Bernieberg Bernieberg skrev:
Frågan är vad det är för skillnad på din XPS och den i tråden @Derbyboy länkade till där det sög upp hejdundrande mycket? Googlade snabbt och hamnade i en undersökning där XPS i mark tog upp 20 vol%.
Produktblad för JACKON Jackofoam 250 isolerskum med teknisk data och användningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
:ok:
Bernieberg Bernieberg skrev:
Försökte svara på det i inlägg #227. Är man osäker kan man ju kika närmare på det och skulle det behövas så får man sätta livförstyvningar på ett par ställen. Då får man offra styvhetsbidraget från den inre träbalken då den får styckas upp. Men bedömer som sagt att det inte behövs.

Vill poängtera att jag inte ser detta som någon drömlösning bättre än andra. Men försökte tänka på att få balken att smälta in och att den skulle vara lätt att bygga ihop med träkonstruktionen och fastnade lite för den. Det är väl tillverkningen och eventuellt pris om det blir mycket special som är möjliga problem. Men kanske lättare om man överger rostfritt vilket jag inser nog är rimligt att göra. Kanske också går att få tag i en färdig balk med vettiga dimensioner som kan funka i en sådan konstruktion.
Ursäkta men vad är livförstyrning?

Tycker din lösning är precis vad jag hoppas skall lösa mitt problem! Tusen tack! :ok:
 
Karrock
Läste en del i början, men har inte hängt med i hela tråden. Visst handlar det "bara" om att få skyddet att kunna klara slutet av öppningsrörelsen? Snölast borde inte vara problem om den bara manövreras skottad.

Ett par meterhöga, löstagbara hörnstolpar och ett vajerspel typ båtkärrevinsch som spänner upp långsidan via en ögla på mitten av spannet. Har sådana lösningar kommit upp? Ställa ut stolparna med ev snedsträva och veva några varv är förstås inte lika lätt som att det funkar helt passivt, men har inte frågan lösts på 300 inlägg tänkte jag tillfoga hur jag skulle löst det åtminstone.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Läste en del i början, men har inte hängt med i hela tråden. Visst handlar det "bara" om att få skyddet att kunna klara slutet av öppningsrörelsen? Snölast borde inte vara problem om den bara manövreras skottad.

Ett par meterhöga, löstagbara hörnstolpar och ett vajerspel typ båtkärrevinsch som spänner upp långsidan via en ögla på mitten av spannet. Har sådana lösningar kommit upp? Ställa ut stolparna med ev snedsträva och veva några varv är förstås inte lika lätt som att det funkar helt passivt, men har inte frågan lösts på 300 inlägg tänkte jag tillfoga hur jag skulle löst det åtminstone.
Var inne på något liknande från början. Men vill ha en motorstyrning. Det blir inte praktiskt om man skall ut och dra i vinschar och plocka bort stolpar. Då används inte poolen.
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
[bild]
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Ingen aning men så uppfattar jag det. Den säljs som lågt fuktabsorberande. [bild]
Ser ju onekligen bra ut.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
OT:

Hur tänker du dig motorlösningen?
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
:ok:

Ursäkta men vad är livförstyrning?

Tycker din lösning är precis vad jag hoppas skall lösa mitt problem! Tusen tack! :ok:
Livförstyvning eller livavstyvning är plåtar som svetsas in för att stötta livet i sidled. Typ trianglar som binder ihop livet och flänsen. Om delar som trycks ihop är för slanka kan de buckla ut, knäckas, istället för att ta upp trycklasten. Brukar illustreras med att man ställer en linjal eller något på högkant och trycker på den, vid en viss last tjongar den ut och böjs mycket.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
OT:

Hur tänker du dig motorlösningen?
Installerat en traditionell rullgrindsmotor som tar 3 ton. Styr den med Sonoff Pro och Ewelink appen. Funkar bra. (Bortsett från att däcket slår emot poolsidan.) :crysmile:
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Livförstyvning eller livavstyvning är plåtar som svetsas in för att stötta livet i sidled. Typ trianglar som binder ihop livet och flänsen. Om delar som trycks ihop är för slanka kan de buckla ut, knäckas, istället för att ta upp trycklasten. Brukar illustreras med att man ställer en linjal eller något på högkant och trycker på den, vid en viss last tjongar den ut och böjs mycket.
Aha! Typ att boxa in en ipe balk. Tack för svaret!
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
[bild]

- Det står lågt fuktupptag för den skivan du länkar till,

- du upplever inte att de skivor du monterat har blivit tyngre

- jag länkade till ett inlägg där frigolit hade använts på ett varmt spa på vintern. Det kanske är skillnad.

Du har ju ganska klara indikationer på att skivan inte blir så mycket tyngre. Vill du vara säker så kan du ju alltid ringa till Jackon och fråga och/eller göra ett prov på en skiva.minimal med arbetsinsats på det stora hela.

Du vet vad jag hade gjort….
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Installerat en traditionell rullgrindsmotor som tar 3 ton. Styr den med Sonoff Pro och Ewelink appen. Funkar bra. (Bortsett från att däcket slår emot poolsidan.) :crysmile:

Kan du länka till en motor, får inga vettiga söktesultat på ”rullgrindsnotor”.

Jag antar att den är helt osynlig, inga synliga vajrar eller liknande.
 
D Derbyboy skrev:
Kan du länka till en motor, får inga vettiga söktesultat på ”rullgrindsnotor”.

Jag antar att den är helt osynlig, inga synliga vajrar eller liknande.
Det är ett kugghjul som sitter på motorn som går i en kuggstång som sitter fast i pooldäcket.

Hittar ingen länk till den nu men köpte den via Alibaba.

Proformafaktura med olika komponenter för portöppnare, inklusive kugghjul, kuggstång och fjärrkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
Kan du länka till en motor, får inga vettiga söktesultat på ”rullgrindsnotor”.

Jag antar att den är helt osynlig, inga synliga vajrar eller liknande.
Den står alltså vid den kortändan som är upp mot staketet. Rätt liten så det är inget som syns direkt. Sen använder inte jag wifi-modulerna utan har installerat en Sonoff lösning som jag har på belysning inne och ute, bar, mm.
 
D Derbyboy skrev:
Kan du länka till en motor, får inga vettiga söktesultat på ”rullgrindsnotor”.

Jag antar att den är helt osynlig, inga synliga vajrar eller liknande.
Här är ett svagare alternativ som Amazon säljer. Viktigt med att få en motor som klarar så mycket som möjligt samt att den inte är programmerad i prom att stänga efter X antal sekunder. Annars är det en simpel lösning.

CO-Z Automatic Sliding Gate Opener with 2 Remote Controls, Electric Rolling Driveway Slide Gate Motor, Complete Gate Operator Hardware Security System Kit for Sliding Gate Up to 40 Feet https://www.amazon.com/dp/B0197V3OD2/ref=cm_sw_r_cp_api_glc_i_85AS0QBXFECSPENFVG9J
 
Tack, det är bra wow-faktor på en sån där. Viktigt att den synkar med poolbelysningen också. :)
 
  • Haha
Huggedugge1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.