Tokslut Tokslut skrev:
För att kön blockerar andra avfarter kanske?
Nej i hans beskrivning var det ett rondellbygge.
 
Maria T Maria T skrev:
Finns det någon här som uppfattar att avfarterna saknas (som Mittfilsmaffioso) så att en utan förvarning hamnar i Rotebro, Bräcke
Ja jag tycker ofta det är bristfälligt skyltat. Har helt tappat räkningen på alla gånger jag hamnat i Bräcke fast jag egentligen skulle till Täby eller Sollentuna. Fruktansvärt irriterande! :crysmile:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ser inte att dom rekommenderar att utnyttja filen ända fram till hindret och sedan stå där och vänta byt sedan fil.
Men det kanske är bättre än när det rullar på?
Anledningen till att det blir stopp är ju att ni surgubbar i högerfilen tycker att vi som kör i vänsterfilen så långt det går tränger oss före, om ni släpper in varann bil enligt blixtlåsprincipen så flyter det på som både Trafikverket och polisen rekommenderar, varken jag eller dom 2 exempel jag hänvisar till säger att nån skall stå och vänta, bara att utnyttja båda filerna så långt det går så att kön blir kortast möjlig.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
M Micke620 skrev:
Anledningen till att det blir stopp är ju att ni surgubbar i högerfilen tycker att vi som kör i vänsterfilen så långt det går tränger oss före, om ni släpper in varann bil enligt blixtlåsprincipen så flyter det på som både Trafikverket och polisen rekommenderar, varken jag eller dom 2 exempel jag hänvisar till säger att nån skall stå och vänta, bara att utnyttja båda filerna så långt det går så att kön blir kortast möjlig.
Det där är skitsvårt, jag tycker inte man ska "blåsa förbi" kön och blixtåsa sig in precis före filen tar slut. Men jag tycker också man ska nyttja hela kön. Det bästa är när det blivit en sån enfilskö, om ett par tre bilar kör i den tomma filen, inte i 50 förbi kön, utan i kanske 15 km/h parallellt med kön, något fortare, och fyller upp den filen så man får tillbaka ett blixtlås längst fram.

När blixtlåset bildats 300m från det går ihop tycker jag INTE att man kan och ska blåsa förbi i 50 och knö sig in på slutet. Då får man isåfall hålla en låg hastighet och ta sig in i en lucka.

Värre är de som kör på en avfartsfil när det är kö på huvudvägen och sen knör sig in precis på slutet. Eller tvärt om, om huvudvägen är fri och det är kö på avfarten, någon kör ända till heldragen linje och stannar i den filen där det inte är stopp för att knö sig in. Om man kör på det viset (när en fil står i princip stilla och den andra rullar på i full fart) måste man vara beredd att stå sitt kast och INTE byta fil i sista sekund om det inte är en lucka. Kan man hitta en lucka, fine. Om man inte hittar en lucka så anser jag man inte kan stoppa upp en fil som flyter på i sin trängselstrategi. Då får man fortsätta i den filen och ta nästa avfart. Alternativt åka av på avfarten och sen åka på direkt igen.

Att ta en avfart eller fil som rullar på tycker jag själv är helt ok, även om man sen tar påfart ut på stora vägen igen. Alla som följer skyltning och flöde utan att själva stoppa upp för att de gör ett sent och osmidigt filbyte är ok. Det innebär iofs att man "tränger sig", men det genom att göra val som är helt enligt trafikregler och skyltning och inte innebär risker för någon. Är det kö får man välja alternativa vägar. Om vägen är 50m eller 5 mil lång spelar ingen roll.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
När blixtlåset bildats 300m från det går ihop
Har inte det blixtlåset i så fall bildats alldeles för tidigt? Är inte enda sättet att åtgärda det felet att alla "blåser" förbi och skapar ett nytt blixtlås med vettigare placering?
 
  • Gilla
Micke620
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har inte det blixtlåset i så fall bildats alldeles för tidigt? Är inte enda sättet att åtgärda det felet att alla "blåser" förbi och skapar ett nytt blixtlås med vettigare placering?
Inte blåser förbi tycker jag, försiktigt kör förbi. Att "blåsa" förbi tycker inte jag är bra. Men som jag skrev, det bästa är om man flyttar blixtlåset tidigare, det gör man genom att köra försiktigt förbi för då hänger folk på bakom. Blåser man kommer bara några enstaka bilar köra så och det flyttas aldrig...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Blåser man kommer bara några enstaka bilar köra så och det flyttas aldrig...
Fnuttarna runt mitt "blåser" syftade på en rätt svag vind. ;)
 
