boschkenta
"Gamingrum" är en trend bland oss ynglingar som jag misstänker kommer bli som 70-talets gillestugor... jag har dock bägge i huset, och tror ändå att gillestugan blir kvar längre :rolleyes:
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Torrdass är inte speciellt charmigt. Luktar illa och är inte så roligt att ta hand om.

Men det är nog inte ovanligt att dagens stadsbor romantiserar svunna tiders umbäranden.
Enda nackdelen med torrdass är att det är svårt att bli av med tunnorna nuförtiden. Hade det som enda alternativ i flera år.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vår Östermalmsförening var en av de sista att ta bort dasset på innergården. Men skjulet är kvar som cykelbod. Historiskt och charmant
I mitt villakvarter, eller rättare sagt den del av kvarteret där husen är lite äldre, står fortfarande de flesta torrdassen kvar. Dassen återfinns tillsammans med vedbodar på andra sidan gatan.

Vedbon använder jag och dasset skulle nog gå att använda om det inte var fullt med skrot och skräp.

Utedass borde väl vara en tidsmarkör för hus byggda på 1920-tal och äldre, sen började man väl bygga vc inomhus vid nybyggnation. Trendigt med dass på gården har det dock aldrig varit.

Och kan man, som i ditt fall, använda dasset på gården som cykelskjul är det ju bra. Hellre det än att rivas. Det har faktiskt en viss charm, särskilt i stadsbebyggelse.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi hyrde stylist inför visningen när vi sålde förra huset 2020, hon beordrade att alla bokhyllorna skulle bort för att rummets storlek skulle synas. Det kan vara därför det är så få bokhyllor i mäklarannonser. De flesta stylar ju numera.
Jo, och mäklare och stylister är väl heller inte kända för att vara belästa, intellektuella och ha hög utbildning... Men att ta bort allt personligt och allt som tar plats är troligen alltid bra på små objekt. Undrar om de beordrar att ta bort böckerna i ett stort hus i Djursholm med bibliotek med platsbyggda hyllor?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Utedass borde väl vara en tidsmarkör för hus byggda på 1920-tal och äldre, sen började man väl bygga vc inomhus vid nybyggnation. Trendigt med dass på gården har det dock aldrig varit.
Min mormor målade över utedasset på en gårdsbild av min morfars föräldrahem. Sånt där var minsann inget att ha på en tavla! :crysmile::rofl::crysmile:

Sen dess har väl iofs realismen fått ett uppsving. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, och mäklare och stylister är väl heller inte kända för att vara belästa, intellektuella och ha hög utbildning... Men att ta bort allt personligt och allt som tar plats är troligen alltid bra på små objekt. Undrar om de beordrar att ta bort böckerna i ett stort hus i Djursholm med bibliotek med platsbyggda hyllor?
Dom vill visa olika ”scener”, typ här kan du sitta och göra det här eller njuta av den här utsikten. Eftersom ganska få vill sitta och bara titta in i en vägg med böcker så väljer man andra fotovinklar om bokhyllorna inte kan tas bort.
 
170 kvm "trallpalats" kommer vara något som man "kräks" på i framtiden. Alltså inte en vanlig altan, eller en diskret trall på baksidan. Utan ett tryckimpregnerat "Nimis" där det enda som prioriterats är storlek och pris :)
 
  • Gilla
Hullefar och 10 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
170 kvm "trallpalats" kommer vara något som man "kräks" på i framtiden. Alltså inte en vanlig altan, eller en diskret trall på baksidan. Utan ett tryckimpregnerat "Nimis" där det enda som prioriterats är storlek och pris :)
Jag kräks redan nu på dem! Inte bokstavligt förstås.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
170 kvm "trallpalats" kommer vara något som man "kräks" på i framtiden. Alltså inte en vanlig altan, eller en diskret trall på baksidan. Utan ett tryckimpregnerat "Nimis" där det enda som prioriterats är storlek och pris :)
När vi köpte vår gård från 1800, med kulturskydd på bl a fasad, byggmaterial, eldstäder, takmaterial och tillhörande "herrgårdspark", hade mangårdsbyggnaden en 110 kvm svartbyggd altan i tryckimpregnerat med inbyggd pool och högt räcke. Som högst var den drygt två meter över mark plus räcket. Ett ståtligt minnesmärke över 2000-talets första årtionde.

Jag behöver kanske inte ens nämna att den är borta nu.
 
  • Gilla
  • Wow
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
Efter att ha sett ett antal inlägg om en detalj i nån heminredningsgrupp på Facebook funderade jag på om det är en trend som kanske kommer att kännas som "typiskt 2020-tal" om några decennier. Jag tror åtminstone att det är trendigt och inne nu.

Jag pratar om ribbväggar. Inomhus. Som en fondvägg. Akustikvägg brukar en del kalla denna detalj för.
Modernt vardagsrum med en trendig fondvägg av vertikala träribbor och minimalistisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni, kommer ribbväggen att överleva 2020-talet?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P
Just den där väggen är nog till för att förbättra akustiken. Notera det perforerade taket. (Perforeringen skulle kanske kunna vara ventilation istället).
Den där typen av vägg har jag nog aldrig sett i en bostad, så överlevnadschansen är kanske inte så stor. :)
 
Jonas Persson
P pmd skrev:
Just den där väggen är nog till för att förbättra akustiken. Notera det perforerade taket. (Perforeringen skulle kanske kunna vara ventilation istället).
Den där typen av vägg har jag nog aldrig sett i en bostad, så överlevnadschansen är kanske inte så stor. :)
Finns att köpa på Hornbach. Men att hitta den på deras webbsida var svårare.
 
Keiller Keiller skrev:
Efter att ha sett ett antal inlägg om en detalj i nån heminredningsgrupp på Facebook funderade jag på om det är en trend som kanske kommer att kännas som "typiskt 2020-tal" om några decennier. Jag tror åtminstone att det är trendigt och inne nu.

Jag pratar om ribbväggar. Inomhus. Som en fondvägg. Akustikvägg brukar en del kalla denna detalj för.
[bild]
Vad tror ni, kommer ribbväggen att överleva 2020-talet?
Jag hoppas lite, för jag vill verkligen ha mer trä! Men det är inte troligt. Är väl att likna med framförallt 60-talets fondväggar i trä och den trenden överlevde inte direkt. Synd tycker jag! Lyckligtvis köpte vi vårt 60-talshus från dödsboet till de som byggde huset och vi har en fin fanervägg i amerikansk valnöt att matcha innerdörrarna.
 
M Manfreds skrev:
Jag hoppas lite, för jag vill verkligen ha mer trä! Men det är inte troligt. Är väl att likna med framförallt 60-talets fondväggar i trä och den trenden överlevde inte direkt. Synd tycker jag! Lyckligtvis köpte vi vårt 60-talshus från dödsboet till de som byggde huset och vi har en fin fanervägg i amerikansk valnöt att matcha innerdörrarna.
Bara det inte är den klassiska bilhandlarpanelen som för 40 år sen var populär i bilhallar. Men det var nog inte mycket trä i dessa paneler ;)
Person står framför vägg med träpaneler, dekorerad med amerikanska bilskyltar och en flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Keiller Keiller skrev:
Bara det inte är den klassiska bilhandlarpanelen som för 40 år sen var populär i bilhallar. Men det var nog inte mycket trä i dessa paneler ;)
[bild]
Hehe:D kanske bättre än typ, strukturtapet?
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.