Jag är ju hyfsat realist, men de flesta av mina barndomskompisar inklusive mig själv har 40-talister som föräldrar med avbetalda hus där dom kommer att få ärva snart. Själv gick min pappa bort i somras så mamma äger huset och alla tillgångar. Hon är ju dock 80+ men har inga krämpor så vitt jag vet men hoppas hon blir minst 100.
Svärföräldrarna har ju också liknande tillgångar, rent krasst så när jag går i pension har jag nog ärvt 4-5 miljoner(49 idag) vilket jag givetvis kommer att hjälpa mina barn och eventuella barnbarn med.
 
V Ville_Vessla skrev:
Jag är ju hyfsat realist, men de flesta av mina barndomskompisar inklusive mig själv har 40-talister som föräldrar med avbetalda hus där dom kommer att få ärva snart. Själv gick min pappa bort i somras så mamma äger huset och alla tillgångar. Hon är ju dock 80+ men har inga krämpor så vitt jag vet men hoppas hon blir minst 100.
Svärföräldrarna har ju också liknande tillgångar, rent krasst så när jag går i pension har jag nog ärvt 4-5 miljoner(49 idag) vilket jag givetvis kommer att hjälpa mina barn och eventuella barnbarn med.
Man kan ju kalla det cyniskt att räkna in ett arv men det är ju realitet för många 70- och 80-talister.

Det är väldigt tydligt att de som äger i storstan drar ifrån, för egen del kan jag jämföra mina föräldrar med mina svärföräldrar med ganska snarlika inkomster över tid...

Mina föräldrar:

Villa i Stockholm yttre förort sedan 1978
Sommarstuga sedan 1989
Sparsamt leverne

Mina svärföräldrar:

Villa i mindre svensk stad 1983-2005
Skilsmässa 2005
Levt gott men inte investerat i sitt boende egentligen. mindre bostadsrätt och del i billigare sommarstuga.

Ingen av dem har med sig några pengar in egentligen

Jag skulle gissa att mina föräldrar lämnar efter sig ett arv på 12-15 miljoner och mina svärföräldrar kanske 3 miljoner.

Vi är inte beroende av några arvspengar men det är klart att man tar med det i den långsiktiga ekonomiska planen.
 
Situationen för unga på bostadsmarknaden idag skiljer sig markant mot ex 80 talet när jag köpte min första bostad. Kravet på kontantinsats.
Om man benar ut frågeställningen lite.

Vi har dels en grupp som helt enkelt inte har råd. De har inte lyckats etablera sig på arbetsmarknaden och få en rimligt hög stadig inkomst. Den gruppen har alltid funnits. Och det är ett annat problem än bostadspolitik.

Men om vi håller oss till den stora grupp som klarar kravet på månadsbudget, men som inte lyckats spara till en kontantinsats, och då specifikt de som inte kan få hjälp med kontantinsatsen av anhöriga. Där var det lättare innan vi fick formella krav på kontantinsats.

Kravet är bra för det ökar stabiliteten på marknaden, folk blir inte tvingade till att sälja eller bo kvar för minsta nedgång i priser. Men det skapar en onödigt hög tröskel för förstagångsköpare. Som inte fanns när jag var ung.

Mina barn har kunnat spara till det mesta av kontantinsatsen, men vi har hjälpt till med typ 40% av insatsen.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Situationen för unga på bostadsmarknaden idag skiljer sig markant mot ex 80 talet när jag köpte min första bostad. Kravet på kontantinsats.
Om man benar ut frågeställningen lite.

Vi har dels en grupp som helt enkelt inte har råd. De har inte lyckats etablera sig på arbetsmarknaden och få en rimligt hög stadig inkomst. Den gruppen har alltid funnits. Och det är ett annat problem än bostadspolitik.

Men om vi håller oss till den stora grupp som klarar kravet på månadsbudget, men som inte lyckats spara till en kontantinsats, och då specifikt de som inte kan få hjälp med kontantinsatsen av anhöriga. Där var det lättare innan vi fick formella krav på kontantinsats.

Kravet är bra för det ökar stabiliteten på marknaden, folk blir inte tvingade till att sälja eller bo kvar för minsta nedgång i priser. Men det skapar en onödigt hög tröskel för förstagångsköpare. Som inte fanns när jag var ung.

Mina barn har kunnat spara till det mesta av kontantinsatsen, men vi har hjälpt till med typ 40% av insatsen.
Insteget har ju helt klart varierat över tid, för 15 år sedan köpte i stort sett alla mina studiekamrater en lägenhet i Stockholm inom 12 månader från att de började jobba. Man lånade då 105% av köpeskillingen dvs man hade råd att renovera också utan en krona på fickan egentligen.
Detta upphörde iom finanskrisen 2008 och stegades via 95% till dagens 85%.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja, att jag fick tur i bostadskön 2006 efter examen var nog det privatekonomiskt sämsta som hänt mig, tio år i hyresrätt innan vi köpte hus.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
1980 kunde jag som ensamstående med 2 små köpa centralt litet hus i storstad trots måttlig lön och ta lån på allt utom mindre kontantinsats. Men nästa generation... :thinking:

Nu börjar i alla all politikerna prata om lättnader för förstagångsköparna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp, och så ställ det i relation till inkomster, kostnader för basvaror (typ genomsnittsmatkasse, osv).
Ha ha, det ÄR i relation till KPI. "Reala huspriser".
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, det ÄR i relation till KPI. "Reala huspriser".
Ja, jag såg det sedan. Dock är det fortfarande endast i EN stad. Det är inte speciellt intressant eller tonsättande för ett helt lands eller generations situation.
 
