Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
MathiasS MathiasS skrev:
Ärligt talat, ditt resonemang är ju helt obegripligt kortsiktigt.

Vaccinet skyddar DIG mot allvarlig sjukdom. Det skyddet kostar dig risken att få milda influensaliknande symptom när du tar vaccinet. Det du får för besväret är att du slipper bli allvarligt sjuk.

Att jämföra med att:
1. Jag kanske inte blev sjuk alls och då var ju vaccinet värre ELLER
2. Min sjukdom var mildare än efter vaccinet

är inte relevant för det är inte DET du skyddar dig mot. Du skyddar dig mot allvarlig sjukdom och det har du ju sluppit efter vaccineringen får man anta.

Se det som vilken försäkring som helst. Den är inte gratis men ger dig skydd om det skiter sig rejält. Du kunde ha tur och inte drabbas av skada och då var försäkringen helt onödig.
Jo men du får tänka på att dom som har fått covid igen inte blivit sämre än den tidigare sjukdomsförloppet.Nu ligger det 2st på medecinavdelningen efter vaccination 3 med problem med njurarna och dom vet inte vad det är.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Jo men du får tänka på att dom som har fått covid igen inte blivit sämre än den tidigare sjukdomsförloppet.
Hur vet du att ingen av alla som har fått covid två gånger har varit mer sjuka andra gången?

V växelventil skrev:
Hur menar du?Jag blev ju mer sjuk när jag vaccinerade mig?Hosta för mig som jag hade stör mig inte nämnvärt oavsett jag är sjuk eller frisk.
En ny omgång med covid behöver inte ge samma symtom. Tvärtom så är ju omikron känd för att ge andra symtom och mer sällan hosta.

Förra gången kanske du fick en extra mild sjukdom för att du inte fick i dig så många viruspartiklar och vid ett annat tillfälle kan det i stället bli så att du får i dig väldigt många i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du att ingen av alla som har fått covid två gånger har varit mer sjuka andra gången?


En ny omgång med covid behöver inte ge samma symtom. Tvärtom så är ju omikron känd för att ge andra symtom och mer sällan hosta.

Förra gången kanske du fick en extra mild sjukdom för att du inte fick i dig så många viruspartiklar och vid ett annat tillfälle kan det i stället bli så att du får i dig väldigt många i stället.
Dom flesta på frugans jobb har haft covid mer än 1 gång och ingen har blivit mer sjuk vid sjukdomfall 2.Dom har fått reda på att dom har covid för en kollega testat postitivt så måste dom med testa sig och på så sätt fått reda på att dom har covid.En av personalen har haft covid 3 gånger.och senaste var omikron.
 
V växelventil skrev:
Jo men du får tänka på att dom som har fått covid igen inte blivit sämre än den tidigare sjukdomsförloppet.Nu ligger det 2st på medecinavdelningen efter vaccination 3 med problem med njurarna och dom vet inte vad det är.
Ok, det kan jag tänka på, men vad har det med saken att göra?

Och, ditt underlag för beslut är vad du ser i din omgivning, det är inte representativt eller relevant som beslutsunderlag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
Jo men du får tänka på att dom som har fått covid igen inte blivit sämre än den tidigare sjukdomsförloppet.Nu ligger det 2st på medecinavdelningen efter vaccination 3 med problem med njurarna och dom vet inte vad det är.
Hoppas du sätter dig in lika mycket i alla mediciner som de patienterna kommer få för sina njurbesvär? Kanske lika bra att härda ut med en alvedon hemma nästa gång njurstenen kommer också då eftersom de där urologerna måste ha en böjelse? Man vet ju inte vad dom pumpar i en för att få ut dom små jävlarna. Det kanske är bättre att träna urinledarna så att de tänjer sig naturligt, än att skicka in ultraljud och skit som askadar cellväggarna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, det kan jag tänka på, men vad har det med saken att göra?

