ingen anledning att ägna sig åt placeringar. Hela syftet med mina teorier om att (inte) amortera i en lågräntemiljö handlar om att tänka ett extra varv kring hur smart det verkligen är. Man behöver nödvändigtvis inte söka sig till börsen utan man kan avsätta pengarna på ett konto. Det hela handlar om att när pengar i princip är gratis så brukar inte betalning av skulder vara det mest gynnsamma. Sedan har jag förståelse för att "folk sover bättre" med små eller inga skulder. Personligen så sover jag bättre när jag vet att jag har några års levnadsomkostnader på banken istället.
 
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
T
S Staffan-N skrev:
Man säljer inte på topp, man sitter kvar med pengarna placerade och ser index går ner till hälften samtidigt som räntorna har skjutit i höjden och ekvationen för tillfället inte går ihop. Men solen går upp även imorgon och efter några tuffa år så sitter man i ett ännu bättre läge än innan kraschen.

Jag satt med hela sparkapitalet i aktier under 2008 och visst sved det att "förlora" halva beloppet...men det är sedan många år glömt och nu är jag istället glad över att ha varit med i marknaden istället för att stå utanför.
Igenkänning där och jag va mitt uppe i en renovering och såg renoveringspengarna få vingar under gång, så jag la sonika ner hammaren och drog ur sladden ur byggcentralen och la den pågående renoveringen i malpåse tills det hämtat hem skapligt så lån kunde undvikas. Behövde inte kliva över byggdamm under tiden så det gick men va irriterande med dålig timing. Det tar tid att spara ihop istället för att låna men gött att casha renoveringar. Läxan va att hämta hem och peta cash i madrassen före man startatar tigersågen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.