Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
timmelstad timmelstad skrev:
Det finns väldigt många olika typer av tillstånd och godkännande inblandade i en sån här process (att ta fram ett vaccin). Det blir ju helt omöjligt att förhålla sig till vad du syftar på om du inte specificerar det. Menar du nu att man i Pfizers fas 3-studie inte skulle vaccinerat placebo-gruppen med vaccinet innan det hade godkänts av EMA och liknande för utrullning i befolkningen?

Om ja, varför? Man förhöll ju sig till de kriterier som var uppsatta inom fas 3-studien och hade tydliga och bekräftade resultat där mellan kontrollgrupp och testgrupp som uppfyllde alla krav man fått okej på för att kunna inleda och genomföra fas 3 och när dessa kriterier är uppfyllda och man kunnat påvisa effekt och dylikt ansåg man att det vore mer oansvarigt att inte ge dem vaccinet eftersom man såg att det hjälper och skyddar mot svår sjukdom som man inte ville riskera att utsätta kontrollgruppen för längre än nödvändigt.
Tja varför man ska vänta tills Läkemedelsverket?
Är du seriös? Det är väl självklart.

Jag har alltid syftat på att det ska vara godkänt av Läkemedelsverket. Jag visste inte att fanns olika godkännande. Vad är nu det andra för godkännande?
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl välkänt att man inte ska tro att rubriker och ingresser innehåller hela sanningen eftersom de är starkt förkortade. Man ska inte heller tro att journalister i allmänhet har tillräcklig kunskap för att förstå medicinska studier.
Nu valde jag artikeln eftersom den (och det är sällsynt) i texten i alla fall skrev att det handla de om ovaccinerade utan tidigare smitta. Vanligtvis "glöms" den biten helt bort. Även när läkare eller annan vårdpersonal propagerar för vaccinet, glöms biten bort att man med genomgången sjukdom också har ett bättre skydd.
Så vinklingen är nog på en större skala än bara rubriksättningen. Men även om det bara skulle handla om rubriksättningen är det allvarligt och äventyrar det förtroendet för media.

Jag tycker det är ett stort samhällsproblem på många sätt, förutom att folk blir felinformerade angående riskerna med covid och vaccinet, leder det till minskat förtroende för mainstream media.
Jag gillar mainstream media och det är min huvudsakliga källa till vad som händer i världen. Och visst kan jag acceptera (även om jag inte gillar det) att det finns kvällstidningar som använder clickbaits, men när det går för långt och det görs i all covidrapportering, då förlorar mediabolag sitt värde och gräver de sin egen grav.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu valde jag artikeln eftersom den (och det är sällsynt) i texten i alla fall skrev att det handla de om ovaccinerade utan tidigare smitta. Vanligtvis "glöms" den biten helt bort. Även när läkare eller annan vårdpersonal propagerar för vaccinet, glöms biten bort att man med genomgången sjukdom också har ett bättre skydd.
Så vinklingen är nog på en större skala än bara rubriksättningen. Men även om det bara skulle handla om rubriksättningen är det allvarligt och äventyrar det förtroendet för media.

Jag tycker det är ett stort samhällsproblem på många sätt, förutom att folk blir felinformerade angående riskerna med covid och vaccinet, leder det till minskat förtroende för mainstream media.
Jag gillar mainstream media och det är min huvudsakliga källa till vad som händer i världen. Och visst kan jag acceptera (även om jag inte gillar det) att det finns kvällstidningar som använder clickbaits, men när det går för långt och det görs i all covidrapportering, då förlorar mediabolag sitt värde och gräver de sin egen grav.
Varför är det viktigare att rubriker etc. är korrekt när det gäller covid än när det gäller världsläget eller viktiga saker när det gäller Sverige?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja varför man ska vänta tills Läkemedelsverket?
Är du seriös? Det är väl självklart.

