BirgitS
H heimlaga skrev:
Jag tänker på mer fokus på nödvändig produktion och mindre fokus på lyxkonsumtion. Mer verkstäder mindre restauranger och färre turistfällor.
Så verkar det i alla fall inte bli utan folk, häromkring i alla fall, längtar väl just efter restauranger och semesterresor. Restaurangbranschen har svårt att få tag på folk nu, precis som i somras, så det är väl snarast det som sätter en begränsning på hur fort tjänstesektorn kan växa tillbaks till den tidigare storleken.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Utan produktion blir det bara feodalherrar och livegna tjänstehjon kvar. Det är ändpunkten som man kommer till när man extrapolerar vår tidigare ekonomiska utväckling. Tjänsterna är alltid för dyra för köparen och ju mer industri som lägger ned destu färre har råd att konsumera och destu fler blir tjänstehjon på allt sämre villkor i konkurrens om allt färre tjänsteköpare. Samtidigt som produktionen flyttas till länder där arbetarna är trälar och miljön förstörs helt obegränsat.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
harry73
H heimlaga skrev:
Jag tänker på mer fokus på nödvändig produktion och mindre fokus på lyxkonsumtion. Mer verkstäder mindre restauranger och färre turistfällor.
Frågan är vad lyxkonsumption är.
En riktig smidesgrind producerad hos den lokala smeden skulle jag kalla lyx, medan en billig kinagrind från hornbach eller bauhaus inte är det. Ändå är den lokalproducerade ett bättre val i många avseende.

Det är bättre med en lyxmiddag i en bra restaurang med ekologiska och närproducerade råvaror än en mikrovågsmiddag från Lidl som producerades med billiga råvaror från andra sidan jorden.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
Utan produktion blir det bara feodalherrar och livegna tjänstehjon kvar. Det är ändpunkten som man kommer till när man extrapolerar vår tidigare ekonomiska utväckling. Tjänsterna är alltid för dyra för köparen och ju mer industri som lägger ned destu färre har råd att konsumera och destu fler blir tjänstehjon på allt sämre villkor i konkurrens om allt färre tjänsteköpare. Samtidigt som produktionen flyttas till länder där arbetarna är trälar och miljön förstörs helt obegränsat.
Feodalherrar och livegna tjänstehjon är ju verkligen någon som har funnits tidigare så varför skulle man hamna där igen när man extrapolerar, det låter ju mer som cirkelgång i så fall.

Sen förstår jag inte varför det skulle vara så mycket värre att vara en anställd kock eller servitör än att vara en anställd montör på Scania.

Här är ju inte det som tjänstesektorn tillhandahåller för dyrt utan deras tjänster efterfrågas i hög grad av folk som inte jobbar inom industrin utan på kontor. Som sagt det är svårt att få tag på restaurang- och hotellpersonal så inte får de anställda där allt sämre villkor.

Jag kanske missförstår dig men det är ju så att även restauranger producerar något och folk på kontor producerar något som någon är villig att betala för.
 
harry73 harry73 skrev:
Frågan är vad lyxkonsumption är.
En riktig smidesgrind producerad hos den lokala smeden skulle jag kalla lyx, medan en billig kinagrind från hornbach eller bauhaus inte är det. Ändå är den lokalproducerade ett bättre val i många avseende.

Det är bättre med en lyxmiddag i en bra restaurang med ekologiska och närproducerade råvaror än en mikrovågsmiddag från Lidl som producerades med billiga råvaror från andra sidan jorden.
Allt uöver basmat som håller dig igång och allra billigaste transportmedlet för att du ska göra dig självförsörjande är lyx.
Men då kan man lägga ner allt såklart.

=)
 
Det är väl om man som land kan bli mer självförsörjande som minskar störningskänsligheten som är nu när vi outsourcar mycket produktion till låglöneslavar.

Rättvis lön globalt så löser det sig ;)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag märker att många av er inte förstår vad jag menar.

Jag menar att varefter tillverkningen försvinner längre bort geografiskt och tidsmässigt så blir det svårt att hålla verklighetskontakten på kontoren. Planering och produktutveckling blir tvungna att flytta efter på sikt. Låglöneländernas legotillverkare är inte så dumma att de säljer sina varor genom svenska och finländska försäljningsorganisationer i evighet.
Det som finns kvar då är offentliga tjänster som småningom försvinner i brist på skattebas och så några finansherrar med stora förmögenheter. Övriga befolkningen blir så illa tvungna att ta tjänst åt herran. För vad löner som än erbjuds.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nåja. Produktutveckling och produktion behöver ofta över huvud taget inte vara på samma ställe. Men det hindrar inte att när produktionen är flyttad till en plats med billigare produktionspersonal så är det tjänstemännens tid att flytta.
Det ser vi redan med Indien och Kina där många företag går från att t.ex. vara koncentrerade till Sverige till att även ha utvecklingskontor på en plats där ingenjörerna är billigare. För att dom är billigare där, inte för att produktionen är där.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är bättre med en lyxmiddag i en bra restaurang med ekologiska och närproducerade råvaror än en mikrovågsmiddag från Lidl som producerades med billiga råvaror från andra sidan jorden.
Det beror på vad du menar med ”bättre”.

Om du tänker ur miljösynpunkt så är de avgörande hur du tagit dig till restaurangen. Om du har gått dit men kört till Lidl när du handlat mikromaten så kan det möjligen balansera energiåtgången för att laga specifik mat till en person. Har du kört bil eller tagit taxi så har du förbrukat mera resurser innan du ens har börjat äta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.