H Hans_H skrev:
Ok, tack :D Kan man tänka sig att använda befintliga TP-kablar, eller blir det kasst?
Det är ju bara att testa, kontaktera kablarna och mät.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H Hans_H skrev:
Detta står på ifall det säger dig något. Jag har försökt googla utan framgång.
Det där är med största sannolikhet Cat5e, inte cat6 iaf.
 
X xLnT skrev:
Det är ju bara att testa, kontaktera kablarna och mät.
Jo, det skulle jag kunna göra ifall det är en eventuellt ok lösningom de funkar.
Jag tänker som sagt att man i så fall kör ett dubbeluttag i varje rum, och så kan man bygla över ifall man inte behöver plocka ut signal och annars switcha. Vad tror du om den lösningen?
Om det blir skräp oavsett så är det ju lika bra att direkt planerar för att dra nya kablar, och då kan jag ju skippa att kontaktera/mäta.
 
H Hans_H skrev:
Jo, det skulle jag kunna göra ifall det är en eventuellt ok lösningom de funkar.
Jag tänker som sagt att man i så fall kör ett dubbeluttag i varje rum, och så kan man bygla över ifall man inte behöver plocka ut signal och annars switcha. Vad tror du om den lösningen?
Om det blir skräp oavsett så är det ju lika bra att direkt planerar för att dra nya kablar, och då kan jag ju skippa att kontaktera/mäta.
Jag hade absolut testat.
 
Finns det Cat 5e redan är det klart du ska använda de kablarna. Det var ett jäkla meck att dra nya kablar i mitt fall i alla fall. Alltid någon krök som är för tajt dragen och så tar det stopp.
 
Går det att avgöra om det är Cat5 eller Cat5e? Huset är från 2002, så det känns som om det skulle kunna vara vilket som...
 
H Hans_H skrev:
Går det att avgöra om det är Cat5 eller Cat5e?
Det skall stå på kabeln. Iaf köp keystone moduler och kontaktera. Troligtvis fungerar det med gigabit även om det bara är cat5.
 
Jag drog förra året dubbla cat6 i 15mm VP-rör (gamla telerör). Gick rätt lätt även utan smörjning. Be en person skjuta på och sedan dra i takt i andra änden bara.

Använde mig av schneiders 5,3mm kabel.
 
Ska försöka kontaktera och mäta befintliga kablar ikväll. Funkar det så kanske jag testat att dra en extra cat6 slim i samma rör, när jag ändå är där och meckar :thinking:
 
H Hans_H skrev:
Ska försöka kontaktera och mäta befintliga kablar ikväll. Funkar det så kanske jag testat att dra en extra cat6 slim i samma rör, när jag ändå är där och meckar :thinking:
Att dra en extra i efterhand kommer att vara ”omöjligt”. Du får dra ut befintlig och dra in ett par tillsammmans om du ska lyckas.
 
Så, då var ett kabelsegment kontakterat. Det var lite bökigt då de vita kablarna saknade färgmarkeringar, så det krävdes något försök. Kontaktkontrollen visar dock rätt koppling i alla 8 linjer, så får bara hoppas att båda inte är felkopplade på samma sätt. :p
Men det skulle vara spänande att kolla överföringshastigheten på kablen. Vet någon om det finns något enkelt sätt att göra det på?
 
Aj aj aj, efter lite googlande tror jag att det är Cat 3 jag har i väggarna... det vore inte toppen.
 
  • Jämförelse av tre uppslagna nätverkskablar märkta som CAT3, CAT5 och CAT6, visande färg och tvinnad parstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hans_H skrev:
Så, då var ett kabelsegment kontakterat. Det var lite bökigt då de vita kablarna saknade färgmarkeringar, så det krävdes något försök. Kontaktkontrollen visar dock rätt koppling i alla 8 linjer, så får bara hoppas att båda inte är felkopplade på samma sätt. :p
Men det skulle vara spänande att kolla överföringshastigheten på kablen. Vet någon om det finns något enkelt sätt att göra det på?
Två enheter med nätverkskort, så ser du dels om och hur mycket de länkar upp i, för att sen använda tex iperf för att skicka data mellan enheterna.
 
Och sedan kolla felräknarna på interfacen. De skall stå på noll.

Om det är cat3 så går det iaf med 10Mbps... Jag körde 10Mbps på en seriekabel (alltså otvinnad) i många år när det begav sig. :)

Men det är ju bara i nödfall det duger idag.
 
Jag kör 100mbit länkar på partvinnad tråd från 1986. Troligtvis funkar 1G på dessa korta avstånd oavsett kabeltyp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.