P Pin skrev:
Jag laddade ner ABRP för att testa min resa Sthlm-Malmö. Först Kia EV6 LR AWD. Det blev två laddstopp. Därefter Tesla Y LR 2021. Det blev ett laddstopp i Ödeshög på 39 minuter. Lagom för att äta en burgare. Men då får jag köra Max 100 km/h. Trist då det är mest 110 och 120 väg. Min förutsättning är att jag även vill köra över hastighetsgränsen.

Dessa två bilar tycker jag verkar skapligt attraktiva i övrigt. Vad ska jag titta på för att få ännu mer räckvidd?

[bild]
Lägg till en bensträckare i Markaryd på 9 min så kan du hålla 120 med Teslan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
sunnis
P Pin skrev:
Jag laddade ner ABRP för att testa min resa Sthlm-Malmö. Först Kia EV6 LR AWD. Det blev två laddstopp. Därefter Tesla Y LR 2021. Det blev ett laddstopp i Ödeshög på 39 minuter. Lagom för att äta en burgare. Men då får jag köra Max 100 km/h. Trist då det är mest 110 och 120 väg. Min förutsättning är att jag även vill köra över hastighetsgränsen.

Dessa två bilar tycker jag verkar skapligt attraktiva i övrigt. Vad ska jag titta på för att få ännu mer räckvidd?

[bild]
Vänta på nyare Model-Y med de nya battericellerna eller MB EQE.

Men varför starta med 90%? Vad har du egentligen ställt in för parametrar. Vad får du för resultat om du lägger på 10% på skyltad hastighet?
 
sunnis sunnis skrev:
Vänta på nyare Model-Y med de nya battericellerna eller MB EQE.

Men varför starta med 90%? Vad har du egentligen ställt in för parametrar. Vad får du för resultat om du lägger på 10% på skyltad hastighet?
Jag körde standardinställningarna. Nu har jag ändrat:
100% vid start
+15% hastighet
Temperatur +15 (provade med 0 men då blev det två stopp)
Kanske man kan vänja sig vid att gå under 10% också
MB EQS 580 4WD (attraktiv förutom prislappen)
Skärmdump av navigationsapp med resväg och laddningsstopp för elbil, inklusive tids- och batteriprocentuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En Model 3 LR drar lite mindre än Model Y så den har bättre räckvidd.

Mach e har hyffsad WLTP räckvidd iom stort batteri. Likaså förväntar jag mig Zeeker 001 ska vara vettig med 100kWh batteriet när den kommer till Sverige
 
Brukar det vara kö till snabbladdarna längs motorvägen?
 
AXS
P Pin skrev:
Jag körde standardinställningarna. Nu har jag ändrat:
100% vid start
+15% hastighet
Temperatur +15 (provade med 0 men då blev det två stopp)
Kanske man kan vänja sig vid att gå under 10% också
MB EQS 580 4WD (attraktiv förutom prislappen)
[bild]
Rekommenderar att bara ladda upp till 60% på snabbladdare, sen går hastigheten ner. Lite beroende på bil såklart.

Och olika laddare kan ge olika hastighet på olika bilar, på grund av olika batterispänning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AXS
G Greger_08 skrev:
Brukar det vara kö till snabbladdarna längs motorvägen?
Beror på, vanligast med kö runt storhelger och lov. Då framförallt mot fjällen.
 
A AndersS skrev:
Kanske en sån här med rätt funktioner;)
[länk]
De beskriver något de släpper 2025 som Tesla släppte 2013 eller missar jag något? Men vill du absolut ha Volvo är det nog deras första vettiga elbil.
 
P Pin skrev:
De beskriver något de släpper 2025 som Tesla släppte 2013 eller missar jag något? Men vill du absolut ha Volvo är det nog deras första vettiga elbil.
Har ingen brådska och som du noterade finns det idag inget riktigt bra alternativ. Förhoppningsvis har en 2025-modell nyare teknik och troligtvis vidareutveckling av batteriteknik som de gör tillsammans med Northvolts nya utvecklingsenhet i Gbg. Har man lite tur så kanske marknaden även "mognat" ytterligare gällande kapacitet/räckvidd och prisbild. Kan säkert rulla nuvarande i 5-10 år till som dragbil och då istället byta "stadsbilen".
 
A AndersS skrev:
Kanske en sån här med rätt funktioner;)
[länk]
Q2 2023 har jag läst att vi kan börja se Embla rulla ut.

Angående Polestar så är ju redan Polestar 2 ett ganska vettigt alternativ till en Tesla model 3. Speciellt i Long range FWD varianten.
Återstår att se om den limmade aluminium bilen från polestar får gigacast delar eller fler små bitar.
 
N Nils ST skrev:
jag tror att dom flesta som har råd att köpa en ICE bil för säg 300 000 kr har råd med en elbil för 500 000 kr om dom väl börjar räkna på det.
Visst är det nog så. Men hur många har råd att köpa en ICE-bil för 300 000?

Titta t.ex. på medianpriserna här
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/priserna-pa-begagnade-bilar-rusar/

Bensin: 54 900 kr jmf 39 900 kr (+37 %)
Diesel: 147 900 kr jmf 129 000 kr (+14 %)
El: 358 000 kr jmf 239 900 kr (+49 %)
Miljöbränsle/Hybrid: 189 000 kr jmf 122 000 kr (+54 %)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Att bara se till köpesumman ger en väldigt ofullständig jämförelse.
Man kan inte heller ignorera köpesumman. Det finns nåt som kallas "likviditet" och "kreditvärdighet".

Om de flesta har råd med en ICE-bil för 300 000, varför är det så många som istället köper begagnade bilar för 50-60 tusen?
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
N
N Nerre skrev:
Man kan inte heller ignorera köpesumman. Det finns nåt som kallas "likviditet" och "kreditvärdighet".

Om de flesta har råd med en ICE-bil för 300 000, varför är det så många som istället köper begagnade bilar för 50-60 tusen?
För att det är ett vettigare val i vissa fall. Man behöver ju inte köpa allt bara för man kan och stressa sin ekonomi i onödan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om de flesta har råd med en ICE-bil för 300 000, varför är det så många som istället köper begagnade bilar för 50-60 tusen?
För att de inte vill lägga 300k på en bil?
Jag har råd att köpa en Tesla för en miljon. Vill jag köpa en Tesla för en miljon? Nej.
Vill jag hellre köpa en billigare bil och lägga mellanskillnaden på något annat? Ja.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.