Vi har nyligen fått fiber i draget i en villa från 2002. Då det inte finns några nätverksuttag i huset tänkte jag ersätta de seriekopplade telefonikablarna med CAT6a. Detta har resulterat i flera frågor/funderingar som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig att besvara.

- Hur många CAT6a kablar tror ni att det ryms i flexlangarna där telefonikablarna löper idag? Är det flexslang 16 mm eller 12 mm som används tror ni (se bild)?
-Jag förväntade mig att hitta en vit och en blå sladd seriokopplade i varje telefonkontakt, men där är flera olika färger (se bild). Vet någon varför det ser ut så?
- Efter forumsurfande har jag uppfattade det som att IP-TV (heter det så?) ska gå på en skilld CAT från internetanslutning. För att säkra upp ev. framtida behov av IP-TV lutar jag därför åt att dra två CAT mellan router och switch. Telias support hävdar dock att detta inte behövs, utan att digitalboxen bara behöver internetanslutning via kabel. Vilket stämmer?

Telefonikablarna är som sagt seriekopplade rum till rum, från rum 1 (där mediaomvandlare och router kommer finnas) till rum 6. Switch lämpar sig bäst att ha i rum 4, och rum 6 måste ha nätverkuttag.
Om det ryms två CAT6a i flexslangarna tänkte jag layouten såhär:
Två CAT6a från rum 1 till rum 4 (rum 2 och 3 hoppas över). Switch i rum 4. En CAT6a från rum 4 till rum 5 och en till rum 6. Då kan jag ha trådburet internet och ev IP-TV i rum 1 och rum 4 samt internet i rum 5 och 6.
- Vad tror ni om det?

* utöver ovanstående tänkte jag ha mesh wifi, men jag vill likväl ha trådburet åtminstone i rum 1, 4, 5 och 6 (helst i alla rummen, men jag kan inte se hur det ska lösas).
 
  • Närbild på seriekopplade telefonkablar och färgkodade trådar inuti en flexslang i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet telefoniuttag med flerfärgade sladdar och väntande frågor om uppgradering till CAT6a kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att det beror helt på hur rören är förlagda, är det 12mm kommer du bara få plats med en TP-kabel, är det 16mm så kan du få igenom två om det är snälla böjar och inte så långa sträckor.
Men det är ju bara att prova, du har ju inget att förlora.
Sen får du säta switchar vid varje uttag om du tänkt gå vidare från rum till rum.
Man kan splitta en 4-par TP till två olika anslutningar, men då kan du bara köra 100Mbit/s vilket iofs räcker för dom flesta fortfarande idag.
Du har större chans med Cat5e kabel än Cat6 att få igenom dom i rören dvs. Eller har du krav som kräver cat6?
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
Då ska vi se om jag kommer ihåg alla frågor (sitter med telefonen).
JA, man kan dra in cat6-kabel i tele-rör. Teletråden är rätt hållbar, men inte så bra som dragtråd. Det bästa är att fästa en dragtråd i befintlig teletråd och dra igenom den, sedan fästa nätverkskabeln i dragtråden och dra tillbaka. Det beror såklart på hur lång sträcka det är, det kan gå bra att fästa teletråden direkt i cat-kabeln också, men lite riskabelt.
En ip-tv-box brukar (oftast) ha inbyggd switch så det räcker med en kabel dit.
Försök bygga som en stjärna med uppsamling på ett ställe.
Mesh är bra, separat kabel till respektive accesspunkt är bättre. Det ser lite olika ut med meshlösningarna och inte alla mesh-puckar har nätverksport. Leta efter de som har det om möjligt.
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag skulle säga att det beror helt på hur rören är förlagda, är det 12mm kommer du bara få plats med en TP-kabel, är det 16mm så kan du få igenom två om det är snälla böjar och inte så långa sträckor.
Men det är ju bara att prova, du har ju inget att förlora.
Sen får du säta switchar vid varje uttag om du tänkt gå vidare från rum till rum.
Man kan splitta en 4-par TP till två olika anslutningar, men då kan du bara köra 100Mbit/s vilket iofs räcker för dom flesta fortfarande idag.
Du har större chans med Cat5e kabel än Cat6 att få igenom dom i rören dvs. Eller har du krav som kräver cat6?
Inte helt säkert i nuläget, men jag är väldigt angelägen av att maximera hastigheten till rum 6 där jag har en arbetsstation. Vi kommer få hastighet 500/500 via vårt fiber. Så jag vill helst inte splitta.
 
