E Erik Lindroos skrev:
Om jag läser aqvisdecks broschyr rätt så använder de 160x61 mm aluminiumprofiler (står ej vilken sort) med ett avstånd på 450 mm. I ditt fall skulle det bli tio eller elva balkar. Max spännvidd utan extra förstärkningsbalkar är dock 6400 mm mellan hjulen, så du skulle definitivt behöva extra förstärkningsbalkar. Tyvärr hittar jag inga uppgifter om deras extrabalkar mer än en bild. Så visst går det med aluminium, men det krävs en hel del mer än bara förstärkningar i kanterna.

Deras grundkonstruktion väger 19 kg/m^2, vilket med trall blir ca 40 kg/m^2 (deras angivelse). I ditt fall blir det cirka 1500 kg (8,4*4,2*40=1411,2). Ungefär vad din lösning väger också. De dimensionerar för 100 kg snö per kvadratmeter, vilket med egenvikt i ditt fall blir cirka 5 ton (8,4+4,2*140=4939,2).

Utifrån dessa siffror skulle jag dimensionera nedböjningen efter 1500 kg (givet att inte isoleringen suger fukt och stökar till det) och dimensionera hållfastheten efter 5 ton (låt bli att köra taket med belastning).

Tyvärr anger aqvisdeck ingen nedböjning, men man kan utifrån deras avstånd mellan underkant och hjulbana dra slutsatsen att nedböjningen är mindre än 30 mm (däcket är 195 mm högt, inklusive hjul men utan trall). Däcket får aldrig rullas med last.

Med dessa utgångsvärden skulle man kunna räkna på olika lösningar, t.ex:
- Två kraftiga (överhöjda) stålbalkar
- Tre eller flera (kanske överhöjda) balkar (med tillräckligt många kanske aluminium, annars stål)
- Självbärande plåt

Vad tycker övriga, är de värden jag snott från aqvisdeck en rimlig utgångspunkt?
Ja, men man måste nog ändå dimensionera mot en högre nedböjning än bara för den med 1500 kg, jag tror nämligen att påverkan i mitten av locket annars blir VÄLDIGT stor när det är stängt och det är snö på..

Risken är ju den att materialet åldras (iaf stål och andra metaller) vilket lite enkelt också kan uttryckas som att även om du inte når materialets sträckgräns så kommer du, om det bara är böjt tillräckligt länge, få en permanent nedböjning av materialet..

När man tex förvarar material i verkstaden är det viktigt att det har stöd med X-antal meters avstånd (beroende på typ av profil) för annars blir det "banan" av det..
 
Vi bor i Kungsbacka och vägarna stängs av om det kommer mer snö än 5 cm på ett dygn….
 
Vad har det med konstruktionen på ett pooldäck att göra???
 
Violina Violina skrev:
Vad har det med konstruktionen på ett pooldäck att göra???
Delar tidigare inläggs uppfattning om att man kanske inte bör räkna med snölast…
 
Du ska alltid räkna med snölast, för kommer det snö blir den garanterat liggande på ditt deck.

Ett underdimensionerat deck är det sista du vill ha, eller?

För annars kan du ju likaväl behålla det du har..
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du ska alltid räkna med snölast, för kommer det snö blir den garanterat liggande på ditt deck.

Ett underdimensionerat deck är det sista du vill ha, eller?

För annars kan du ju likaväl behålla det du har..
Varför kommenterar du ens när du redan sagt att du inte kan eller vill komma med förslag på material och dimensioner? Tråkigt…
 
Nu får gärna någon kontrollräkna så inga misstag slinker igenom. Jag utgår från 1500 kg för nedböjning max 15 mm (och 5000 kg för att kontrollera böjspänningen).

Minsta tröghetsmoment
I = (5*1500*9,81*8400^3)/(384*200000*15)=37854337,5 mm^4 ~= 3785 cm^4

Alternativ 1.
Ett VKR-rör på varje sida. 200x100x6,3 är precis i underkant med 2x1851=3702 cm^2. Däremot funkar VKR 200x100x8 med lite marginal, 2x2269=4538 cm^4 (ger nedböjning på 12,5 mm). Maxmomentet M för 2500 kg last per rör är Q*L/8=2500*9,81*8400/8=25751250 Nmm. Böjmotstånd W=227000 mm^3 ger max böjspänning på M/W~=113 N/mm^2. Det bör ge säkerhetsfaktor 2+ mot sträckgränsen. Rören vägen ca 320 kg styck.

Alternativ 2.
Flera VKR 160x80x5. Fem stycken är precis i underkant, men sex rör funkar. Nedböjning 12,6 mm på 1500 kg totalvikt jämnt fördelad. Max böjspänning på 91 N/mm^2 för 5000 kg total last. Rören väger ca 162 kg styck (972 kg totalt)

I efterhand kan man se att egenvikten kanske gör det svårt att hålla 1500 kg, i alla fall i alternativ 2. Jag har bara räknat på längsgående rör.
 
D
Alternativ 1 menar du då två stycken 200x100 VKR med en spännvidd på 840 cm på varje långsida om poolen. Däremellan läggs golvreglar med en spännvidd på drygt 4 meter.
 
D Derbyboy skrev:
Alternativ 1 menar du då två stycken 200x100 VKR med en brännvidd på 840 cm på varje långsida om poolen. Däremellan läggs golvreglar med en spännvidd på drygt 4 meter.
Ja, så det ställer en del krav på tvärreglarna. Det behöver man också räkna på...
 
D Derbyboy skrev:
Alternativ 1 menar du då två stycken 200x100 VKR med en spännvidd på 840 cm på varje långsida om poolen. Däremellan läggs golvreglar med en spännvidd på drygt 4 meter.
Man behöver ju vid närmare eftertanke inte så grovt på sidan som alltid ha stöd.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Är VKR den typ av balk som är styvast?

Tänker närmast på att en HEB kanske är styvare….
 
Jag hade ju satt ett rör längst ut och ett rör på mitten och låtit en långsida ha stöd av kanten (som det är nu)

Så varje rör behöver "bara" hålla 1/3 av däcket vikt..

Därav min klenare dimensionering..
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Är VKR den typ av balk som är styvast?

Tänker närmast på att en HEB kanske är styvare….
Ren "böjstyvhet per kilo" är väl IPE bäst på. Finns flera alternativ. Om man nu "enas" om vilket tröghetsmoment som krävs så är det ju enkelt att kolla tabeller.
 
D Derbyboy skrev:
Är VKR den typ av balk som är styvast?

Tänker närmast på att en HEB kanske är styvare….
Nästan dubbelt så tung är den också..
 
Violina Violina skrev:
Jag hade ju satt ett rör längst ut och ett rör på mitten och låtit en långsida ha stöd av kanten (som det är nu)

Så varje rör behöver "bara" hålla 1/3 av däcket vikt..

Därav min klenare dimensionering..
Jag insåg det efter tidigare kommentar, så det är en viktig poäng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.