Och, ditt underlag för beslut är vad du ser i din omgivning, det är inte representativt eller relevant som beslutsunderlag.
Det finns ju inget som tyder på att jag skulle bli mer sjuk om jag skulle insjukna utan snarare tvärtom så vad ska jag då vaccinera mig mot?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Dom flesta på frugans jobb har haft covid mer än 1 gång och ingen har blivit mer sjuk vid sjukdomfall 2.Dom har fått reda på att dom har covid för en kollega testat postitivt så måste dom med testa sig och på så sätt fått reda på att dom har covid.En av personalen har haft covid 3 gånger.och senaste var omikron.
Sverige är lite större än din frus jobb. Det går inte att komma med ett kategoriskt påstående som "Jo men du får tänka på att dom som har fått covid igen inte blivit sämre än den tidigare sjukdomsförloppet." och bara ha kunskap om vad som har hänt inom en mycket liten grupp av människor.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
V växelventil skrev:
I mitt fall fungerade det och jag vill inte bli sjuk igen som förra gången och som jag har hört så har en del blivit sämre efter dos 2.Och enligt forskning så ger en genomgång covid och 1 dos ett bra skydd.
Det som gällde DÅ för de förutsättningar som gällde DÅ. Det har kommit mutationer som ger svårare sjukdom och är mer smittsamma sen dess, och över tid tappar man skydd både från vaccin och från genomgången sjukdom.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Det finns ju inget som tyder på att jag skulle bli mer sjuk om jag skulle insjukna utan snarare tvärtom så vad ska jag då vaccinera mig mot?
Som sagt, du kan inte veta säkert att du inte blir mer sjuk nästa gång. Du kan bara tro/gissa.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sverige är lite större än din frus jobb. Det går inte att komma med ett kategoriskt påstående som "Jo men du får tänka på att dom som har fått covid igen inte blivit sämre än den tidigare sjukdomsförloppet." och bara ha kunskap om vad som har hänt inom en mycket liten grupp av människor.
Fast jag har släkt i övriga sverige som har haft covid och inte har någon av dom behövt sjukhusvård vid covid.och en syster i dalarna som jobbar med covid patienter så det är inte bara runt mitt område.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Men om jag själv vet att jag vinner ska jag skippa köpa lotter då?
Vet man att man ska vinna så är det såklart inget fel att köpa lotten. Däremot att rekommendera andra att köpa lotten, utan att veta om de kommer vinna är en helt annan sak.

Det du gör nu är ju att du ser att du och några av dina vänner vunnit på trisslott och så säger du att alla ska köpa trisslotter för man vinner på dem...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Fast jag har släkt i övriga sverige som har haft covid och inte har någon av dom behövt sjukhusvård vid covid.och en syster i dalarna som jobbar med covid patienter så det är inte bara runt mitt område.
Nu gällde det ju återinfektioner.

Även om du har god kontakt med 1000 personer så är det väldigt lite jämfört med 10 miljoner. Bara för att något inte har inträffat i en grupp om 1000 personer så kan det finnas många sådana händelser i en grupp om 10 miljoner människor. Eller hur?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt, du kan inte veta säkert att du inte blir mer sjuk nästa gång. Du kan bara tro/gissa.
Ja men samtidigt så är ju väldigt många sjuka nu och jag kan inte se att den här varianten är mer oroande än dom tidigare variaterna.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gällde det ju återinfektioner.

Även om du har god kontakt med 1000 personer så är det väldigt lite jämfört med 10 miljoner. Bara för att något inte har inträffat i en grupp om 1000 personer så kan det finnas många sådana händelser i en grupp om 10 miljoner människor. Eller hur?
men vart är dom personerna som blivit mer sjuk vid det andra sjukdomsförloppet?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vet man att man ska vinna så är det såklart inget fel att köpa lotten. Däremot att rekommendera andra att köpa lotten, utan att veta om de kommer vinna är en helt annan sak.

Det du gör nu är ju att du ser att du och några av dina vänner vunnit på trisslott och så säger du att alla ska köpa trisslotter för man vinner på dem...
Nej det har jag inte sagt utan dom som redan förlorar finns det ingen anledning att forsätta köpa lotter men dom som vinner kan köpa vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.