Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förstår och sympatiserar med det, men du är nog i minoritet där. Men jag tror att du tillhör en minoritet där.

Och utifrån de premisserna förstår jag att du tycker att dagens 75 kWh-elbilar inte duger för långresor, för även under bra förhållanden pratar man då om en körcykel typ:
3 h körning – 30 min laddning– 2,5 h körning –30 min laddning – 2,5 h körning osv.

För egen del gör jag resor på 50 mil enkel väg ett halvdussin gånger per år. Då skulle jag förvisso (de gånger det bara är egna preferenser som styr) hellre ta två tiominuterspauser än två halvtimmespauser, men jag skulle inte värdera det så högt att större batteri lockade. Möjligen bättre snabbladdning.
Tja även om det fungerar, hade du inte hellre bara kunnat köra på?
Sen tror jag inte att jag är någon minoritet. Jag tror att flesta uppskattar att bara behöva stanna max nån gång.
Däremot vet jag att de elbils frälsta har en helt annan syn. För dessa är det viktigaste att försvara elbilen med näbbar och klor. De skulle tycka att det är ett underbart sätt att resa på. Att stanna och ladda var 10:e mil i en timme. Det är perfekt om en resa tar 4h längre tid.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja även om det fungerar, hade du inte hellre bara kunnat köra på?
Sen tror jag inte att jag är någon minoritet. Jag tror att flesta uppskattar att bara behöva stanna max nån gång.
Däremot vet jag att de elbils frälsta har en helt annan syn. För dessa är det viktigaste att försvara elbilen med näbbar och klor. De skulle tycka att det är ett underbart sätt att resa på. Att stanna och ladda var 10:e mil i en timme. Det är perfekt om en resa tar 4h längre tid.
Nu är tiderna helt skeva men i princip håller jag med dig. Dock så tår jag helt enkelt leva med det (för mig) lilla problemet då det är så sällan det händer på ett år.
 
B Bus1t skrev:
Kan du förklara mer varför det var det absolut dummaste av 43 068 inlägg?
Fyra smileys kan möjligen antyda att det var lite skämtsamt menat,,,,

B Bus1t skrev:
Varför är det dumt att ange i kW istället för hk?
För mig känns det fel efter som alla "bileffekter" jag kan relatera till har angivits i hk och en siffra i kW säger mig "intuitivt" inget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja även om det fungerar, hade du inte hellre bara kunnat köra på?
Sen tror jag inte att jag är någon minoritet. Jag tror att flesta uppskattar att bara behöva stanna max nån gång.
Jag tror att de flesta som helst kör långt utan stopp är män under 40. Jag tillhör inte den kategorin längre. Många i den kategorin har också mer eller mindre små barn i bilen, vilka brukar behöva rastas. Därför tror jag att kategorin folk som bara vill köra på i praktiken är i minoritet.

För egen del kör jag gärna upp till 30 mil utan stopp. Det klarar min ID4 sommartid men inte vintertid eftersom att jag brukar ligga över hastighetsgränsen. 50 mil tänker jag mig (har ännu inte kört så långt) kräver ett halvtimmesstopp (och kanske ett femminuters) sommartid och två halvtimmesstopp vintertid. Lite mer än jag skulle vilja vintertid, men just den här typen av bil är vad jag väntat på. Jag behöver inte mer. Men det är inte detsamma som att jag tror att det räcker för alla. Dock tror jag att fler är som jag än som du.
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att de flesta som helst kör långt utan stopp är män under 40. Jag tillhör inte den kategorin längre. Många i den kategorin har också mer eller mindre små barn i bilen, vilka brukar behöva rastas. Därför tror jag att kategorin folk som bara vill köra på i praktiken är i minoritet.

För egen del kör jag gärna upp till 30 mil utan stopp. Det klarar min ID4 sommartid men inte vintertid eftersom att jag brukar ligga över hastighetsgränsen. 50 mil tänker jag mig (har ännu inte kört så långt) kräver ett halvtimmesstopp (och kanske ett femminuters) sommartid och två halvtimmesstopp vintertid. Lite mer än jag skulle vilja vintertid, men just den här typen av bil är vad jag väntat på. Jag behöver inte mer. Men det är inte detsamma som att jag tror att det räcker för alla. Dock tror jag att fler är som jag än som du.
58, och mina barn åker inte med längre ;)
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att stanna och ladda var 10:e mil i en timme. Det är perfekt om en resa tar 4h längre tid.
10 mil och sen ladda en timme? Nej så fungerar det inte. Batteriet degenererar fort som attan så man kommer bara 5 mil innan det är dags att ladda. Då måste man dessutom köa för långsamladdning vid Lidl, så räkna med minst 2 timmar var 5:e mil.
Ännu värre blir det såklart när man har släpkärran bakom på 1500 kg och åker i Norrlands inland (-30 grader) där det inte finns en enda laddningsstation och ingen förare vill köra kortare än 150 mil.

