Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Bananskalare Bananskalare skrev:
Efter att försökt läsa på om frågeställningen så kan jag inte info för att det finns olika sorters godkännande av ett vaccin.
Däremot så skickades säkerligen all data in allt eftersom. För att snabba på ett godkännande. Men ett godkännande att genomföra de olika studierna är inte ett godkännande av produkt. Däremot fas 4 den görs när.produkten är godkänd
Vad ser du som inte jag ser? Jag tror att vi missuppfattar varandra
https://www.lakemedelsverket.se/sv/.../vaccin/nyttan-av-vacciner/sa-godkanns-vaccin
Vissa vaccinskeptiker har invänt mot att Coronavaccinen har s.k. ”Villkorat godkännande” och menar att de därför inte är ”Riktigt” godkända än. Men villkorat godkännande är praxis numera och betyder egentligen bara att det ska göras uppföljande studier - något som alltså inte var ett krav för 10-20 år sedan med de vaccin som togs fram då.

I USA finns också så kallade ”nödgodkännande”, men vi har inget liknande i Sverige.
 
B b8q skrev:
[länk]
Vissa vaccinskeptiker har invänt mot att Coronavaccinen har s.k. ”Villkorat godkännande” och menar att de därför inte är ”Riktigt” godkända än. Men villkorat godkännande är praxis numera och betyder egentligen bara att det ska göras uppföljande studier - något som alltså inte var ett krav för 10-20 år sedan med de vaccin som togs fram då.

I USA finns också så kallade ”nödgodkännande”, men vi har inget liknande i Sverige.
Det hänger säkert ihop med att fas 4 studien görs efter att vaccinet fått godkänt.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att vaccinet är viktigt även för unga som inte tillhör en riskgrupp därför att det t.ex. bör påverka dem allvarligt om de smittar en mor- eller farförälder så att hen avlider när de vet att risken hade varit mindre om de hade varit vaccinerade. Det och liknande är ju sånt som många tonåringar och unga vuxna själva anser vara en viktig anledning till att vaccinera sig, oavsett om de har haft covid eller inte.

Som den här jämförelsen mellan Bulgarien med få vaccinerade och Sverige visar.
[bild]
[länk]
Bulgarien har mycket högre belastning på IVA och enormt mycket fler som avlider.
Knappast så att Bulgarien funderar på att ta bort alla sina restriktioner.
Sverige och Bulgarien har ungefär en lika stor befolkningsmängd och båda länder ligger i Europa, så säsongstoppar faller ungefär rund samma tid. Men där slutar likheterna mellan Sverige och Bulgarien.
Bulgarien har inte bara en lägre vaccintäckning, men även åldersfördelning av de ovaccinerade skiljer sig mycket. I Bulgarien finns det många äldre som inte vaccinerade sig. De ekonomiska förutsättningar skiljer sig åt, vårdkvaliteten, restriktioner och efterlevnaden av den.
Ändå vill du använda statistiken för att bevisa att unga ska vaccinera sig för att skydda de äldre. Lycka till, men du övertygar inte mig.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Tja här smittas inte vaccinerade och omikrom är är inte mildare än de andra virusen.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jösses, farlighetsgraden som en influensa förstås. Har du inte hört att FHM graderat ner den? Även utbildade smittskyddsläkare liknar den vid en influensa. Så jag är i gott sällskap.

Åtgärderna jag syftade på var de du beskrev i texten jag citerade.

Länk till uttalande från smittskyddsläkare att jämställa covid19 med influensa:

[länk]
Många ord har en viss betydelse och det fungerar då sällan bra att använda dem i en annan betydelse utan att förtydliga.

Eftersom jag inte kan se att jag beskrev några åtgärder i inlägget du citerade så frågade jag vad du menade.

