Efter snökaoset i mellan Sverige tog jag cykeln till köpcentret. oj vad trögt det var i snömodden. Undrar hur långt en elbil kommer i tio cm snömodd?????????
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad skall du göra efter tre år? Om du skall skrota den efter tre år så har du inte missat något. Men om du i stället säljer den så kan du få tillbaka en del av pengarna om den eldrivna har ett högre andrahandsvärde.
Självklart sälja båda. Du menar alltså att elbilen sjunker mycket mindre än en bil som kostar 200 000 mindre? Nu går det inte riktigt kolla upp för det finns inte så gamla elcorsor.

En 3 år gammal bmw i3 får du för runt 200, och de kostade väl drygt 4-500 tusen.
 
R Rkarlsson skrev:
Vi tar ett exempel.
Opel corsa 179900
Opel corsa E 379 900

På 3 år, hur kan du få totala kostnaden att det inte är så dyrt? 200 000 på 3 år.

Jag vill bara förstå hur man tänker och räknar för att trolla bort 200 000 så att det inte är så mycket.
70000kr sponsrar ju avgasbilisterna med. Plus 15-20000 till i malusskatt första 3 åren.
 
KristinaRT
N nallepu skrev:
Efter snökaoset i mellan Sverige tog jag cykeln till köpcentret. oj vad trögt det var i snömodden. Undrar hur långt en elbil kommer i tio cm snömodd?????????
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
N
N nallepu skrev:
Efter snökaoset i mellan Sverige tog jag cykeln till köpcentret. oj vad trögt det var i snömodden. Undrar hur långt en elbil kommer i tio cm snömodd?????????
Antagligen kortare än om det inte hade vart snömodd. Frågan är korkad ställd. En elbil kommer mellan några få enstaka mil upp till 40 mil det beror ju på vilken bil man pratar om och hur fort man kör.
Är du genuint intresserad av hur långt en specifik elbilsmodel går i de förhållandena så är det bättre att fråga det. Nu tolkar jag dej bara som att du är ute efter att på något sätt ”bevisa” att en elbil inte går lika långt i 10 cm snömodd som utan snömodd. Det är ju självklart och vet du vad, en ICE bil går inte heller lika långt i 10 cm snömod som den gör en fin sommardag.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Självklart sälja båda. Du menar alltså att elbilen sjunker mycket mindre än en bil som kostar 200 000 mindre?
Nej det menar jag inte. Jag menar att prisraset på den eldrivna inte kommer att vara 200000 mer än på den bensindrivna. Jag vet inte hur mycket de båda kommer att sjunka.
 
P para skrev:
70000kr sponsrar ju avgasbilisterna med. Plus 15-20000 till i malusskatt första 3 åren.
aja nu överdrev du 5-10 000 på skatten. Det är ju en ryggsäck vi snackar om =)
 
R Rkarlsson skrev:
Självklart sälja båda. Du menar alltså att elbilen sjunker mycket mindre än en bil som kostar 200 000 mindre? Nu går det inte riktigt kolla upp för det finns inte så gamla elcorsor.

En 3 år gammal bmw i3 får du för runt 200, och de kostade väl drygt 4-500 tusen.
Hur räknar du egentligen i dina kalkyler? Din kalkyl bygger ju istället på att elbilen faller 200 000 kr mer i värde än bensinbilen och att båda är lika mycket värda efter 3 år.... Eller egentligen t o m att elbilen faller 270 000 kr mer om man räknar med premien.

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nej det menar jag inte. Jag menar att prisraset på den eldrivna inte kommer att vara 200000 mer än på den bensindrivna. Jag vet inte hur mycket de båda kommer att sjunka.
Det vet vi först om 3 år på den modellen. Kommer vi ihåg det kan vi snacka om det då vilken av bilarna som var bäst affär.
 
K Krille4 skrev:
Hur räknar du egentligen i dina kalkyler? Din kalkyl bygger ju istället på att elbilen faller 200 000 kr mer i värde än bensinbilen och att båda är lika mycket värda efter 3 år.... Eller egentligen t o m att elbilen faller 270 000 kr mer om man räknar med premien.

/Krille
Nej jag tog ett verkligt exempel, bmw i3. Eftersom vi inte kan jämföra corsan så blir det ju inte rättvist. Så vi kan ju inte räkna på fallet corsa och inte helt riktigt i3 heller då bmw inte har en bensinbil med just i3.
Men verkligheten är att bmw i3 ligger nånstans på 200 000 på 3 år.
 
R Rkarlsson skrev:
Det vet vi först om 3 år på den modellen. Kommer vi ihåg det kan vi snacka om det då vilken av bilarna som var bäst affär.
Absolut. Förstår du med andra ord svaret på din fråga i inlägg #8349?
 
R Rkarlsson skrev:
Självklart sälja båda. Du menar alltså att elbilen sjunker mycket mindre än en bil som kostar 200 000 mindre? Nu går det inte riktigt kolla upp för det finns inte så gamla elcorsor.

En 3 år gammal bmw i3 får du för runt 200, och de kostade väl drygt 4-500 tusen.
Jag har spanat på beg i3 (men tycker de är för dyra) och om du hittar en tre år gammal som gått 9000 mil för 200 och som hade utrustning så den kostat 450 efter bonus... Så ska jag köpa den av dig. Men i3 har sagts vara ett idiotiskt nybilsköp då den kostar som en tesla3 ny men som en Zoe beg. Stämmer väl inte riktigt, men ligger nåt i det...
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har spanat på beg i3 (men tycker de är för dyra) och om du hittar en tre år gammal som gått 9000 mil för 200 och som hade utrustning så den kostat 450... Så ska jag köpa den av dig. Men i3 har sagts vara ett idiotiskt nybilsköp då den kostar som en tesla3 ny men som en Zoe beg. Stämmer väl inte riktigt, men ligger nåt i det...
Jag var ute och körde med en i somras. Men den är såld. Jag tyckte den var alldeles för dyr. Om den var fullutrustad vet jag inte då jag inte är insatt i bmw riktigt. Var förvisso en 60ah om jag minns rätt. Men den låg ute för 195, hade gått låga 9000 mil.
Innan dess fanns en annan för 185 men gått 10 000 och det var den där med hjälpmotorn. Dock var det 2020 jag titta på den.
 
R Rkarlsson skrev:
aja nu överdrev du 5-10 000 på skatten. Det är ju en ryggsäck vi snackar om =)
3500kr per år är det nog och till sommaren går skatten upp nån tusing till.

Jag köpte en Corsa för 3 veckor sedan. eCorsan såklart.
 
P para skrev:
3500kr per år är det nog och till sommaren går skatten upp nån tusing till.

Jag köpte en Corsa för 3 veckor sedan. eCorsan såklart.
3356 för en 75hk. Köper du den nu så gäller det priset i 3 år väl? Gsi var nån hundring mer.

Jag skall om tid finnes prova en corsaE till helgen, annars nästa helg =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.