H Hans_H skrev:
Inte helt säkert i nuläget, men jag är väldigt angelägen av att maximera hastigheten till rum 6 där jag har en arbetsstation. Vi kommer få hastighet 500/500 via vårt fiber. Så jag vill helst inte splitta.
Då får det bli switchar om du måste serie-dra kablarna.
 
Det lär vara 16mm flexslang.
I bästa fall så kan du få i två CAT6-kablar, men då krävs det att det är de smala kablarna samt en massa kabelsmörjmedel.

Gällande IP-TV: Kan variera lite beroende på vilken fibernätsägare det är.
OM du ha både internet och IP-TV från Telia samt använder deras router så räcker det med ”internet” till IP-TV-boxen, men det är tack vare att Telia routrar ihop både internet och IP-TV i deras egna routrar.

Men eftersom du högst troligt bara kan få i en nätverkskabel i flexslangarna så måste du ha en switch vid varje ställe där du vill förgrena ut nätverket. Då kan du köra med switchar som klarar VLAN, då går det att lägga internet i ett VLAN och IP-TV i ett annat VLAN.

VLAN = Virtual Local Area Network = Virtuellt lokalt nätverk
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Då ska vi se om jag kommer ihåg alla frågor (sitter med telefonen).
JA, man kan dra in cat6-kabel i tele-rör. Teletråden är rätt hållbar, men inte så bra som dragtråd. Det bästa är att fästa en dragtråd i befintlig teletråd och dra igenom den, sedan fästa nätverkskabeln i dragtråden och dra tillbaka. Det beror såklart på hur lång sträcka det är, det kan gå bra att fästa teletråden direkt i cat-kabeln också, men lite riskabelt.
En ip-tv-box brukar (oftast) ha inbyggd switch så det räcker med en kabel dit.
Försök bygga som en stjärna med uppsamling på ett ställe.
Mesh är bra, separat kabel till respektive accesspunkt är bättre. Det ser lite olika ut med meshlösningarna och inte alla mesh-puckar har nätverksport. Leta efter de som har det om möjligt.
Tack för alla svar. Dragning i stjärna vore absolut optimalt, men jag vet inte hur jag kan få till det med befintlig seriekoppling.
Ang. IP-TV, menar du att det räcker med en CAT ut från mediaomvandlaren som sen via router/switch delas till både IP-TV-boxen och andra trådburna internetanslutningar samtidigt?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär vara 16mm flexslang.
I bästa fall så kan du få i två CAT6-kablar, men då krävs det att det är de smala kablarna samt en massa kabelsmörjmedel.

Gällande IP-TV: Kan variera lite beroende på vilken fibernätsägare det är.
OM du ha både internet och IP-TV från Telia samt använder deras router så räcker det med ”internet” till IP-TV-boxen, men det är tack vare att Telia routrar ihop både internet och IP-TV i deras egna routrar.

Men eftersom du högst troligt bara kan få i en nätverkskabel i flexslangarna så måste du ha en switch vid varje ställe där du vill förgrena ut nätverket. Då kan du köra med switchar som klarar VLAN, då går det att lägga internet i ett VLAN och IP-TV i ett annat VLAN.

VLAN = Virtual Local Area Network = Virtuellt lokalt nätverk
Sorry, såg inte ditt inlägg innan mitt senaste svar.
Menar du att jag kan ha en kabel ut från mediaomvandlaren, men sen ändå splita upp IP-TV signalen och internetsignalen om switchen har VLAN (om behov uppstår)?
 
