Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
R
RoTe RoTe skrev:
Precis, liksom att forskare bör man se var deras finansiering kommer från.
Spelar det någon roll så länge forskningen sker med vetenskaplig metod och resultaten granskas enligt peer review?
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Kollegor faktiskt



Ja det är ju så klart fritt att ha panik över vad man vill. Det känns bara som ett jobbigt liv.
Tror du definierar panik annorlunda än resten av oss. Kanske släkt med Ulltand?
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
RoTe RoTe skrev:
Hur förklarar du att jag känner ett par inom sjukvården som inte är vaccinerade och som inte har någon panik överhuvudtaget? Detta bevisar för mig att det är något som inte stämmer. Dom som har panik har ett maniskt beteende att försöka påverka andra. De som inte är rädda lever bara som vanligt. Märkligt...
Jag har ingen panik öht, kanske du skulle läsa inlägget jag svarade på? Blir ganska märkligt med ett fritt flygande påstående annars…..
Däremot är jag väldigt medveten om och har via jobbet fått se en hel del av verkligheten, risker och konsekvenser. Är/har du?

Så bra och skönt för dina ovaccinerade bekanta att de inte är det minsta rädda/oroliga! Ganska ovanlig inställning tror jag. De flesta som jobbar inom vården (iaf på sjukhus, hemtjänst är kanske annorlunda) vill helst undvika smitta, de har inte ”panik” men man vill helst undvika att bli sjuk. Kanske inte av dödsångest utan för att de vill undvika att bli sjuka, undvika att smitta kollegor/patienter/anhöriga. Och för att man inte vill riskera någon av de följdsjukdomar man kan drabbas av…..

Som patient/brukare hade jag varit rädd för ovaccinerad vårdpersonal, speciellt om jag var sjuk med riskfaktorer eller immunbrist. Men den aspekten är kanske inte så viktig för dina kompisar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Nej man studerar den statistik vi har och agerar efter det.
Och statistiken visar att det nu fortfarande är mycket hög beläggning på sjukhusen och ovanligt många sjukskrivna inom sjukvården, vilket sammantaget ger en mycket värre situationen där än vanligt. De med empati för sjukhuspersonalen tänker då att de ska se till att det bättre och inte sämre, dvs. de vaccinerar sig, undviker att bli smittade och undviker att utsätta andra för eventuella virus man själv bär på.

Det finns bra forskning med statistik som visar att vaccinering inom de senaste månaderna skyddar många från att bli smittade av omikron och minskar risken för att sprida virus vidare osv. Detta gäller även om man har haft covid med någon annan variant än omikron.

Det handlar alltså inte om någon panik utan om logiskt tänkande och dra slutsatser utifrån det parat med empati.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Birgit blir som sagt hälsominister i nya regeringen 2023! Tyvärr har folk svårt att lyssna och är oväntat egoistiska! Kämpa! Trevlig helg.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Och statistiken visar att det nu fortfarande är mycket hög beläggning på sjukhusen och ovanligt många sjukskrivna inom sjukvården, vilket sammantaget ger en mycket värre situationen där än vanligt. De med empati för sjukhuspersonalen tänker då att de ska se till att det bättre och inte sämre, dvs. de vaccinerar sig, undviker att bli smittade och undviker att utsätta andra för eventuella virus man själv bär på.

Det finns bra forskning med statistik som visar att vaccinering inom de senaste månaderna skyddar många från att bli smittade av omikron och minskar risken för att sprida virus vidare osv. Detta gäller även om man har haft covid med någon annan variant än omikron.

Det handlar alltså inte om någon panik utan om logiskt tänkande och dra slutsatser utifrån det parat med empati.
Har du räknat bort hälften av de som ligger på sjukhus med covid då? Hälften av dem hade ju legat där även utan covid…
 
Nissens Nissens skrev:
Har du räknat bort hälften av de som ligger på sjukhus med covid då? Hälften av dem hade ju legat där även utan covid…
Patienter med flera åkommor samtidigt betyder ökad belastning för vården.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och statistiken visar att det nu fortfarande är mycket hög beläggning på sjukhusen och ovanligt många sjukskrivna inom sjukvården, vilket sammantaget ger en mycket värre situationen där än vanligt. De med empati för sjukhuspersonalen tänker då att de ska se till att det bättre och inte sämre, dvs. de vaccinerar sig, undviker att bli smittade och undviker att utsätta andra för eventuella virus man själv bär på.

