3 797 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Bergvärme: Hur stor ackumulatortank/volymförstorare behövs?
Hej forumet!
Första inlägget här och total nybörjare gällande allt som rör vatten/värme/el (etc, etc...) så ursäkta på förhand för eventuella dumma frågor.
Bakgrund:
- Är nyinflyttad i ett hus byggt 1959 på 150 kvm och 2 st våningsplan.
- Huset har en NIBE F1245-8 kW bergvärmepump och 11 st vattenburna radiatorer.
Problemet:
Det förekommer ett mycket irriterande "knäppande" ljud i rören 1-2 gånger i timmen.
Efter lite sökande här på forumet så har jag kommit till slutsatsen detta kan åtgärdas genom att installera en ackumulatortank/volymförstorare/arbetstank/utjämningskärl (kärt barn har många namn...?).
Jag går i tankarna att installera en 100-liters tank då detta får (nätt och jämnt) plats bredvid pumpen.
Frågorna:
1) Hur stor tank behöver jag och hur går resonemanget kring detta/hur beräknar man detta?
2) Om jag i framtiden planerar att ersätta vissa radiatorer med vattenburen golvvärme - spelar tankens storlek roll? Bör jag framtidssäkra med en större tank eller spelar tankens storlek ingen roll i sammanhanget?
Allt gott!
Första inlägget här och total nybörjare gällande allt som rör vatten/värme/el (etc, etc...) så ursäkta på förhand för eventuella dumma frågor.
Bakgrund:
Problemet:
Det förekommer ett mycket irriterande "knäppande" ljud i rören 1-2 gånger i timmen.
Efter lite sökande här på forumet så har jag kommit till slutsatsen detta kan åtgärdas genom att installera en ackumulatortank/volymförstorare/arbetstank/utjämningskärl (kärt barn har många namn...?).
Jag går i tankarna att installera en 100-liters tank då detta får (nätt och jämnt) plats bredvid pumpen.
Frågorna:
1) Hur stor tank behöver jag och hur går resonemanget kring detta/hur beräknar man detta?
2) Om jag i framtiden planerar att ersätta vissa radiatorer med vattenburen golvvärme - spelar tankens storlek roll? Bör jag framtidssäkra med en större tank eller spelar tankens storlek ingen roll i sammanhanget?
Allt gott!
Tror du är ute efter "knäpptank"tycker du undersöka om du inte kan centera rören i bjälklagret först för det finns inga garantier för att knäppningarna försvinner bara för du sätter dit en tank.C chylis skrev:Hej forumet!
Bakgrund:
Problemet:
Frågorna:
Allt gott!
Låter lite märkligt att det knäpper ett par gånger i timmen tycker jag. Det knäpper i mina element med och det kommer ifrån att när min pump har tillverkat varmvatten så vrider den över växelventilen till elementkretsen och det knäpper pga det varma vattnet som kommer ut i värmesystemet. Men detta händer max ett par ånger per dygn beroende på varmvatten åtgången så att det knäpper ett par ggr per timme är lite märkligt men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av Nibe.
Värmepumpen är av typen on/off och arbetar med flytande kondenseringstemperatur. Det innebär att den slår på och av många gånger per dygn och framledningstemperaturen varierar runt inställt börvärde. (Kan man minska antalet starter till en gång per timme eller lägre är det bra). Har man ett känsligt värmesystem knäpper det även vid mindre förändringar av framledningstemperaturen.
Intressant - tack för bra info! Vad innebär ”ett känsligt värmesystem” mer konkret?J Josth skrev:Värmepumpen är av typen on/off och arbetar med flytande kondenseringstemperatur. Det innebär att den slår på och av många gånger per dygn och framledningstemperaturen varierar runt inställt börvärde. (Kan man minska antalet starter till en gång per timme eller lägre är det bra). Har man ett känsligt värmesystem knäpper det även vid mindre förändringar av framledningstemperaturen.
Ändrar man plötsligt framledningstemperaturen ett par grader kommer det en stunds knäppande. Är uppvuxen i ett sånt hus byggt -63 med järnrör i värmesystemet. På den tiden var det manuell shunt på oljepannan och varje gång man justerade shunten i takt med vädret kom knäppningarna. Mina föräldrar bytte senare till fjärrvärme och då regleras värmen väldigt långsamt och försiktigt i takt med utetemperaturen av reglerdatorn så problemen med knäppningarna upphörde.
Som #Växelventil skriver ovan, är det ingen garanti att knäppningar försvinner med tank, jag har 300l o skillnaden att köra med eller utan är att, utan tank blir det knäppningar under en kort tid och med tank blir det längre tid med knäppningar, men med mindre frekvens, så bästa lösningen är att fixa orsaken till knäppningarna, i mitt fall var det upphängningarna av elementen, så det var lätt, det är ju värre om det är nåt oåtkomligt.
Fast min tank sattes inte dit för knäppningar, utan för att hålla nere antalet starter o därmed slitaget. Vi får väl se om det hjälpte, den fyller 15 år i år.
Fast min tank sattes inte dit för knäppningar, utan för att hålla nere antalet starter o därmed slitaget. Vi får väl se om det hjälpte, den fyller 15 år i år.
Liknande trådar
-
För stor ackumulatortank?
Ved, Pellets, Flis -
Byta bergvärmepump - vilken storlek är rimlig?
Frågor och svar om värme -
Skadligt stänga av elpatron till ackumulatortank, bergvärmepump NIBE Fighter 1115?
Värmepumpar -
Storlek på ny bergvärmepump - hur vet man?
Värmepumpar -
Bergvärme+Vattenmantlad kamin+solfångare= Ackumulatortankstorlek?
Värme allmänt