N
N Nerre skrev:
Visst är det nog så. Men hur många har råd att köpa en ICE-bil för 300 000?

Titta t.ex. på medianpriserna här
[länk]

Bensin: 54 900 kr jmf 39 900 kr (+37 %)
Diesel: 147 900 kr jmf 129 000 kr (+14 %)
El: 358 000 kr jmf 239 900 kr (+49 %)
Miljöbränsle/Hybrid: 189 000 kr jmf 122 000 kr (+54 %)
Ingen aning och det har inte heller diskuterats.
 
N Nerre skrev:
Visst är det nog så. Men hur många har råd att köpa en ICE-bil för 300 000?

Titta t.ex. på medianpriserna här
[länk]

Bensin: 54 900 kr jmf 39 900 kr (+37 %)
Diesel: 147 900 kr jmf 129 000 kr (+14 %)
El: 358 000 kr jmf 239 900 kr (+49 %)
Miljöbränsle/Hybrid: 189 000 kr jmf 122 000 kr (+54 %)
Hur många som har råd är svårt att svara på. Väldigt många troligen om de prioriterar ner alla andra utgifter. Menar vi endast ha råd att köpa eller ska man ha råd att köra också? För att köpa behöver man antingen cash eller kreditvärdighet för att låna. Medianpriserna har ju ökat kraftigt så fler har alltså råd nu än för ett år sedan…

Tittar vi på enbart nybilsförsäljningen ser det ut så här för dieslar. Inga bilar under 300 k i toppen
Statistikdiagram över totalt antal sålda personbilar per modell i Sverige mellan januari och december 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar vi på bensin så finns ett fåtal under 300 k
Stapeldiagram som visar nybilsregistreringar av bensindrivna personbilar i Sverige, januari till december 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man kan inte heller ignorera köpesumman. Det finns nåt som kallas "likviditet" och "kreditvärdighet".
Precis, och vill man inte spendera sin likviditet är därför Privatleasing ett snyggt upplägg, det blir extra tryggt nu i en teknikövergång då andrahandsvärdet är lite osäkert.
Sen vet jag att många har en princip i att äga sin bil utan lån/leasing

Såg förresten idag att hos Polestar kan man leasa begagnade bilar.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vart såg du det?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vart såg du det?
Kollade snabbt via en annons på Facebook. Pre-owned men jag kan ha misstolkat för nu hittar jag inget om leasing så det kanske är som Teslas beg shop
 
Pre-owned har man bara kunnat köpa så det va därför jag trodde dom kom med nåt nytt upplägg.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man kan inte heller ignorera köpesumman. Det finns nåt som kallas "likviditet" och "kreditvärdighet".

Om de flesta har råd med en ICE-bil för 300 000, varför är det så många som istället köper begagnade bilar för 50-60 tusen?
Du har rätt... Köpesumman är väldigt viktig. Bara så enkelt att man kanske inte ens har råd. Visst en elbil kostar inte mycket att ladda om du inte bara snabbladdar på olika stationer runt om.

Att köpa en bil för 50'-60' kanske är de som. Inser att en ny bil är en riktig usel investering?
Eller för att man inte har råd.
Själv köper jag nytt privat leasing. Fördelen med nytt är att om något går sönder så blir det inget hål i plånboken, garanti... Eftersom det är leasing så byter jag bil en vart 3:dje år
En service, där kostnaden är inbakad avgiften.
Men ekonomiskt? Nä då är inte leasing så bra. Men som sagt en ny bil är en usel affär oavsett finansierings form..
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
@
G Greger_08 skrev:
Brukar det vara kö till snabbladdarna längs motorvägen?
Nej. Men under sommarsemestern gissar jag att man kan behöva vänta någon gång. Men eftersom man inte laddar så ofta då förväntar jag mig inget problem även om allt fler nu kör elbil...
 
P Pin skrev:
Hur många som har råd är svårt att svara på. Väldigt många troligen om de prioriterar ner alla andra utgifter. Menar vi endast ha råd att köpa eller ska man ha råd att köra också? För att köpa behöver man antingen cash eller kreditvärdighet för att låna. Medianpriserna har ju ökat kraftigt så fler har alltså råd nu än för ett år sedan…

Tittar vi på enbart nybilsförsäljningen ser det ut så här för dieslar. Inga bilar under 300 k i toppen
[bild]
Tittar vi på bensin så finns ett fåtal under 300 k
[bild]
Finns det statistik på hur fördelningen tjänstebil/leasing kontra privatköp ser ut?
Misstänker att andelen privatköp är förhållandevis liten.
 
dof dof skrev:
Finns det statistik på hur fördelningen tjänstebil/leasing kontra privatköp ser ut?
Misstänker att andelen privatköp är förhållandevis liten.
Bra fråga, jag tänkte samma själv men hittade inget.
Numera är ju privatleasing i princip lika förmånligt som förmånsbil.

