O oldtimersmc skrev:
Nej bara på det du köper, så det skall man nog titta närmare på i kalkylen om man säljer och sen när du får tillbaka/köper el så kostar det i den änden.
Man får även 60 öre kW i skattereduktion på den el du säljer.:)
Finns det ngn uppskattning på hur länge skattetillägg 60 öre kommer att finnas kvar? Mtp den ökade andel installationer som nu utförs så tänker jag att regeringen snart kommer strypa det incitament tillägget.
 
Producerat 63100 kWh sedan februari 2018
15,6 kWp 45 gr söderläge mitt i Skåne.

Hittade ett Excel-fil där man räkna på utgifter/inkomster på elen och förra året blev plus drygt 9000 + skattereduktion.
 
  • Skärmdump av solenergiproduktionsdata med månatlig jämförelse från 2018-2022 och sparade CO2-utsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Stor skillnad på Skåne och Stockholm... Jag sitter också i Stockholm (Ekerö) med drygt 30 graders taklutning så glatt överraskad över att februari levererar så bra!

EDIT! Ser att du kör Tibber... Byt till Jämtkraft och "Solsäker". Du kan skriva upp dig på deras "intresselista" här: [länk]
De hade tidigare "Dela vattnet" men har uppdaterat tjänsten med ännu bättre villkor. All överproduktion sparas från mars-oktober och sen pytsar de tillbaka det åt dig under nov-feb:
[bild]
vad blir den egentliga skillnaden mot att sälja direkt? Vad jag förstår så får man ut mer under vintern än sommaren?

idag om du säljer ditt överskott bygger man ju upp en tillgodofaktura (kanske inte rätt namn) när man börjar köpa mer än man säljer så plockas det av de pengarna först tills man nåt noll och får sedan köpa rubbet. Jag förstår inte skillnaden riktigt.
 
K kjork skrev:
vad blir den egentliga skillnaden mot att sälja direkt? Vad jag förstår så får man ut mer under vintern än sommaren?

idag om du säljer ditt överskott bygger man ju upp en tillgodofaktura (kanske inte rätt namn) när man börjar köpa mer än man säljer så plockas det av de pengarna först tills man nåt noll och får sedan köpa rubbet. Jag förstår inte skillnaden riktigt.
Du tänker på Jämtkraft och Solsäker?
De "spekulerar" i elpriset åt dig, kan man säga, och säljer det överskott de har under en period med höga priser och sen tar de den effekten från dig vid senare tillfälle.
De räknar med att det finns överskott från dina solceller och då får du priset de sålde för på vintern (eller tidigare under året).

Inget garanterar att det blir en bra affär, det är ju typ som optioner i ett företag, men teorin säger att du får ut betydligt bättre betalt för 70% av din produktion.
 
K kjork skrev:
vad blir den egentliga skillnaden mot att sälja direkt? Vad jag förstår så får man ut mer under vintern än sommaren?

idag om du säljer ditt överskott bygger man ju upp en tillgodofaktura (kanske inte rätt namn) när man börjar köpa mer än man säljer så plockas det av de pengarna först tills man nåt noll och får sedan köpa rubbet. Jag förstår inte skillnaden riktigt.
Inte hel enkelt att svara på, det beror ju på under vilka villkor som din leverantör ger dig så man får jämföra.
Krasst så när du säljer direkt så får du rådande spottpris o sommartid vanligen lågt dito.
Sen så kan du "lagra/låna" ut el till ex vattenfall och få den elen tillbaka under vintermånaderna= antagligen ett högre värde men då får du å andra sidan betala nätägaren för att hu nyttjar nätet (överföringsavgift).
Men kolla med de olika aktörerna vilket avtal som är bäst i ditt fall.
Många parametrar påverkar priset torrsommar vind sol geopolitiska svängningar problem med ex reaktorer som i höstas när de plötsligt stoppade flera samtidigt. Elpriset nere i Europa mm mm
En "rev" är 26.690meter, hur långt ett snöre är vet man när man har ett ;-)
 
O oldtimersmc skrev:
Inte hel enkelt att svara på, det beror ju på under vilka villkor som din leverantör ger dig så man får jämföra.
Krasst så när du säljer direkt så får du rådande spottpris o sommartid vanligen lågt dito.
Sen så kan du "lagra/låna" ut el till ex vattenfall och få den elen tillbaka under vintermånaderna= antagligen ett högre värde men då får du å andra sidan betala nätägaren för att hu nyttjar nätet (överföringsavgift).
Men kolla med de olika aktörerna vilket avtal som är bäst i ditt fall.
Många parametrar påverkar priset torrsommar vind sol geopolitiska svängningar problem med ex reaktorer som i höstas när de plötsligt stoppade flera samtidigt. Elpriset nere i Europa mm mm
En "rev" är 26.690meter, hur långt ett snöre är vet man när man har ett ;-)
Överföringsavgiften påverkas inte av lagring av solenergin. Den beräknas av elnätsägaren och är samma oavsett om du lagrar eller inte.

Man kan ju säga att man lagrar pengar istället, skillnaden är att pengarna du lagrar har ett högre värde än de du säljer för på sommaren och dessa mer värda pengar får du sen tillbaka under vinterhalvåret.
30% av din produktion får du dock spotpris för, och även det får du ut på vintern.
 