H Hans_H skrev:
Sorry, såg inte ditt inlägg innan mitt senaste svar.
Menar du att jag kan ha en kabel ut från mediaomvandlaren, men sen ändå splita upp IP-TV signalen och internetsignalen om switchen har VLAN (om behov uppstår)?
Ja, det menar han.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär vara 16mm flexslang.
I bästa fall så kan du få i två CAT6-kablar, men då krävs det att det är de smala kablarna samt en massa kabelsmörjmedel.

Gällande IP-TV: Kan variera lite beroende på vilken fibernätsägare det är.
OM du ha både internet och IP-TV från Telia samt använder deras router så räcker det med ”internet” till IP-TV-boxen, men det är tack vare att Telia routrar ihop både internet och IP-TV i deras egna routrar.

Men eftersom du högst troligt bara kan få i en nätverkskabel i flexslangarna så måste du ha en switch vid varje ställe där du vill förgrena ut nätverket. Då kan du köra med switchar som klarar VLAN, då går det att lägga internet i ett VLAN och IP-TV i ett annat VLAN.

VLAN = Virtual Local Area Network = Virtuellt lokalt nätverk
Smala kablar? Är det UTP istället för FTP? Gör det någon skillnad.
 
H Hans_H skrev:
Smala kablar? Är det UTP istället för FTP? Gör det någon skillnad.
Det finns extra tunna (5-6mm YD) UTP kablar.
U=Unshielded och F=Foiled, du behöver ingen skärm i dina datakablar.
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
H Hans_H skrev:
Tack för alla svar. Dragning i stjärna vore absolut optimalt, men jag vet inte hur jag kan få till det med befintlig seriekoppling.
Ang. IP-TV, menar du att det räcker med en CAT ut från mediaomvandlaren som sen via router/switch delas till både IP-TV-boxen och andra trådburna internetanslutningar samtidigt?
får nästan veta hur den boxen ser ut. Vissa kan man ha centralt och de har inbyggd switch med dedikerad port för tv. Ofta har de och någon inbyggd brandvägg och ibland även wifi. Eller så är det bara en box med en port som behöver ”internet” och som sedan kopplas direkt till tv med hdmi eller liknande.
Switchar kan du hänga på som du vill, efter routern/brandväggen som sitter centralt
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
får nästan veta hur den boxen ser ut. Vissa kan man ha centralt och de har inbyggd switch med dedikerad port för tv. Ofta har de och någon inbyggd brandvägg och ibland även wifi. Eller så är det bara en box med en port som behöver ”internet” och som sedan kopplas direkt till tv med hdmi eller liknande.
Switchar kan du hänga på som du vill, efter routern/brandväggen som sitter centralt
Nästan alla leverantörer levererar TV i ett multicastnät över ett eget VLAN, medans internet levereras otaggat (oftast).
Så man kan sprida det där lite hur man vill och vad som passar en.
 
Jag drog nätverk i hela huset i de gamla telefonrören för 10 år sedan. Huset var byggt 2006 men det var riktigt trångt och jobbigt att få genom CAT-kablarna trots att jag körde med 5e. Två personer och smörja var nödvändigt. Hänger mycket på hur noggranna byggarna var som satte flexslangen. Jag tror inte att någon riktig elektriker var inkopplad på det momentet i detta fall då det satt dåligt och sladdrigt.
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Jag drog nätverk i hela huset i de gamla telefonrören för 10 år sedan. Huset var byggt 2006 men det var riktigt trångt och jobbigt att få genom CAT-kablarna trots att jag körde med 5e. Två personer och smörja var nödvändigt. Hänger mycket på hur noggranna byggarna var som satte flexslangen. Jag tror inte att någon riktig elektriker var inkopplad på det momentet i detta fall då det satt dåligt och sladdrigt.
Vilket är nackdelen med flexslang, jag föredrar VP-rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.