Det finns bra forskning med statistik som visar att vaccinering inom de senaste månaderna skyddar många från att bli smittade av omikron och minskar risken för att sprida virus vidare osv. Detta gäller även om man har haft covid med någon annan variant än omikron.

Det handlar alltså inte om någon panik utan om logiskt tänkande och dra slutsatser utifrån det parat med empati.
Empati? Tja jag besöker inte läkaren mer än absolut nödvändigt. Vilket brukar vara ytterst sällan.
Vi har en hög vaccinations grad. Är det tredje och snart fjärde sprutan?
Men jag är trött att jag ska vaccinera mig för alla andra. Ska jag fylla kroppen med vaccin så gör jag det för min skull. Inte för någon annan. De skulle va mina närmaste.
 
K Kurtivan skrev:
Patienter med flera åkommor samtidigt betyder ökad belastning för vården.
Alla patienter betyder ökat tryck på vården.
Under influensan så är det är det ökat tryck på vården
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Nissens
K Kurtivan skrev:
Patienter med flera åkommor samtidigt betyder ökad belastning för vården.
Öööh, om de inte är sjuka av covid så behöver de ju ingen behandlig för den…. Ungefär som att bli inlagd för ett benbrott och vara lite förkyld. Inte gör man något åt förkylningen då…
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Det är bara till att kika här så ser man att detta året har det varit ungefär lika många vaccinerade på IVA som ovaccinerade.

https://portal.icuregswe.org/siri/en/report/corona.vaccincovid

Kollar man antalet med dödlig utgång från 17/1 tills idag så antalet högre på den vaccinerade.

Så infalla JUST DETTA VACCIN ska skydda med allvarlig sjukdom och död så gör det ett ganska dåligt jobb.

Ingen antivaxxer, men mot just detta vaccin har jag mina tveksamheter. Speciellt när man det ges utan ordentliga uppföljningar, som det hade varit normalt sätt i denna fasen.

PS. Glöm inte att ändra perioden.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Travisffs Travisffs skrev:
Det är bara till att kika här så ser man att detta året har det varit ungefär lika många vaccinerade på IVA som ovaccinerade.

[länk]

Kollar man antalet med dödlig utgång från 17/1 tills idag så antalet högre på den vaccinerade.

Så infalla JUST DETTA VACCIN ska skydda med allvarlig sjukdom och död så gör det ett ganska dåligt jobb.

Ingen antivaxxer, men mot just detta vaccin har jag mina tveksamheter. Speciellt när man det ges utan ordentliga uppföljningar, som det hade varit normalt sätt i denna fasen.

PS. Glöm inte att ändra perioden.
Frågan är ju hur många av de ovaccinserade som ligger innd pga covid. Sannolikt fler än hälften.
 
Travisffs Travisffs skrev:
Det är bara till att kika här så ser man att detta året har det varit ungefär lika många vaccinerade på IVA som ovaccinerade.

[länk]

Kollar man antalet med dödlig utgång från 17/1 tills idag så antalet högre på den vaccinerade.

Så infalla JUST DETTA VACCIN ska skydda med allvarlig sjukdom och död så gör det ett ganska dåligt jobb.

Ingen antivaxxer, men mot just detta vaccin har jag mina tveksamheter. Speciellt när man det ges utan ordentliga uppföljningar, som det hade varit normalt sätt i denna fasen.

PS. Glöm inte att ändra perioden.
Tror du att det beror på att det finns lika många vaccinerade som ovaccinerade? Hur tror du det sett ut utan vaccination? Svårt att förstå hur du tänker bara?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Har du räknat bort hälften av de som ligger på sjukhus med covid då? Hälften av dem hade ju legat där även utan covid…
Har du glömt bort igen att alla med covid måste ligga på avdelning för covid eller på isolering i stället för att ligga på vanlig avdelning för ortopedi, onkologi osv. samt att det är en massa extra skyddsåtgärder som behövs?
Båda delarna innebär att de är extra resurskrävande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.