A
och det högfrekventa ljudet då?
Det är alltså bara att strunta i...
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
galento galento skrev:
Nu håller ju inte jag på med sågning 8 tim per dag och har det som arbete men det kan
ju bli några timmar per gång och har faktiskt aldrig haft besvär med avgaser fast man
numera kör 98 istället för 95 och syntet 2 takt från Castrol ;)
Jag brukar nog känna i hals och näsa när jag umgåtts med motorsågen. Det känner jag av när jag gått med röjsåg och gräsklippare också. Jag är allergiker så det kan ju påverka också. Jag kör också på 98 oktan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
och det högfrekventa ljudet då?
Det är alltså bara att strunta i...
Nej alltid hörselskydd på med kedjesåg.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Jag brukar nog känna i hals och näsa när jag umgåtts med motorsågen. Det känner jag av när jag gått med röjsåg och gräsklippare också. Jag är allergiker så det kan ju påverka också. Jag kör också på 98 oktan
Vilken såg modell?
 
A
N Niq skrev:
Nej alltid hörselskydd på med kedjesåg.
precis..
Finns ju anledning till att råttor mm inte gillar ljuden...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vilken såg modell?
Stihl ms 180 och 029.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Stihl ms 180 och 029.
Ah 180in..den är känd för att sota igen ljudväggen.. när detta sker så får avgaserna lite extra styrka..

029an har samma typ av dämpare..
hur vet jag detta? jag har en av varje..

håll ett papper framför dämparen, om det sugs in lika mycket som det skjuts iväg så har du bra förbränning och andning i motorn..
Om det ej sker.. Så bör du öppna dämparen.. Då kommer du må betydligt bättre efter detta.. Och prova E85 så mår du som en annan människa efteråt...
 
Har funderat på e85 men är rädd att jag blir tvungen att plocka isär allt o göra rent. Iaf 029 gammal såg med mycket gammal smuts som kan släppa.

Kräver det bara justering av förgasaren eller någon mera ombyggnad?

På 180an kan man ju inte justera förgasaren så hur gör man där?
 
A
N Niq skrev:
Har funderat på e85 men är rädd att jag blir tvungen att plocka isär allt o göra rent. Iaf 029 gammal såg med mycket gammal smuts som kan släppa.

Kräver det bara justering av förgasaren eller någon mera ombyggnad?

På 180an kan man ju inte justera förgasaren så hur gör man där?
Du har en luftbränsle skruv på denna..
Det finns ombyggda förgasare att köpa så man kan ställa korrekt och få lite mer flås i sågen..

Men i övrigt så behöver man inte göra annat än att justera förgasaren lite..
öka på ca 1/2 varv på skruvarna.
Allt som är i motorn bränner den rent med etanolen..

Jag tankar och startar på E85 sedan medans sågen går så ställer jag förgasaren..
Då märker jag när den svarar bra..

min 029a kräver ca 15 ryck vid kallt väder.. ca 6 när det är varmare.. Så där skall dämparen byggas om..
 
Hur funkar 5-serien med E85? Jag kör 550XPG men bara alkylat, tycker de funkar bra men är de ännu bättre med E85 och de funkar så varför inte..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V Vedhuggarrn skrev:
Hur funkar 5-serien med E85? Jag kör 550XPG men bara alkylat, tycker de funkar bra men är de ännu bättre med E85 och de funkar så varför inte..
Nja jag fick testa en 545a..
den gick väldigt fint på högre varv..
Men ville inte gå på tomgång..
fattades ca 300 rpm för att den skulle orka.
Men det går absolut att modifiera till..
något som styr gas vajern så är det löst..
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Då får jag nog fortsätta med alkylaten, funkar ju bra..
 
A
V Vedhuggarrn skrev:
Då får jag nog fortsätta med alkylaten, funkar ju bra..
Ja tyvärr går det inte så bra att blanda de 2 heller..

Men vem vet, det kanske kommer antingen annan motor eller annat bränsle framöver..
 
B
Etanol är lite hårt åt vissa slangar och gummi. Vet inte hur mycket höjd man tagit för det i motorsågar, men det kan bli problem att de åldras och börjar läcka. Beror helt på vad tillverkaren valt för material i bränslesystemet, det kanske är ett icke problem. Men man ska vara medveten om det.

Tror etanol bryts ner i tanken snabbare än akrylat. Kör man motorsågen sällan kan det vara bra att lämna tanken med akrylat. Kör man ofta är det nog inga som helst problem. Kan bli lite svårstartat.

Vi hade problem med bensin som bröts ner i tanken på jordfräsen, för att vi körde den för sällan (bara på våren), de problem upphörde helt när jag gick över till akrylat. Innan så var det trögstartat, och rök en massa innan den blev varm.
 
A
B BSOD skrev:
Etanol är lite hårt åt vissa slangar och gummi. Vet inte hur mycket höjd man tagit för det i motorsågar, men det kan bli problem att de åldras och börjar läcka. Beror helt på vad tillverkaren valt för material i bränslesystemet, det kanske är ett icke problem. Men man ska vara medveten om det.

Tror etanol bryts ner i tanken snabbare än akrylat. Kör man motorsågen sällan kan det vara bra att lämna tanken med akrylat. Kör man ofta är det nog inga som helst problem. Kan bli lite svårstartat.

Vi hade problem med bensin som bröts ner i tanken på jordfräsen, för att vi körde den för sällan (bara på våren), de problem upphörde helt när jag gick över till akrylat. Innan så var det trögstartat, och rök en massa innan den blev varm.
Det är inte etanolen som orsakat detta.
ej heller är etanol skadligt för slangarna.
Däremot så torkar slangar ut fortare med etanol men är det olja iblandat så är det inget som sker.

myter om etanol kom i början... Och sedan har många verkstäder hakat på... För att få sälja Alkylat..

viktigaste är vilken olja man använder..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.