Jag har alltid syftat på att det ska vara godkänt av Läkemedelsverket. Jag visste inte att fanns olika godkännande. Vad är nu det andra för godkännande?
Studien går ut på att i fas 3 testa vaccinet på tusentals människor. Hur ska man göra det om det ska krävas ett slutgodkännande från Läkemedelsverket först menar du? Känns som det finns en logisk tankevurpa här någonstans.

Eftersom det inte är bestämt på förhand vilka deltagare som ska få vaccin och vilka som ska få placebo så har du (i det här specifika fallet) två ungefär lika stora grupper av individer om ca 20 000 deltagare i varje och i och med att studien i sig har fått godkänt för genomförande så är det redan där "okej" att administrera vaccinet till alla deltagare i studien. Sen som jag länkade till tidigare har man på lite olika håll haft lite olika uppfattning om när det varit rimligt att vaccinera även placebo-gruppen tidsmässigt, men det som styrde var dels att viruset spred sig mycket snabbare än man trott vilket gjorde att man fick många fler testutfall snabbt än vad man hade räknat med, och dels att effekten av vaccinet blev väldigt tydlig snabbt på alla testfall som kom in. Det har alltså aldrig varit frågan om att man på något sätt måste vänta tills man fått ett slutgodkännande av fas 3 studien, vilket jag uppfattar det som på dig är det du tycker borde ha gällt.

En klinisk studie ska i sig godkännas enligt gällande lagstiftning. Generellt utgår det från det landet där forskningen bedrivs, men i stort sett alla världens länder följer och baserar sin lagstiftning kring forskning på det som kallas Helsingforsdeklarationen.

I Sverige är det numer en gemensam EU-förordning som styr, men annars är det hos Etikprövningsnämnden och Läkemedelsverket som läkemedelsstudier ska godkännas för genomförande.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Hittade idag ett bra exempel av nyheternas vinkling till favör för vaccinet.
Ett objektivt betraktande av vaccin leder till att vaccin framställs i god dager. Det går inte att komma ifrån att vaccin räddar liv och minskar lidande.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja varför man ska vänta tills Läkemedelsverket?
Är du seriös? Det är väl självklart.
Men testgruppen då? Är det etiskt rätt att ge dem ett vaccin som inte är godkänt?
 
harry73
P pmd skrev:
Ett objektivt betraktande av vaccin leder till att vaccin framställs i god dager. Det går inte att komma ifrån att vaccin räddar liv och minskar lidande.
Den biten håller jag med om. Men de räddade liv finns i de äldre åldersgrupper och vissa riskgrupper.
Jag vill se ett erkännande att vaccinet har mindre nytta för andra grupperade, och är inte alls viktig för unga människor utanför riskgrupper med tidigare covidsmitta.
Kan vi börja där, är jag nöjd.
Men vaccinet räddade absolut liv
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det viktigare att rubriker etc. är korrekt när det gäller covid än när det gäller världsläget eller viktiga saker när det gäller Sverige?
Jag vet inte om det är viktigare faktiskt, men covidrapportering just nu är en stor anledning att förtroendet för gammalmodig försvinner, och det är ett stort problem.

Ett annat problem på ett annat sätt är hela rapporteringen runt Ryssland.
Varje gång det är valår, börjar det dyka upp minibussar, drönare, ed och börjar militärer marschera på Gotland. Tidningar hoppa direkt in i hetsen och även det är ett stort problem som kan få ödesdigra konsekvenser
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag vill se ett erkännande att vaccinet har mindre nytta för andra grupperade, och är inte alls viktig för unga människor utanför riskgrupper med tidigare covidsmitta.
Jag tycker att vaccinet är viktigt även för unga som inte tillhör en riskgrupp därför att det t.ex. bör påverka dem allvarligt om de smittar en mor- eller farförälder så att hen avlider när de vet att risken hade varit mindre om de hade varit vaccinerade. Det och liknande är ju sånt som många tonåringar och unga vuxna själva anser vara en viktig anledning till att vaccinera sig, oavsett om de har haft covid eller inte.

