J
Demmpa Demmpa skrev:
Det som Telias support säger gäller (högst troligt) bara under förutsättning att man har Telia både som internetleverantör OCH som IP-TV-leverantör SAMT använder deras egna router.

Så fort en av de tre sakerna försvinner så är man tvungen att lösa distributionen via antingen två olika fysiska LAN eller via VLAN.

Så om man vill vara hyfsat framtidssäker/förutseende så tar man med i beräkningen att man kanske väljer någon annan leverantör och då måste ha tillgång till två nät. Ja, det går att börja med vanliga ”dumma” switchar och byta till VLAN-switchar när behovet uppstår.
Då har jag en god nyhet. Brukar läsa på Minhembio, och deras tråd om Telia digital-tv. Det går numera utmärkt att koppla sin tvbox direkt mot internet/vanlig surf. Enda skillnaden är att boxen kommer ladda ner ny programvara och sedan fråga efter användarnamn för Telia play. Jag provade själv och boxen funkar perfekt efter min Google wifi-router.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Då har jag en god nyhet. Brukar läsa på Minhembio, och deras tråd om Telia digital-tv. Det går numera utmärkt att koppla sin tvbox direkt mot internet/vanlig surf. Enda skillnaden är att boxen kommer ladda ner ny programvara och sedan fråga efter användarnamn för Telia play. Jag provade själv och boxen funkar perfekt efter min Google wifi-router.
Tack!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Då har jag en god nyhet. Brukar läsa på Minhembio, och deras tråd om Telia digital-tv. Det går numera utmärkt att koppla sin tvbox direkt mot internet/vanlig surf. Enda skillnaden är att boxen kommer ladda ner ny programvara och sedan fråga efter användarnamn för Telia play. Jag provade själv och boxen funkar perfekt efter min Google wifi-router.
Ja, sprang också på det häromdagen hos en kund
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Då har jag en god nyhet. Brukar läsa på Minhembio, och deras tråd om Telia digital-tv. Det går numera utmärkt att koppla sin tvbox direkt mot internet/vanlig surf. Enda skillnaden är att boxen kommer ladda ner ny programvara och sedan fråga efter användarnamn för Telia play. Jag provade själv och boxen funkar perfekt efter min Google wifi-router.
Ja det är ju lite naturligt eftersom det fungerar idag med appen på telefon ansluten till internet och Chromecast. (Eller appen på AppleTV, tyvärr ingen app för Samsung än...)
 
H Hans_H skrev:
Aj aj aj, efter lite googlande tror jag att det är Cat 3 jag har i väggarna... det vore inte toppen.
Jag skulle säga cat 5. Cat3 kostade med största sannolikhet mer redan då
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M Mats skrev:
Jag skulle säga cat 5. Cat3 kostade med största sannolikhet mer redan då
Tror du det även med tanke på hur de ser ut? Kablarna är otvinnande och de vita saknar streck i motsvarande färger.
 
J
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det är ju lite naturligt eftersom det fungerar idag med appen på telefon ansluten till internet och Chromecast. (Eller appen på AppleTV, tyvärr ingen app för Samsung än...)
Japp, men vad jag förstod så tappar man prioritering etc, plus att det är en kort fördröjning på detta sättet.
 
Puhu, då var två av fem delsträckor dragna med dubbel cat6... fyyyyfaaaann vad jag fick dra. Det var SÅ mycket trögare än vad jag trodde det skulle vara. Fyra gånger drog jag så att fästet mellan dragfjädern och sladden gick sönder :crysmile:
 
C
H Hans_H skrev:
Det var SÅ mycket trögare än vad jag trodde det skulle vara.
Fixa en medhjälpare som puttar på och lägg på kabelsmörja så går det lättare.
 
C cpalm skrev:
Fixa en medhjälpare som puttar på och lägg på kabelsmörja så går det lättare.
Det har jag. En medhjälpare, a.k.a fru, och massa, massa kabelgojs, men det är extremt trögt ändå. Den sista sektionen var 10 m med två svängar, vilket jag kan tänka mig gör det trögt. Men det verkar som att sista biten där man går in i kopplinsdosan är det stora problemet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Liten uppdatering ifall någon snubblar in på tråden och undrar hur det gick.

Generellt kan jag säga att det inte var några problem att vare sig dra de gamla sladdarna eller att få igenom dragfjäder. Däremot var det fruktansvärt tight att dra två Cat6 sladdar genom de befintliga rören, trots glidgel och hjälp att skjuta på. Om detta beror på hur mina flexslagnar är dragna/fästa, eller om det generellt är så svårt låter jag vara osagt. Men vid flera tillfällen drog jag sönder sammanfogningen mellan dragfjäder och sladdar vid dragning, och det var ett jävla jobb att få till det.
Tillslut lyckades jag dra sladdar mellan alla rummen, förutom på ett ställe där jag drog loss flexslagen från kopplingsdosan vid dragning. På det stället fick jag därför gå externt istället.

Om jag vore i samma situation igen så skulle jag nöja mig med att dra en sladd i varje rör. Om det kopplingsmässigt inte vore nog så skulle jag köra på power line adapters istället :sweat:
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Direktronik har en tunn cat6 som jag använde när jag ersatte telekablarna med stjärnnät. Minst tre kablar går i ett 16mm-rör utan besvär.
[länk]
Just! Jag har själv dragit den nyss och den är rejält tunn, men inte svår att arbeta med vid inkoppling.

Den uppfyller inte helt standard, man bör begränsa dragningen till 30m (vill jag minnas?) men det är ju sällan det blir så långa sträckor i en villa.

Om jag var tvungen att dra i befintlig trång kanalisation så skulle den komma först på listan.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.