Sedan finns ju alternativet att det "bara" är vinterhud. Jag har mjäll och är van vid en viss mängd "vitt damm" men jag märker av att det är mer att sopa upp i december-mars än resten av året.
Dessutom är ni tre numera (?) och har lite nya ögon på hur det ser ut runtomkring. Samt lite annorlunda kroppskemi i tillägg till renovering. Barn växer fort och det som kommer ur/från deras kroppar är inte alls i proportion till deras storlek...
 
  • Gilla
bifrost.
  • Laddar…
Prova med att teijpa me maskerings teijp mot det andra rummet ( där garderoben satt )
 
Borde väl gå att skicka iväg lite damm för provtagning, så får ni åtminstone veta om det är något som ni verkligen behöver oroa er för eller inte.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Sekelskifte? Stadsboende? Kan faktisk vara att det kommer utifrån, avgaser osv. Torka rent i fönsterkarm och kolla om en vecka hur det ser ut där; kanske inte vitt damm, utan mer grått.

Det kan också ligga bakom element och kolla rörgångar i golv och ev tak. Sen kontakt med miljökontoret så de kollar och mäter, de har ansvar för hälsoskydd enligt miljöbalken.
 
Våra svarta kläder såg inte ut så där, men vi hade otroligt dammigt. Och inte för att vi inte städade utan allt bara dammade. Kläderna var otroligt dammiga och mycket forskning så fanns dålig ventilation, dammsugaren med mera. Men i vårat fall så försvann allt "extra" damm efter stt vi köpte ny tvättmaskin.

Kläderna var så otroligt dammiga och direkt från tvättmaskinen så såg man på Kläderna att dom var dammiga. När det torkat så var man tvungen qtt gå ut för att slå av alla kläder men det försvann aldrig. Så började med att köpa nya tillluftsventiler, skulle montera dom på söndagen men på torsdagen köpte jag ny tvättmaskin. Problemet var magiskt borta på lördagen.
 
:surprised:
S SABJÖRK skrev:
Vi har renoverat i vår sekelskiftes lägenhet och främst i det som nu är vårt sovrum är det ständigt ett envist vitt damm på golvet. Delvis trådigt men även småprickigt. I detta rum har det rivits gammal platsbyggd garderob och sågats i innervägg och sen spacklats och målats. Det har också skruvats nytt trägolv ovanpå gammal plastmatta.
Vi är inflyttade i rummet med det saknas fortfarande taklist över väggen mot nästa sovrum (där de tidigare satt garderob).
Idag har jag torkat golvet med fiberduk torrt en gång och fuktigt två ggr och ändå nu på kvällen när jag testar dra en svart t-shirt mot golvet ser det ut såhär!! Teorier på vad det kan vara?

läste i en gammal tråd om vitt damm en teori att det kunde vara ”Fibrer från isolering på vind som läcker ner via öppningar och otätheter i innertak. Förekommer mest i mek vent hus (hus med undertryck).”
Vi har ju ingen taklist som sagt ovanför väggen mot nästa sovrum, kan det komma igenom gammal isolering där tro eller är detta damm ngt annat? Vi bor längst upp och det är vind ovanför.
Kan det vara Gammalt slipdamm som envist är kvar trots städning? Vi täckte aldrig för eller stängde av ventilationen men det ska vara bara tilluft så bör inte komma därifrån?
Eller kan det ha o göra med nya trägolvet på något sätt?

blir galen på detta o städar dagarna i enda. Har en bebis som sover i detta sovrum med oss därför extra mani över detta..

Vad kan det vara? tacksam för era kloka idéer!!
S SABJÖRK skrev:
Vi har renoverat i vår sekelskiftes lägenhet och främst i det som nu är vårt sovrum är det ständigt ett envist vitt damm på golvet. Delvis trådigt men även småprickigt. I detta rum har det rivits gammal platsbyggd garderob och sågats i innervägg och sen spacklats och målats. Det har också skruvats nytt trägolv ovanpå gammal plastmatta.
Vi är inflyttade i rummet med det saknas fortfarande taklist över väggen mot nästa sovrum (där de tidigare satt garderob).
Idag har jag torkat golvet med fiberduk torrt en gång och fuktigt två ggr och ändå nu på kvällen när jag testar dra en svart t-shirt mot golvet ser det ut såhär!! Teorier på vad det kan vara?

läste i en gammal tråd om vitt damm en teori att det kunde vara ”Fibrer från isolering på vind som läcker ner via öppningar och otätheter i innertak. Förekommer mest i mek vent hus (hus med undertryck).”
Vi har ju ingen taklist som sagt ovanför väggen mot nästa sovrum, kan det komma igenom gammal isolering där tro eller är detta damm ngt annat? Vi bor längst upp och det är vind ovanför.
Kan det vara Gammalt slipdamm som envist är kvar trots städning? Vi täckte aldrig för eller stängde av ventilationen men det ska vara bara tilluft så bör inte komma därifrån?
Eller kan det ha o göra med nya trägolvet på något sätt?

blir galen på detta o städar dagarna i enda. Har en bebis som sover i detta sovrum med oss därför extra mani över detta..

Vad kan det vara? tacksam för era kloka idéer!!
Kan vara kol/kox/vedaska som man fyllde bjälklagen/trossbottnarna med som isolering. Tag prov på dammet och undersök det hos något laboratorium. Förr kunde man använda asbest till allt. filtrering av vin t.ex.
 