Det där är det en låst artikel så det enda jag kan läsa är rubriken och lite av ingressen. Eftersom det är vanligt att rubriken inte stämmer med vad journalisten har skrivit i artikeln så tycker jag inte om att utgå från bara rubriken. Men att se på covid på samma sätt som man ser på influensa betyder verkligen inte att man klassar covid som influensa, inte ens att det är samma farlighetsgrad.
Eftersom Fohm inte kan bestämma om något är allmän- eller samhällsfarligt har de inte graderat om covid utan de har bara föreslagit att regering och riksdag gör det.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Fohm inte kan bestämma om något är allmän- eller samhällsfarligt har de inte graderat om covid utan de har bara föreslagit att regering och riksdag gör det.
Helt riktigt, och vad jag förstår har inte riksdagen fattat något beslut ännu, så än så länge är Covid-19 klassificerad som en samhällsfarlig sjukdom i lagen. Sen spelar det ingen praktisk roll, men det är ju inte fel att veta hur saker hänger ihop.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Den biten håller jag med om. Men de räddade liv finns i de äldre åldersgrupper och vissa riskgrupper.
Jag vill se ett erkännande att vaccinet har mindre nytta för andra grupperade, och är inte alls viktig för unga människor utanför riskgrupper med tidigare covidsmitta.
Kan vi börja där, är jag nöjd.
Men vaccinet räddade absolut liv
Så du valde ut en artikel där det står att äldre, ovaccinerade som inte genomgått en sjukdom i Covid-19 löper större risker, dvs precis det du säger, som ett bevis för att media luras? :surprised:

Att nyttan är störst bland de äldre och de i riskgrupper tror jag ingen förnekat. Sen är det en fråga var gränsen går när det inte längre är någon nytta, och där verkar du ha en annan åsikt än en stor del av forskarna.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Många ord har en viss betydelse och det fungerar då sällan bra att använda dem i en annan betydelse utan att förtydliga.

Eftersom jag inte kan se att jag beskrev några åtgärder i inlägget du citerade så frågade jag vad du menade.

Det där är det en låst artikel så det enda jag kan läsa är rubriken och lite av ingressen. Eftersom det är vanligt att rubriken inte stämmer med vad journalisten har skrivit i artikeln så tycker jag inte om att utgå från bara rubriken. Men att se på covid på samma sätt som man ser på influensa betyder verkligen inte att man klassar covid som influensa, inte ens att det är samma farlighetsgrad.
Eftersom Fohm inte kan bestämma om något är allmän- eller samhällsfarligt har de inte graderat om covid utan de har bara föreslagit att regering och riksdag gör det.
Du skrev om vaccinationer etc innan man träffar anhöriga. Känns konstigt att jag behöver berätta för dig vad du skrivit.
Om du gör en enkel googling så hittar du info om liknelser med influensan. GP är inte kvällspressen och har inte de rubrikerna den är känd för, utan rubrikerna korrelerar till innehållet.

Jag vet att du gärna dramatiserar Covid-19, men den är inte så dramatisk längre.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Sverige och Bulgarien har ungefär en lika stor befolkningsmängd och båda länder ligger i Europa, så säsongstoppar faller ungefär rund samma tid. Men där slutar likheterna mellan Sverige och Bulgarien.
Bulgarien har inte bara en lägre vaccintäckning, men även åldersfördelning av de ovaccinerade skiljer sig mycket. I Bulgarien finns det många äldre som inte vaccinerade sig. De ekonomiska förutsättningar skiljer sig åt, vårdkvaliteten, restriktioner och efterlevnaden av den.
Ändå vill du använda statistiken för att bevisa att unga ska vaccinera sig för att skydda de äldre. Lycka till, men du övertygar inte mig.
Jag tror det är fullkomligt omöjligt att få dig att ändra åsikt oavsett vad som händer i världen. Men argumenten kan vara intressanta för andra.

Bulgarien är ett exempel på ett land med låg vaccinationsgrad och genom att kolla det landet så kan man se vad som händer i länder med låg vaccinationsgrad. Du kan kolla de delar av USA där det är låg vaccinationstäckning men där åldersfördelning, sjukvård etc. är mer likt Sverige om du föredrar det.