O oldtimersmc skrev:
Inte hel enkelt att svara på, det beror ju på under vilka villkor som din leverantör ger dig så man får jämföra.
Krasst så när du säljer direkt så får du rådande spottpris o sommartid vanligen lågt dito.
Sen så kan du "lagra/låna" ut el till ex vattenfall och få den elen tillbaka under vintermånaderna= antagligen ett högre värde men då får du å andra sidan betala nätägaren för att hu nyttjar nätet (överföringsavgift).
Men kolla med de olika aktörerna vilket avtal som är bäst i ditt fall.
Många parametrar påverkar priset torrsommar vind sol geopolitiska svängningar problem med ex reaktorer som i höstas när de plötsligt stoppade flera samtidigt. Elpriset nere i Europa mm mm
En "rev" är 26.690meter, hur långt ett snöre är vet man när man har ett ;-)
anders07 anders07 skrev:
Du tänker på Jämtkraft och Solsäker?
De "spekulerar" i elpriset åt dig, kan man säga, och säljer det överskott de har under en period med höga priser och sen tar de den effekten från dig vid senare tillfälle.
De räknar med att det finns överskott från dina solceller och då får du priset de sålde för på vintern (eller tidigare under året).

Inget garanterar att det blir en bra affär, det är ju typ som optioner i ett företag, men teorin säger att du får ut betydligt bättre betalt för 70% av din produktion.
Okay, så det är själva elen som man lånar ut till dem och sedan får tillbaka fast om de spekulerat fel så blir det ändå inte så?

tex du lånar ut en kWh. De spekulerar att denna är värd 80öre i vinter. Men när du får tillbaka den så är elpriset 160öre och då får tillbaka 500w? Man får helt enkelt hålla tummarna för att de spekulerat rätt ang elpriset i vinter. Men troligtvis får man bättre betalt för 70% under vintern än sommaren.

normalt kanske detta kunde vart vettigt men så som elpriserna är nu är det säkerligen svårt att spekulera rätt tänker jag. Hur har det sett ut för er denna vintern? Hade de rätt?
 
Redigerat:
xxxyyyzzz xxxyyyzzz skrev:
Jag har 31paneler á 350Wp som jag har haft i snart 5 år. De har gett mellan 10,1 och 10,6 MWh per år. Paneler i öst 6, i söder 17 st och i väster 8 st. Igår blev det 21,2 kWh vilket är nästan hälften av februariproduktionen. Så vi går mot ljusare tider. En sån här dag ger 1 panel i öster mellan 1,5 och 1,9 Wh. I öster mellan 539 och 588 Wh. I söder mellan 949 och 981 Wh. På sommaren ger österläge ganska bra.[bild] [bild] [bild]
Bra siffror du har på din investering
 
  • Gilla
Leonard Gottfrid och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Okay, så det är själva elen som man lånar ut till dem och sedan får tillbaka fast om de spekulerat fel så blir det ändå inte så?

tex du lånar ut en kWh. De spekulerar att denna är värd 80öre i vinter. Men när du får tillbaka den så är elpriset 160öre och då får tillbaka 500w? Man får helt enkelt hålla tummarna för att de spekulerat rätt ang elpriset i vinter. Men troligtvis får man bättre betalt för 70% under vintern än sommaren.

normalt kanske detta kunde vart vettigt men så som elpriserna är nu är det säkerligen svårt att spekulera rätt tänker jag. Hur har det sett ut för er denna vintern? Hade de rätt?
Precis, eftersom du får priset från vintermånaderna ska det ju vara högre än vad du skulle fått på sommaren med spotpris då.
Det är en ny tjänst, börjar 1:a april i år, så ingen statistik finns dessvärre...

Det låter bra, och med tanke på de få kronor man får på sommaren så chansar jag att det blir lite vinst nästa vinter...
 
  • Gilla
Britterik och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Precis, eftersom du får priset från vintermånaderna ska det ju vara högre än vad du skulle fått på sommaren med spotpris då.
Det är en ny tjänst, börjar 1:a april i år, så ingen statistik finns dessvärre...

Det låter bra, och med tanke på de få kronor man får på sommaren så chansar jag att det blir lite vinst nästa vinter...
frågan är om man får SE2 pris eller SE4 pris?
 
Du har fullständigt missförstått, (det verkar majoriteten här göra så fort det handlar om elmarknaden). Att de säljer din sommarel i förväg betyder att de säljer den på termin, då till ett förväntat sommarpris. Man får definitivt inte vinterpris för sin sommarproducerade el.

Hur kan det vara så svårt att fatta hur marknaden fungerar? Jag försöker att undvika diskussioner här efter som nivån generellt är så låg, men här verkar ingen begripa. Så jag gör ett undantag.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har fullständigt missförstått, (det verkar majoriteten här göra så fort det handlar om elmarknaden). Att de säljer din sommarel i förväg betyder att de säljer den på termin, då till ett förväntat sommarpris. Man får definitivt inte vinterpris för sin sommarproducerade el.

Hur kan det vara så svårt att fatta hur marknaden fungerar? Jag försöker att undvika diskussioner här efter som nivån generellt är så låg, men här verkar ingen begripa. Så jag gör ett undantag.
Herre gud ändå! Läs vad de skriver om tjänsten och försök med lite ödmjukhet efter att du tagit till dig informationen...
 
Jag har läst, och till skillnad från dig förstått.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.