Som den här jämförelsen mellan Bulgarien med få vaccinerade och Sverige visar.
Diagram som jämför COVID-19-vaccindoser, IVA-patienter samt bekräftade fall och dödsfall i Bulgarien och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=SWE~BGR
Bulgarien har mycket högre belastning på IVA och enormt mycket fler som avlider.
Knappast så att Bulgarien funderar på att ta bort alla sina restriktioner.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte om det är viktigare faktiskt, men covidrapportering just nu är en stor anledning att förtroendet för gammalmodig försvinner, och det är ett stort problem.

Ett annat problem på ett annat sätt är hela rapporteringen runt Ryssland.
Varje gång det är valår, börjar det dyka upp minibussar, drönare, ed och börjar militärer marschera på Gotland. Tidningar hoppa direkt in i hetsen och även det är ett stort problem som kan få ödesdigra konsekvenser
Det är många år sen det började dyka upp alternativa media som gjorde allt de kunde för att få folk att misstro vanliga tidningar och SVT samt forskning och vetenskap. Det är inget som hänger ihop med pandemin utan det har ju gällt en massa olika saker som klimat, globalt kontra nationellt osv.

Nåja, det är väl knappast den svenska valrörelsen som fick Ryssland att flytta fartyg in i Östersjön.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att vaccinet är viktigt även för unga som inte tillhör en riskgrupp därför att det t.ex. bör påverka dem allvarligt om de smittar en mor- eller farförälder så att hen avlider när de vet att risken hade varit mindre om de hade varit vaccinerade. Det och liknande är ju sånt som många tonåringar och unga vuxna själva anser vara en viktig anledning till att vaccinera sig, oavsett om de har haft covid eller inte.

Som den här jämförelsen mellan Bulgarien med få vaccinerade och Sverige visar.
[bild]
[länk]
Bulgarien har mycket högre belastning på IVA och enormt mycket fler som avlider.
Knappast så att Bulgarien funderar på att ta bort alla sina restriktioner.
Nja, covid klassas som en influensa numera, så den skall ju hanteras som en sådan också.

Inte gör man alla de åtgärderna för influensan?
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Nja, covid klassas som en influensa numera, så den skall ju hanteras som en sådan också.

Inte gör man alla de åtgärderna för influensan?
Nej, covid klassas inte som en influensa. Kommer aldrig att göra det heller eftersom det är två helt olika virustyper.

Vilka "alla de åtgärderna"?
 
P
harry73 harry73 skrev:
Den biten håller jag med om. Men de räddade liv finns i de äldre åldersgrupper och vissa riskgrupper.
Jag vill se ett erkännande att vaccinet har mindre nytta för andra grupperade, och är inte alls viktig för unga människor utanför riskgrupper med tidigare covidsmitta.
Kan vi börja där, är jag nöjd.
Men vaccinet räddade absolut liv
Nyanser är väl inte (kvälls)pressens bästa gren.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, covid klassas som en influensa numera, så den skall ju hanteras som en sådan också.

Inte gör man alla de åtgärderna för influensan?
Influensa är en typ av virus, corona är en annan typ av virus. Rhinovirus är en annan sort (den som oftast orsakar förkylningar).

Den här fascinationen att kalla saker för något annat än vad det är förstår jag inte riktigt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
timmelstad timmelstad skrev:
Influensa är en typ av virus, corona är en annan typ av virus. Rhinovirus är en annan sort (den som oftast orsakar förkylningar).

Den här fascinationen att kalla saker för något annat än vad det är förstår jag inte riktigt.
Kan ju bero på att du tolkar det jag skrev helt fel.
Det stod inte supertydligt, men budskapet är att Covid-19 klassas som en influensa i Sverige när det gäller vilket hot det utgör mot samhället.

Jag förstår inte vissas fascination av att anstränga sig för att missförstå det som skrivs. Kan ha med läsförståelse att göra. Den kan ju bli bättre med åren. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.