dof dof skrev:
Beror lite på vad du vill göra? Är det bara felkodskoll eller är det även programmering osv?
Skulle säga att det beror på priset :)
Felkoder först å främst, antar att det inte är bara att programmera heller?
Tex ta bort adBlue skiten, egr och dpf osv hade ju varit bra
 
https://www.bimmerlink.app/
Denna börjar bli rätt populär. De flesta kör med någon typ av app. Carly var rätt populär tidigare men är nuförtiden rätt dyr. Bimmercode är också rätt populär.
Vill du gå lite djupare så är det tex ista/d och p på datorn som gäller då det är en f-serie.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja jag kikade på ista och den verkar kosta 15£ men kan det verkligen vara rätt? Är det en kabel som saknas?
 
nino nino skrev:
Har köpt en bmw 520d f11
Vad ska man köpa för att läsa felkoder osv?
En BMW ska man köra, inte läsa felkoder på ;)
Polaren kopplade upp min BMW på ett bilverkstadsprogram, ett sånt skulle man ha. Tror det kostade 35" plus månadsavgift för uppdateringar.
Alla bilens funktioner kunde man köra separat från datorn, tex alla spjällmotorer till värmesystemet.
Datorn kunde inte hitta nått fel på ABS systemet när bilen stod still, alla givare, pump mm gav de värden de skulle och fungerade. När vi åkte med bilen sa datorn att höger bakhjul inte snurrade, jag öppnade dörren och konstaterade att hjulet snurrade. Problemet var en trasig ABS krans, nått som en dator eller felkodsläsare inte kan hitta.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En BMW ska man köra, inte läsa felkoder på ;)
Polaren kopplade upp min BMW på ett bilverkstadsprogram, ett sånt skulle man ha. Tror det kostade 35" plus månadsavgift för uppdateringar.
Alla bilens funktioner kunde man köra separat från datorn, tex alla spjällmotorer till värmesystemet.
Datorn kunde inte hitta nått fel på ABS systemet när bilen stod still, alla givare, pump mm gav de värden de skulle och fungerade. När vi åkte med bilen sa datorn att höger bakhjul inte snurrade, jag öppnade dörren och konstaterade att hjulet snurrade. Problemet var en trasig ABS krans, nått som en dator eller felkodsläsare inte kan hitta.
Nej så är det väl men dom är ju bra att ha...
Går ju inte ens att byta batteri utan att koda in dom...
 
richardtenggren
Jag är sugen på ODBeleven, till kodiaqen, borde väl funka på BMW också?

Till Volvon har jag en VidaDice-kopia(?) som funkar fint, men klen tröst på en BMW :D
 
galento galento skrev:
Har en GMC C1500 här som jag köpte -12 och fasen vad priserna har rusat i höjden sen dess :surprised: , men detta är en square body med en liten 5 liters 305,a och 400 aut.
Square body :cool: Så 1973-1987?

Jag tog hem en Cadillacmotor (LS baserad och går i folkmun som LS3) som enligt säljaren inte gick runt, de hade kört med den tidigare sas det. Så jag chansa och la ett bud på 11.000kr som de tog. typ komplett helalu 6.2L 2012 för 11.000kr kan man ju inte gå bet på tänkte jag. Well... den står kvar i garaget "orörd" sedan ett år eller nått pga. av ett ventilsäte gav upp och plockade med sig en kolv, då la jag på toppen och oljetråget och rulla den till sidan :crysmile::seenoevil:

Tanken är att ta in den till Ultra motor och se om den går att rädda eller vad som går att rädda :oops:

Skadad Cadillac SUV på en skrotyard, framhjulsområdet och huven bucklig och delvis täckt av plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen bild på en motors cylinder med synliga skador och trasiga delar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen LS3-motor med synliga skador och brutet ventilsäte samt kolv, i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Staken vart lite krökt, men veven verkar ha klarat sig
 
  • Jag kan inte hjälpa till med den här förfrågan.
Aj då, finns nått att rädda ??
Fick ventilras på en nyrenoverad Opelmotor för många år sen, troligtvis ett knaster som inte hoppat i ordentligt.
Hål i blocket, hål i toppen, vevaxeln krokig och en nock på kamaxeln skadad, även hål i oljetråget.
Ventilkåpan o fördelardosan var typ den enda som var nått att spara.
 
  • Ledsen
galento
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Aj då, finns nått att rädda ??.
Jag är riktigt okunnig i materiallära eller vad man ska kalla det, men topparna borde kunna fungera efter lite kärlek och blocket borde väl kunna fodras i den repiga cylindern. Så saknar 1 kolv och en stake. Men man kanske aldrig ska lita på roterande delar när de varit med om liknande? :thinking:
 
Isakare Isakare skrev:
Fick ventilras på en nyrenoverad Opelmotor för många år sen, troligtvis ett knaster som inte hoppat i ordentligt.
Hål i blocket, hål i toppen, vevaxeln krokig och en nock på kamaxeln skadad, även hål i oljetråget.
Ventilkåpan o fördelardosan var typ den enda som var nått att spara.
Vilken j*vla ras :O
 
A
Tokslut Tokslut skrev:
Jag är riktigt okunnig i materiallära eller vad man ska kalla det, men topparna borde kunna fungera efter lite kärlek och blocket borde väl kunna fodras i den repiga cylindern. Så saknar 1 kolv och en stake. Men man kanske aldrig ska lita på roterande delar när de varit med om liknande? :thinking:
Jo nog går det allt.. Men det kräver lite jobb..
Det är ju detta som kostar så. mycket att göra så verkstäder säger nej oftast...
För timmarna flyger iväg.. Och resultatet går inte att ge garanti på..
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo nog går det allt.. Men det kräver lite jobb..
Det är ju detta som kostar så. mycket att göra så verkstäder säger nej oftast...
För timmarna flyger iväg.. Och resultatet går inte att ge garanti på..
Får kolla med Ultra motor en vacker dag vad de tror det kan kosta :geek:
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A
Tokslut Tokslut skrev:
Får kolla med Ultra motor en vacker dag vad de tror det kan kosta :geek:
Öppen motorhuven på en Renault visar en delvis demonterad motor med synliga ventiler och kamaxlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

står i en Renault motor själv.. höll på innan jag fick covid..
 
Maskintok skrev:
[bild]
står i en Renault motor själv.. höll på innan jag fick covid..
Aj då, va Kinesen jobbig? :(
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tokslut Tokslut skrev:
Aj då, va Kinesen jobbig? :(
14 dagar helt utslagen..
 
  • Ledsen
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.