Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Nej, glöm isoleringen. Möjligtvis mixade jag ihop benämningarna men den här isoleringen används i flytbryggor.

Utgå från 1,450 kg i totalvikt.
Suck, du begår ett misstag. Flytbryggor som legat i vattnet ett tag väger massor, mycket mer än vad de vägde när de var nya. Du kommer få göra om konstruktionen om du räknar på 1400 kg.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
En 12 meter lång VKR 200x120x6,3 väger 361 kg och kostar enligt ståldepåns kilopris ca 16700 kr. Tror inte de går att köpa annat än 12 meter i detta fall.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Finns ett bra bolag som gör såna här däck. Men pga vår tomt/altan så gick inte det att använda dom. Såg dock att dom nu tagit fram en sådan lösning och jag kan garantera att dom inte använder 200*100mm rör. Tror det t om är aluminium.

Aqvisdeck.se
https://fb.watch/a-MbBrX1kB/
https://fb.watch/a-M0-ZTMSE/
 
Violina Violina skrev:
För det första behöver du veta hur mycket konstruktionen faktiskt väger. Ju mer exakt värde, desto lättare går det att göra slutkonstruktionen..

Här behöver man ju dels veta materialets vikt, hur mycket extra vikt den kommer ta upp när den blir blöt (både trallen och isoleringen) samt eventuell snölast den kan tänkas utsättas för.

Sedan kan man beräkna hur mycket olika rör (jag tänker mig VKR/KKR) i den längden kan tänkas orka hålla uppe.
Eftersom du vill ha en så lätt konstruktion som möjligt vill man då även gå ner till minsta möjliga dimension, och då se till att överkröka detta med lika mycket som nedböjningen av belastningen på konstruktionen är.

Här kan det också vara värt att ta belastningscykler och materialets (stålets) åldring i beaktande eftersom en såhär pass stor spännvidd och vindrörelser kommer ge upphov till en del svaj i konstruktionen..

Min yrkeserfarenhet säger mig dock att om du använder dig av ett par VKR-rör (minst ett i den långsidan som hänger, men gärna ett på mitten också) i storleken 200x100x6,3 så hade jag krökt dem 5-8 mm i en jämn båge längs hela längden..

Tungt? Ja, som fan, men tyvärr är det "vad som krävs" på den här typen av spännvidd..

Edit: efter att ha sett Derbyboy's post om en totalvikt på 5-6 ton (vilket jag tycker låter ofantligt mycket) så skulle jag vilja säga att ska du ha den längden fritt upplagd som den är idag och med vikt nära det så måste du upp ännu mer i materialdimension.. 200x120x8 är nog absolut minimum av vad du behöver i det fallet. Garanterat två rör, och en överkrökning på 12-15 mm..
Hur gör du för att överhöja en VKR 200x100 10-15 mm i en snygg parabel?
 
Violina Violina skrev:
Varifrån kommer den totalvikten?

Är det med snö?

Torr trall?

Spik och skruv?

Sen måste man också räkna in vikten av rören..

Edit: är tanken att man ska kunna gå på locket??
Ja, man bör kunna gå på pooldäcket. Vikten uträknad efter materialspecifikationen. Så lägg på 20% eller vad du anser. Vilket material och dimension behöver jag?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Hur gör du för att överhöja en VKR 200x100 10-15 mm i en snygg parabel?
Tar fram gasverket
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Finns ett bra bolag som gör såna här däck. Men pga vår tomt/altan så gick inte det att använda dom. Såg dock att dom nu tagit fram en sådan lösning och jag kan garantera att dom inte använder 200*100mm rör. Tror det t om är aluminium.

Aqvisdeck.se
[länk]
[länk]
Ja de där taken är riktigt snygga och de använder enligt broschyren aluminium. Väger dessutom bara 20 Kg per m2.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Plus isolering och beklädnad… Fick någon kommentar tidigare att det inte funkar med aluminium. Uppenbart så gör de det trots samma spännvidder. Inklusive snölast, vind etc etc.

Skiter egentligen i vilket, vill bara veta vilket material och dimensioner som löser mitt problem.

Och då jag inte kan konstruktionsberäkningar och inte får svar från leverantörer, så ställde jag frågan ödmjukt här. Är det möjligtvis någon som kan ge ett korrekt svar?
 
D Derbyboy skrev:
Ja de där taken är riktigt snygga och de använder enligt broschyren aluminium. Väger dessutom bara 20 Kg per m2.
Utan trall..

Med trall 40 kg per kvadratmeter..

Men sen erbjuder de inte lock som rullar längs kortsidan med såhär stor spännvidd?
 
richardtenggren
Problemet för dig är den långa spännvidden, en bättre design hade ju varit att låta däcket löpa längs långsidan. Då hade konstruktionen blivit mycket smäckrare, nu kanske inte det var möjligt i ditt fall.
Om du studerar formeln för nedböjning som så ser du att längden är uttryckt i kubik, vilket innebär att nedböjningen påverkas mycket av en längdökning.

Jag skulle också kikat upp cellplasten, ser verkligen ut som EPS och inte XPS, som tidigare nämnts är det ju surt att räkna på fel grunder ;)

Om jag skulle fått denna uppgift hade jag nog presenterat två lösningar för kunden;

Den första med tillräckligt höga profiler så att konstruktionen klarade den fria längden även med en rimlig ytlast(då jag antar att den ska agera trädäck vid stängt läge, utsätts för snö osv).

Det andra alternativet är att designa konstruktionen så att däcket klarar egenvikten, men i stängt läge så får de längsgående balkarna stöd från underliggande konstruktion. Således finns då ett eller fler upplägg extra och det är kortsidans längd som ska klara ytlasten från människor och snö.

För ytlasten räcker det troligen att dimensionera för snölasten, då dessa sällan existerar samtidigt, men det kan nog någon inom bygg/arkitektur svara på.

Gissar att kunden valt den andra lösningen då den troligen blivit mycket billigare. ;)
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Plus isolering och beklädnad… Fick någon kommentar tidigare att det inte funkar med aluminium. Uppenbart så gör de det trots samma spännvidder. Inklusive snölast, vind etc etc.

Skiter egentligen i vilket, vill bara veta vilket material och dimensioner som löser mitt problem.

Och då jag inte kan konstruktionsberäkningar och inte får svar från leverantörer, så ställde jag frågan ödmjukt här. Är det möjligtvis någon som kan ge ett korrekt svar?
Inte om vi inte vet vikten på konstruktionen.

Sen tvivlar jag på att det där decket som du länkat till går att gå på?
 
Violina Violina skrev:
Utan trall..

Med trall 40 kg per kvadratmeter..

Men sen erbjuder de inte lock som rullar längs kortsidan med såhär stor spännvidd?
men av filmerna visar exakt ett sånt lock med mina dimensioner, dvs 8*4 pool.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Inte om vi inte vet vikten på konstruktionen.

Sen tvivlar jag på att det där decket som du länkat till går att gå på?
Jo, det gör det. Lagkrav
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
men av filmerna visar exakt ett sånt lock med mina dimensioner, dvs 8*4 pool.
Varför köpte du inte av dem då??
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Jo, det gör det. Lagkrav
Mer än jag visste.. Men jag kommer å andra sidan aldrig skaffa pool heller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.