H Hans_H skrev:
Vore inte PoE nice att ha ifall man behöver switcha i flera rum. Eller är PoE inte lämpligt för en liten switch? Påverkar PoE valet UTP/FTP eller CAT5e/CAT6a?
Inget av det skulle jag säga, inte för dina ändamål.
 
H Hans_H skrev:
Jag menar alltså en switch som drivs av PoE, inte som genererar PoE. Det kanske inte finns...
Vad är skillnaden? Du kommer få behöva köra ström genom kablarna oavsett.
 
Du kommer kunna köra PoE ändå, du har förmodligen inte så långa sträckor. Skall det vara rätt och riktigt så kör du in cat6A klassad för 10gig och UPoE+ på 90 watt. Problemet är att du inte kommer kunna få in en sådan kabel i röret (om den är korrekt klassad och inte dustin/kjell-hittepåmärkning). Därav rekommendationen om utp-kabel.
 
H Hans_H skrev:
Inte idag, men vem vet om 5 år tänker jag.
Du får väga dina (uppskattade) behov mot flexibiliteten och fördelarna med detta när du sdka dra igenom det.
Cat6 är bra mycket styvare än Cat5e då det har en avskiljare av plast formad som ett kors i mitten på kablen (för att skilja på de tvinnade ledarna).
 
X xLnT skrev:
Vad är skillnaden? Du kommer få behöva köra ström genom kablarna oavsett.
Jag tänkte att man kanskenskulle kunna ha en PoE output vid routern som i sin tur driver små switchar i de rum där det behövs för vidarekopplingen. Då hade jag sluppit ström till de switcharna. Men jag kanske tänker fel.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Du kommer kunna köra PoE ändå, du har förmodligen inte så långa sträckor. Skall det vara rätt och riktigt så kör du in cat6e klassad för 10gig och UPoE+ på 90 watt. Problemet är att du inte kommer kunna få in en sådan kabel i röret (om den är korrekt klassad och inte dustin/kjell-hittepåmärkning). Därav rekommendationen om utp-kabel.
Menar du Cat6a (ist för Cat6e)?
 
H Hans_H skrev:
Jag tänkte att man kanskenskulle kunna ha en PoE output vid routern som i sin tur driver små switchar i de rum där det behövs för vidarekopplingen. Då hade jag sluppit ström till de switcharna. Men jag kanske tänker fel.
Du kan absolut göra så, men oftast kostar dessa lite mer. Men det kanske du tycker det är värt, normalt brukar man ha eluttag sidan om datauttagen. Men saknas detta så är det ju nimmt med POE.
 
X xLnT skrev:
Menar du Cat6a (ist för Cat6e)?
Ja :cool:
 
MrJay
H Hans_H skrev:
Hur läste du stjärntopografi med seriekopplat från början och två kablar per rör? Jag kan se hur man får ihop två rum i vardera rikting, men det borde vara max eller? Och det kräver väl dessutom att fibert kommer in vid mitten av kedjan? För min del så sitter tyvärr mediaomvandlaren i en av ändpunkterna.
Har inga seriekopplingar, Ethernet med fibern kommer in i köket och går hela vägen till serverskåpet till mitten genom hallen via en förre detta telefonledning. Från skåpet går det en kabel i samma rör tillbaka till uttaget i hallen samt 2st i ett rör till två olika rum. De resterande rören från skåpet till övriga rum skapade vi själva genom att fräsa in de i betongväggen till de andra rummen (vi gjorde en totalrenovering så vi passade på). Vill du ”seriekoppla” kan du enkelt göra det genom att dra kabel till ett annat rum där du har en mindre switch från vilken du sedan drar kablarna till andra punkter.
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
för att inte krångla till det för mycket för TS kan vi väl nöja oss med att säga att han kan lita på telia om att digitalboxen bara behöver ”internet”. Sist jag hade en tvbox så hade den bara en port, så jag gissar att det är standard idag. Har inte haft traditionell tv på 7år eller ngt sånt…
X xLnT skrev:
Om Telia säger det så är det (förmodligen) sant. Då sänder de både multicast och unicast otaggat.
Har man ”Telia öppen fiber” eller Zitius så ligger oftast(/alltid?) IP-TV i ett eget taggat VLAN i fibern. Den delas sedan ut otaggat på en egen Ethernetport i bredbandsdelaren, men den finns även kvar som taggat VLAN på den Ethernetport som routern kopplas in på.

Telias egna routrar routrar in IP-TV’n in i det egna LANet, detta är ett krav för att telefonappen ”Zappa” ska fungera, för IP-TV-boxen måste ligga i samma nätverk som telefonen för att Zappa ska fungera.

Schema över anslutning av Telia öppen fiber med olika enheter inklusive router och IPTV-boxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Diagram av en mediaomvandlare och bredbandsswitch anslutna till dator, TV och telefon via färgkodade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/telia-ip-tv-i-oeppen-fiber-vilken-switch.243657/
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du kan absolut göra så, men oftast kostar dessa lite mer. Men det kanske du tycker det är värt, normalt brukar man ha eluttag sidan om datauttagen. Men saknas detta så är det ju nimmt med POE.
Ju färre sladdar och upptagna kontakter dessutom bättre :D Det är märkligt hur fort vägguttagen tar slut...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har man ”Telia öppen fiber” eller Zitius så ligger oftast(/alltid?) IP-TV i ett eget taggat VLAN i fibern. Den delas sedan ut otaggat på en egen Ethernetport i bredbandsdelaren, men den finns även kvar som taggat VLAN på den Ethernetport som routern kopplas in på.

Telias egna routrar routrar in IP-TV’n in i det egna LANet, detta är ett krav för att telefonappen ”Zappa” ska fungera, för IP-TV-boxen måste ligga i samma nätverk som telefonen för att Zappa ska fungera.

[bild]


[bild]
[länk]
Jag utgår ifrån att det TS skriver i #1 stämmer och att Telias support har klart för sig.
Jag förstår vad du skriver.
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
Ok, så om jag förstått rätt blir summeringen:
- Telia vet vad de snackar om, en eternetkabel räcker för både internet och IP-TV, om man använder en VLAN switch.
- UTP räcker
- CAT5e räcker sannolikt (men jag tror jag kommer testa att trycka in CAT6 ändå).
- Det borde gå att med lite vilja och massa smörj få in två CAT6. CAT6a är sannolikt för grov.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Sån kan du köra med PoE-matning om du har det centralt. 2.5W. Men det kommer funka även utan cat6a :cool:
Du kan dock inte ha flera sådana i serie, skulle jag tro…
[länk]
Nice! CAT6 räcker alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.