Tacka vet jag min ICE-bil, där kan jag regelbundet kör 150 milasträckor med släpkärran bakom, med bara ett kort 10 minuters stopp, dessutom som en utmärkt, snudd på perfekt bilförare under hela resan.

Det är verkligen trist att de elbilsfrälsta måste försvara elbilen med näbbar och klor och inte kan hålla sig till verkligheten och sanningen.

Det kan, kanske finnas lite ironi i inlägget.
 
  • Haha
  • Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
Lika väl som att ha ett batteri med 60 mil räckvidd skulle jag kunna ha 30 mil om det går väldigt fort att ladda, max 30 minuter. Det går ju på några modeller nu. Sedan ska snabbladdaren finnas på rätt plats då det är dags att ladda och något tjänligt att äta bredvid.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Fyra smileys kan möjligen antyda att det var lite skämtsamt menat,,,,

För mig känns det fel efter som alla "bileffekter" jag kan relatera till har angivits i hk och en siffra i kW säger mig "intuitivt" inget.
ok så ditt inlägg om att det var det dummaste du läst av alla inlägg på 15år/43 068 inlägg.. betydde att det inte var så? Vad ville du säga med ditt inlägg då? förklara gärna.

tex har transportstyrelsen reglerat mina mc-kort senaste 25åren med en kW gräns.. inte hk =)
 
Det börjar ju i princip vara så i Sverige nu. Många snabbladdare har något mer i närheten och Tesla har superchargers längs e45 som då täcker Norrlands innland. Hoppas Tesla låser upp sina snabbladare för andra i hela EU snart.

Ni som ibland kör långresor med elbil, ångrar ni att ni inte valde en bil med längre räckvidd och snabbare laddning?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att de flesta som helst kör långt utan stopp är män under 40. Jag tillhör inte den kategorin längre. Många i den kategorin har också mer eller mindre små barn i bilen, vilka brukar behöva rastas. Därför tror jag att kategorin folk som bara vill köra på i praktiken är i minoritet.

För egen del kör jag gärna upp till 30 mil utan stopp. Det klarar min ID4 sommartid men inte vintertid eftersom att jag brukar ligga över hastighetsgränsen. 50 mil tänker jag mig (har ännu inte kört så långt) kräver ett halvtimmesstopp (och kanske ett femminuters) sommartid och två halvtimmesstopp vintertid. Lite mer än jag skulle vilja vintertid, men just den här typen av bil är vad jag väntat på. Jag behöver inte mer. Men det är inte detsamma som att jag tror att det räcker för alla. Dock tror jag att fler är som jag än som du.
Glöm inte bort hybriderna som blockerar alla stolpar:p
 
AXS
Saknar det endast när jag ska fram och tillbaka samma dag och inte kan ladda på plats. Det är typ en gång per år.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
tex har transportstyrelsen reglerat mina mc-kort senaste 25åren med en kW gräns.. inte hk =)
Många är ju väldigt måna om att bilen skall ha många hk. Om man plötsligt börjar ange det i kW i stället så blir det lägre siffror. Det måste vara därför som hk lever kvar.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Många är ju väldigt måna om att bilen skall ha många hk. Om man plötsligt börjar ange det i kW i stället så blir det lägre siffror. Det måste vara därför som hk lever kvar.
Nej då köper jag en bil med 300 kW om jag tidigare hade 300 hk :rolleyes::rofl:
 
Och upplevs batterierna för små kan vi ju gå från kWh till MJ.

Skulle mycket hellre ha ett 277 megajoule-batteri än det jag har på futtiga 77 kWh.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och upplevs batterierna för små kan vi ju gå från kWh till MJ.

Skulle mycket hellre ha ett 277 megajoule-batteri än det jag har på futtiga 77 kWh.
Mega är ju jättemycket mer än kilo dessutom :rolleyes:
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.