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, jag såg det sedan. Dock är det fortfarande endast i EN stad. Det är inte speciellt intressant eller tonsättande för ett helt lands eller generations situation.
Nä, Stockholm sticker så klart ut, men att påstå att realpriset på bostäder i Sverige är detsamma idag som t.ex. 1990 är, med all respekt, århundradets stollepåstående.
Kollar du boendekostnaden är du lite närmare sanningen, men om jag minns rätt har även boendekostnadens andel av inkomsten ökat signifikant med åren.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, jag såg det sedan. Dock är det fortfarande endast i EN stad. Det är inte speciellt intressant eller tonsättande för ett helt lands eller generations situation.
Han har gjort ett liknande inlägg fast för hela riket här https://cornucopia.se/2014/10/villapriserna-1952-2014p-bnp-kpi-och/ (så jag hittade den bloggen en gång i tiden, sammanställd och välpresenterad fakta är svårt att hitta)
 
C cpalm skrev:
Nä, Stockholm sticker så klart ut, men att påstå att realpriset på bostäder i Sverige är detsamma idag som t.ex. 1990 är, med all respekt, århundradets stollepåstående.
Kollar du boendekostnaden är du lite närmare sanningen, men om jag minns rätt har även boendekostnadens andel av inkomsten ökat signifikant med åren.
Här kommer det som missas eller inte tas med i statistik som denna;

När det kommer till fastigheter så är det läge, läge och läge som sätter priset. Om jag tittar på mina föräldrars fastighetsköp i mitten på 60-talet så motsvarade det vad jag betalade för ett av mina hus i samma län och på liknande avstånd från en större stad (vilket ofta är extremt avgörande för priset). Städerna har växt även sedan så sent som 90-talet. Tittar man på fastigheter med samma avstånd från de nya stadsgränserna, så ser man i mina (där jag har fastigheter) län inte speciellt stegrande fastighetspriser. Tittar man däremot på avstånd från centrum istället, ja då drar priserna iväg ordentligt. Jag ser inte detta som varken konstigt eller fel. Det är en naturlig utveckling. Just nu har priserna ökat en del även på landsbygden då hemarbete blivit möjligt och ofta tom önskat eller avkrävt. Det är dock en annan fråga.

Om man som ung envist biter sig fast i storstäderna, så ja...då har man en tuff uppförsbacke. Lyfter man blicken och söker lite andra möjligheter så är kostnaderna väldigt jämförbara med kostnaderna för 60 år sedan.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Han har gjort ett liknande inlägg fast för hela riket här [länk] (så jag hittade den bloggen en gång i tiden, sammanställd och välpresenterad fakta är svårt att hitta)
Den var intressant. Där syns tydligt hur den disponibla inkomsten skenat jämfört med KPI, och att vi haft ett ganska stort utrymme att spara pengar eller använda utrymmet för att betala för en fastighet snarare än för att betala kläder och mat. Mycket intressant och jag kan inte tolka det som annat än just stöd för vad jag sagt; sätta ett mål, inte köpa "lattar", osv. Ja, fastighetspriserna har ökat, och så har också den disponibla inkomsten (som också långt passerat KPI). Det verkar också som att den disponibla inkomsten inte mätts kontinuerligt förrän 1980, vilket då ställer stockholmsstatistiken i ny dager. Vilket vi ju egentligen borde veta om redan innan; 1920-ish var Sverige ett u-land. Så jag ställer mig ytterst tvivlande till stockholmsgrafen. Hade unga i sthlm råd att köpa fastigheter som singlar då? Knappast. Det har de idag, inte i city men en bit ut. Så nej, den statistik som visats här än så länge övertygar absolut inte mig om annat än att min uppfattning och mina observationer är hyfsat korrekta. Statistiken känns mer och mer bristfällig i underlaget/frågeställningen/faktorerna än som stöd för att vi har en skenande fastighetsprisning.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Insteget har ju helt klart varierat över tid, för 15 år sedan köpte i stort sett alla mina studiekamrater en lägenhet i Stockholm inom 12 månader från att de började jobba. Man lånade då 105% av köpeskillingen dvs man hade råd att renovera också utan en krona på fickan egentligen.
Detta upphörde iom finanskrisen 2008 och stegades via 95% till dagens 85%.
Funkar dock utmärkt att låna blanco på kontantinsatsen. Det gjorde jag 2017, hade far som medlånare (pensionär)
Så jag lånade 100%. Men jag presenterade en plan. Så kontantinsatsen (blanco) blev avbetalt våren 2021. Så ganska exakt 4 år tog det att bli av med den.
Skulle tagit 5 år, men farsan ville köpa jänk så jag tog ut lite extrapengar och jag löste det ett år tidigare =)

Så visst funkar det utmärkt om man visar sig vara stabil på ekonomin.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Förr kallades det topplån och bottenlån. Idag kallas det blancolån och bostadslån. Same same no difference. När blancolånet är betalt kan omvärdering av fastigheten ske och amortering på bostadslån närapå avslutas. Det skiljer ingenting från förr.
Bölandet om svårigheter för instegsköpare är tjafs.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Förr kallades det topplån och bottenlån. Idag kallas det blancolån och bostadslån. Same same no difference. När blancolånet är betalt kan omvärdering av fastigheten ske och amortering på bostadslån närapå avslutas. Det skiljer ingenting från förr.
Bölandet om svårigheter för instegsköpare är tjafs.
Jag har topplån och bottenlån fortfarande. Länsförsäkringar räknar det så.
Så jag hade Blanco, topp och botten.

Jag gjorde såklart en värdering samtidigt jag betalade av blanco. Och la över så mycket det gick i bottenlånet.
Amorterar inget rakt på just nu, utan lägger undan pengar motsvarande istället. Så det är rätt billigt att bo till 2024 på en månadskostnad drygt 1400 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.