Med många smittsamma unga så kommer viruset att hitta fram till de vuxna som inte har fått ett tillräckligt bra skydd av vaccinet. Det kan t.ex. gälla de ungas föräldrar som genomgår cancerbehandling. Då blir unga lidande när en förälder avlider.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Du skrev om vaccinationer etc innan man träffar anhöriga. Känns konstigt att jag behöver berätta för dig vad du skrivit.
Jag skrev att det är vad många unga själva tycker är en anledning till att vaccinera sig mot covid. Jag skrev inte att de borde tycka det eller att de borde vaccinera sig av den anledningen.

Därför hade jag svårt att förstå vad du menade med åtgärder. Det gällde ungas åsikter.

Intresset för att vaccinera sig mot influensa i november och december lär ha varit högre än vanligt, så det kanske blir mer utbrett att vaccinera sig mot influensa för att skydda sig själv och andra framöver.

Covid är fortfarande dramatisk i många länder och kan bli det i Sverige igen.
Tillägg:
Norge kan inom kort återgå till en normal vardag utan restriktioner, skriver norska Folkhelseinstituttet i sin nya riskbedömning. Men myndigheten räknar med att det kan komma en ny omikronvåg till hösten eller nästa vinter. Om det skulle dyka upp en helt ny variant kan komma en smittvåg redan till sommaren.
https://www.dn.se/varlden/folkhelseinstituttet-rakna-med-ny-omikronvag-till-hosten/
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev att det är vad många unga själva tycker är en anledning till att vaccinera sig mot covid. Jag skrev inte att de borde tycka det eller att de borde vaccinera sig av den anledningen.

Därför hade jag svårt att förstå vad du menade med åtgärder. Det gällde ungas åsikter.

Intresset för att vaccinera sig mot influensa i november och december lär ha varit högre än vanligt, så det kanske blir mer utbrett att vaccinera sig mot influensa för att skydda sig själv och andra framöver.

Covid är fortfarande dramatisk i många länder och kan bli det i Sverige igen.
Tillägg:
[länk]
Visst, men omikron är inte så dramatisk, den är ju en del av lösningen. Det är bla därför Sverige öppnat upp. Hög smittspridning, men ändå hanterbar belastning på vården.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det är fullkomligt omöjligt att få dig att ändra åsikt oavsett vad som händer i världen. Men argumenten kan vara intressanta för andra.
Bra argument skulle hjälpa
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Visst, men omikron är inte så dramatisk, den är ju en del av lösningen. Det är bla därför Sverige öppnat upp. Hög smittspridning, men ändå hanterbar belastning på vården.
Men det är ju bara för att det redan under början av hösten var så många som var vaccinerade och i viss mån hade varit sjuka. Det är omikron som finns i t.ex. Bulgarien nu och där är det lika dramatiskt som under deras tidigare vågor.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Bra argument skulle hjälpa
Jag tycker du har fått väldigt många bra argument varför även folk under 50 år som inte tillhör en riskgrupp ska vaccinera sig men du förkastar dem ju alla trots att det är just pga. det som Sverige inte fick någon stor våg med delta under hösten, dvs. restriktioner togs bort då i stället för infördes. Hade det varit stor smittspridning i gruppen 15-25 år då så hade det lett till ändå mer skolstängningar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så du valde ut en artikel där det står att äldre, ovaccinerade som inte genomgått en sjukdom i Covid-19 löper större risker, dvs precis det du säger, som ett bevis för att media luras? :surprised:

Att nyttan är störst bland de äldre och de i riskgrupper tror jag ingen förnekat. Sen är det en fråga var gränsen går när det inte längre är någon nytta, och där verkar du ha en annan åsikt än en stor del av forskarna.
Fullständigt normalt att man väljer en artikel som stödjer ens teori. Alla gör vi samma sak.
Man väljer att presentera fakta som gynnar en själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.