  • Gilla
Micke620
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
Värre är de som kör på en avfartsfil när det är kö på huvudvägen och sen knör sig in precis på slutet. Eller tvärt om, om huvudvägen är fri och det är kö på avfarten, någon kör ända till heldragen linje och stannar i den filen där det inte är stopp för att knö sig in. Om man kör på det viset (när en fil står i princip stilla och den andra rullar på i full fart) måste man vara beredd att stå sitt kast och INTE byta fil i sista sekund om det inte är en lucka. Kan man hitta en lucka, fine. Om man inte hittar en lucka så anser jag man inte kan stoppa upp en fil som flyter på i sin trängselstrategi. Då får man fortsätta i den filen och ta nästa avfart. Alternativt åka av på avfarten och sen åka på direkt igen.
Ja, det där är riktigt hål i huvudet. Ser det lite då och då att en fil som ska svänga av är mer eller mindre stillastående medan trafiken i filerna som ska vidare kör 80 km/h. Helt plötsligt blir det tvärnit i den fil som flöt på för att någon stannar i filen för att komma in. Helt galet. Hur kul kan det vara att bli påkörd bakifrån i den hastigheten?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det där är riktigt hål i huvudet. Ser det lite då och då att en fil som ska svänga av är mer eller mindre stillastående medan trafiken i filerna som ska vidare kör 80 km/h. Helt plötsligt blir det tvärnit i den fil som flöt på för att någon stannar i filen för att komma in. Helt galet. Hur kul kan det vara att bli påkörd bakifrån i den hastigheten?
Jag har ibland tutat och blinkat med helljus för att signalera att det inte är OK att stå så. Men de flesta som gör det verkar inte förstå de både stör och är en säkerhetsrisk. Även för mig som får stanna är det en stor risk, då jag i min tur kan bli påkörd. Det är förståeligt om det är någon som inte hittar och har svårt om kön börjar innan skyltningen, men tex i fredhällstunnelns avfart till kungsholmen så är skyltarna i god tid och de som tränger sig är nog folk som kör här varje dag. Dessutom går det bra att ta nästa avfart och köra en liten omväg inne i stan just där.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det där är riktigt hål i huvudet. Ser det lite då och då att en fil som ska svänga av är mer eller mindre stillastående medan trafiken i filerna som ska vidare kör 80 km/h. Helt plötsligt blir det tvärnit i den fil som flöt på för att någon stannar i filen för att komma in. Helt galet. Hur kul kan det vara att bli påkörd bakifrån i den hastigheten?
Just 80 är en sådan sträcka där folk har svårt att visa samspel tex avstånd till framvarande bil så det går att svänga in smidigt.
Och rondeller om folk drog ned farten så skulle det nog flyta på bättre.
 
A Andy78 skrev:
Just 80 är en sådan sträcka där folk har svårt att visa samspel tex avstånd till framvarande bil så det går att svänga in smidigt.
Och rondeller om folk drog ned farten så skulle det nog flyta på bättre.
Folk är galna i rondeller. Jag har börjat att alltid ta ytterkurva (höger fält) om skyltningen tillåter så, för om man kör som man ska till vänster om man ska svänga vänster kan man vara säker att någon rallykalle "kör om" på högersidan när man ska ut. Att ligga i vänsterfil och köra rakt fram är totalt out of the question. Men detta är kanske ett stockholmsförortsfenomen... ?

Jag önskar jag kunde köra som jag lärt mig i rondeller, men det är för riskfyllt...
 
C
M Micke620 skrev:
om ni släpper in varann bil enligt blixtlåsprincipen så flyter det på
En sak är vad Trafikverket och polisen rekommenderar, en annan sak är hur det fungerar i praktiken.

Vi som kör ofta på 2+1-väg i rusningstrafik vet ju att det kan flyta på jättebra när det är ett körfält och sen blir det tvärnit så fort det blir tvåfiligt. Man behöver inte vara något geni för att räkna ut att det hade flytit på ofantligt mycket bättre om det hade varit enfiligt hela vägen, och därmed likaså om alla hade hållt sig i högerfilen. Om det sen beror på att det är en massa surgubbar i högerfilen eller vad det nu är kanske inte spelar så stor roll så länge det i praktiken är ett faktum som drabbar alla.
 
J JohanLun skrev:
Folk är galna i rondeller. Jag har börjat att alltid ta ytterkurva (höger fält) om skyltningen tillåter så, för om man kör som man ska till vänster om man ska svänga vänster kan man vara säker att någon rallykalle "kör om" på högersidan när man ska ut. Att ligga i vänsterfil och köra rakt fram är totalt out of the question. Men detta är kanske ett stockholmsförortsfenomen... ?

Jag önskar jag kunde köra som jag lärt mig i rondeller, men det är för riskfyllt...
Menar du att cirkulera i yttervarv tills du ska lämna cirkulationsplatsen?

Du kommer överleva ett par dagar i de stora rondellerna i stockholm.....:)
 
Tänk folk kunde blinka höger i en rondell när dom ska byta fil eller köra ut.

Underlättar att blinka vänster också beroende vart man ska.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Underlättar att blinka vänster också beroende vart man sk
Ja framförallt i tvåfiliga cirkulationsplatser där trafik huvudsakligen går rakt fram i två filer.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.