Förstår oron men hoppas kunna lugna. Jag har 3 barn som växer upp i hus under renovering som vi själva gör. Det tar tid och dammar. Finns asbest som vi såklart ej rör. De flesta rek finns för yrkesfolk som står i buller och damm varje dag. Ni har renoverat lite varpå det dammat. Mår någon dåligt bortsett från oron att bebis kan må dåligt? Kolla ventilationen och ev baksug i rökkanaler. Damsug grundligt några dagar i rad. Min yngsta har smakat både isolering och gips. Det är ju inte rek av livsmedelsverket men tyvärr sånt som kan hända. Alla mår bra. Vi är båda läkare. Jag har ännu inte träffat något barn på barnakuten eller VC som är sjuk av damm eller liknanade. Såvida det inte fortätter att damma orimliga mängder i flera månader har jag ytterst svårt att tro att ni eller barnet kommer ta skada.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Vi har bott i trähus tidigare och bytte till ett tegelhus, vad det innebär, torrare luft och ny tvättmaskin och torktumlare. Vattnet som kommer från tvättmaskinen rinner genom en ho och när vattnet rann ner, finns en ludd kvar på botten på hon som ser ut som blötlagd grå papp. Jag tycker också att torktumlaren har nu mer ludd i filtret än vi hade i det andra boendet. När jag rör en klädplagg i rummet, flyger små partiklar i luften som är också nytt. Kolla i solsken om det där luddet kommer från era egna kläder.
 
M
Har ni köpt nya sängkläder till det nyrenoverade sovrummet så är det nog bara helt vanligt ludd från dem, det dammar mycket i sovrum speciellt med nya textilier.
 
Hm.. några tankar:
- använde ni dammsugaren till byggdammet så kan ju dammsugaren blåsa ut de små partiklarna på andra sidan bara och orsaka dammet. Om partiklarna är tillräckligt finkorniga och dammsugaren är dålig/gammal.
- om de renoverar i en intilliggande lägenhet kan dammet komma därifrån via ventiler i väggarna?
- väggarna brukar kunna bli fulla med byggdamm även fast det inte syns förns det ramlar ner.
- tak kan också vara en bov beroende på material. torka taket med.
- det tar ett tag för byggdamm att lägga sig. Tar flera dagar efter att man hållit på med exempelvis gipsskivor innan allt damm ligger. Och det sätter sig fan överallt. Minsta springa. Så man behöver en stark dammsugare med sånt där smalt filter för att komma åt ordentligt. Element, golvspringor, lister. Det är fan magiskt va det kan sätta sig.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
När jag började torktumla sängkläder, kläder och badlakan har jag märkt att mängden damm i huset minskat. Kan vara värt att testa kanske?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
S SABJÖRK skrev:
Vi har renoverat i vår sekelskiftes lägenhet och främst i det som nu är vårt sovrum är det ständigt ett envist vitt damm på golvet. Delvis trådigt men även småprickigt. I detta rum har det rivits gammal platsbyggd garderob och sågats i innervägg och sen spacklats och målats. Det har också skruvats nytt trägolv ovanpå gammal plastmatta.
Vi är inflyttade i rummet med det saknas fortfarande taklist över väggen mot nästa sovrum (där de tidigare satt garderob).
Idag har jag torkat golvet med fiberduk torrt en gång och fuktigt två ggr och ändå nu på kvällen när jag testar dra en svart t-shirt mot golvet ser det ut såhär!! Teorier på vad det kan vara?

läste i en gammal tråd om vitt damm en teori att det kunde vara ”Fibrer från isolering på vind som läcker ner via öppningar och otätheter i innertak. Förekommer mest i mek vent hus (hus med undertryck).”
Vi har ju ingen taklist som sagt ovanför väggen mot nästa sovrum, kan det komma igenom gammal isolering där tro eller är detta damm ngt annat? Vi bor längst upp och det är vind ovanför.
Kan det vara Gammalt slipdamm som envist är kvar trots städning? Vi täckte aldrig för eller stängde av ventilationen men det ska vara bara tilluft så bör inte komma därifrån?
Eller kan det ha o göra med nya trägolvet på något sätt?

blir galen på detta o städar dagarna i enda. Har en bebis som sover i detta sovrum med oss därför extra mani över detta..

Vad kan det vara? tacksam för era kloka idéer!!
Jag tror det kan vara gammalt sågspån som man isolerade golv o tak m förr. Det tar ju sig in överallt. Från mellanväggar o tak. Hade spänt innertak innan som tidigare ägare tog ner o det drössar när någon går på övervåning. Ser även ut som spindelnät o sågspån i mellanväggars isolering
 
  • Gilla
binarybomber
  • Laddar…
Kanske redan har skrivits men när man renoverar och slipar spackel så kommer det damm över allt och väldigt mycket lägger sig som fint lager över väggarna också. Om du inte redan har gjort det så torka av alla väggar och innertak också. Men i alla rum med textiler (speciellt om de torktumlas) blir det väldigt mycket 'dam' men detta är ju som sagt även textilrester så inte farligt. Städar man bara en gång i veckan eller så och inte har allergier så räcker det ju gott.
 
T TypRätt skrev:
torka av alla väggar och innertak också.
Flera rekommenderar att torka av innertak men här får man vara försiktig. Är det ett "gammalt" tak finns ofta en "beläggning" av damm, fett och andra godsaker. Så länge man inte rör taket kan det se bra ut men bara man "petar" på det kan det bli fläckar och beroende på takmaterial kan de vara mer eller mindre omöjliga att få bort och ofta kan ommålning vara enda sättet att åter få ett "snyggt" tak.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Flera rekommenderar att torka av innertak men här får man vara försiktig. Är det ett "gammalt" tak finns ofta en "beläggning" av damm, fett och andra godsaker. Så länge man inte rör taket kan det se bra ut men bara man "petar" på det kan det bli fläckar och beroende på takmaterial kan de vara mer eller mindre omöjliga att få bort och ofta kan ommålning vara enda sättet att åter få ett "snyggt" tak.
Bör gå med en dammvippa i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.