Spelar det någon roll om det är köp eller leasing? Man skulle kunna omformulera frågan till ”hur har någon råd att köra en bil för 300000”
 
Jag tittade lite på det som A Better Routeplanner gav som siffror och är det inte så att de där 10% på din inmatade bil motsvarar ungefär 40 km? Sedan får du själv avgöra om du tycker att det är roligare att ligga 15% över skyltad hastighet och istället lägga längre tid vid laddstationerna...
Sedan kommer jag inte ihåg om ABRP använder höjdmetrar som parameter? Men du bör göra en sökning på samma sträcka fast åt andra hållet för att se om det förändrar siffrorna.
Samt att det ibland kan vara överraskande att prova att mata in 90% hastighet och se hur det förändrar räckvidden... För att inte prata om att "parkera" bilen bakom en lastbil och få draghjälp. Det är väl inte så kul och sportigt men det kan göra underverk för räckvidden.
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag tittade lite på det som A Better Routeplanner gav som siffror och är det inte så att de där 10% på din inmatade bil motsvarar ungefär 40 km? Sedan får du själv avgöra om du tycker att det är roligare att ligga 15% över skyltad hastighet och istället lägga längre tid vid laddstationerna...
Sedan kommer jag inte ihåg om ABRP använder höjdmetrar som parameter? Men du bör göra en sökning på samma sträcka fast åt andra hållet för att se om det förändrar siffrorna.
Samt att det ibland kan vara överraskande att prova att mata in 90% hastighet och se hur det förändrar räckvidden... För att inte prata om att "parkera" bilen bakom en lastbil och få draghjälp. Det är väl inte så kul och sportigt men det kan göra underverk för räckvidden.
Just att lägga sig bakom en lastbil gör rätt stor skillnad på min PHEV SUV. Jag tjänar över 5km i räckvidd på motorvägen. Samma om det är medvind istället för ingen vind.

Håller man sig under 60km/h så ökar räckvidden dramatiskt. Jag har förlängt räckvidden med över 50% på att köra under 60km/h (på natten) ett par gånger.
 
VidarH VidarH skrev:
Jag tittade lite på det som A Better Routeplanner gav som siffror och är det inte så att de där 10% på din inmatade bil motsvarar ungefär 40 km? Sedan får du själv avgöra om du tycker att det är roligare att ligga 15% över skyltad hastighet och istället lägga längre tid vid laddstationerna...
Sedan kommer jag inte ihåg om ABRP använder höjdmetrar som parameter? Men du bör göra en sökning på samma sträcka fast åt andra hållet för att se om det förändrar siffrorna.
Samt att det ibland kan vara överraskande att prova att mata in 90% hastighet och se hur det förändrar räckvidden... För att inte prata om att "parkera" bilen bakom en lastbil och få draghjälp. Det är väl inte så kul och sportigt men det kan göra underverk för räckvidden.
Mitt problem är inte att jag behöver lägga längre tid vid laddstationerna. Jag får upp ca 40 minuter hur jag än laborerar med olika bilar och olika förutsättningar. Jag kan stanna 50 minuter. Problemet är väl att det går snabbt att ladda upp till ca 80% och på slutet går det långsamt och de sista procenten tar väldigt lång tid varför ABRP aldrig föreslår att ladda upp till mer än kanske 85%. Högre hastighet ger alltså inte längre tid vid ett och samma stopp utan det ger ett extra stopp.

Man kan ifrågasätta att köra över skyltad hastighet, men jag ifrågasätter att behöva köra under skyltad hastighet endast för räckviddens skull. Speciellt om det handlar om 80 bakom en lastbil eller 60 för att det är optimalt. Som en nödlösning när det krisar att komma fram till laddstolpen är det en bra metod men ingenting jag vill planera för att göra hela tiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pin skrev:
Mitt problem är inte att jag behöver lägga längre tid vid laddstationerna. Jag får upp ca 40 minuter hur jag än laborerar med olika bilar och olika förutsättningar. Jag kan stanna 50 minuter. Problemet är väl att det går snabbt att ladda upp till ca 80% och på slutet går det långsamt och de sista procenten tar väldigt lång tid varför ABRP aldrig föreslår att ladda upp till mer än kanske 85%. Högre hastighet ger alltså inte längre tid vid ett och samma stopp utan det ger ett extra stopp.

Man kan ifrågasätta att köra över skyltad hastighet, men jag ifrågasätter att behöva köra under skyltad hastighet endast för räckviddens skull. Speciellt om det handlar om 80 bakom en lastbil eller 60 för att det är optimalt. Som en nödlösning när det krisar att komma fram till laddstolpen är det en bra metod men ingenting jag vill planera för att göra hela tiden.
80-90 bakom en lastbil är ju riktigt skönt. Man sätter på den automatiska farthållaren och sedan zonar man ut (funkar på motorvägen). Samma effekt som att köra på motorvägen när man är ensam. Det senare går iofs lite snabbare...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
80-90 bakom en lastbil är ju riktigt skönt. Man sätter på den automatiska farthållaren och sedan zonar man ut (funkar på motorvägen). Samma effekt som att köra på motorvägen när man är ensam. Det senare går iofs lite snabbare...
Min resa är 63 mil så det blir segt. På korta sträckor blir det ingen större tidsskillnad med olika hastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.