När kalkylerna för värmepumpar görs, vilken livslängd räknar de med då, 5 år?

Om längre, vilken kostnad för obligatorisk service räknar de per år?
 
R Rkarlsson skrev:
Har ni hittat fler fall? Var är de?
Hade varit intressant att se din statistik på hur många pumpar med lager som gått sönder från den serien.
Och sen statistik på hur många av dessa ägare faktiskt följt tillverkarens regler för garantin.

Väntar med spänning.
PS. Det är för jävligt att du som forumägare påpekar att ivt använder sig av barnarbetare utan att ha belägg för det.
jobbar du på IVT? har aldrig vart med en person som försvarar ett företag så mycket
 
  • Gilla
ch75 och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det stora problemet är att IVT tycks ha sålt ett antal undermåliga produkter som de inte tar ansvar för och återkallar som de borde, om de vill behålla sitt tidigare goda rykte. Och det var inte någons barn som fipplat med loggan (såvida det inte var barnarbetare). :)
Tråden handlar om en fläkt som har dåliga lager. Ett ganska vanligt fel skulle jag säga oavsett fabrikat.
På vilket sätt visar det att IVT har sålt "ett antal undermåliga produkter"??

Nog för att forumet står på konsumenternas sida, men man behöver ju inte vara fientlig mot producenterna bara för det.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Nej du menar väl inte att någon personligen står och klistrar på dessa emblem. Ska aldrig köpa en bil igen för de är ju fruktansvärt oeffektivt. Jösses att så stor tillverkare gör på detta onödiga tidsödande sätt.
De borde ju tänkt i att ha en robot som trycker dit de direkt. (ironi)
Givetvis påverkas inte funktionen hos vare sig en bil eller en luft/luft-värmepump av hur snygg logotypen är, men logon är en av de första saker man ser. "First impressions last" som det sades i någon gammal deodorantreklam.

Om man ser att tillverkaren har slarvat med något så enkelt som logon så börjar man kanske misstänka att hela produktionsprocessen är lite slarvig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej du menar väl inte att någon personligen står och klistrar på dessa emblem. Ska aldrig köpa en bil igen för de är ju fruktansvärt oeffektivt. Jösses att så stor tillverkare gör på detta onödiga tidsödande sätt.
De borde ju tänkt i att ha en robot som trycker dit de direkt. (ironi)
Hade robot varit bättre hade man använt det men tydligen anses det inte lönsamt jämfört med lite monteringstid.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du kanske inte köper Volvo igen om det stod Lovlo på ditt exemplar och om bilsäljaren och även Volvo centralt tyckte att det var fullt rimligt ;)
Jag GARANTERAR att återförsäljaren hade åtgärdat ett sådant fel utan diskussion om bilen vore ny. På en gammal bil, troligen om det inte ser ut som att någon mixtrat med bokstäverna.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jobbar du på IVT? har aldrig vart med en person som försvarar ett företag så mycket
Nej jag jobbar för ett svenskt industriföretag. Så jag försvarar svenska företag. Och ger min syn på hur en produktion i Sverige kan se ut.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Givetvis påverkas inte funktionen hos vare sig en bil eller en luft/luft-värmepump av hur snygg logotypen är, men logon är en av de första saker man ser. "First impressions last" som det sades i någon gammal deodorantreklam.

Om man ser att tillverkaren har slarvat med något så enkelt som logon så börjar man kanske misstänka att hela produktionsprocessen är lite slarvig.
Det jag stör mig på är människor här som smutskastar pga en logga som upptäckts nu och inte vid installation. Det gör det mer trovärdigt att det har ändrats efter den ställts hos köparen.

Marlene menar vad jag uppfattat henne som att hela ivt skulle vara ett stort bluffötetag pga loggan.
Hon och andra köper inte att de klistras på heller. Sen frånser hon det faktum att de har serviceplan som ska följas. Hur bra eller dåligt det är är ju faktiskt upp till tillverkaren.

Om jag köper något så hade jag väl inte brytt mig direkt om loggan efter 5 år. Jag hade inspekterat mitt dyra inköp omgående.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Luftpumpar jag har inte koll på alls.

Men samma på nya bilar. Vad kan en fackman göra som inte en normalhändig bilägare kan göra? Byt olja, filter. Titta lite och ta betalt några tusen.
Skillnaden är ju att fackmannen har tagit ansvar så din garanti löper vidare. Gör du de själv på pumpen eller på bilen så är det tack och hej till garantin.
Var spelreglerna otydliga vid inköp?
Vet inte vilka avtal du lyckats hitta men för mig är oftast garantitiderna korta och inte villkorade mot certifierad servicetekniker för att gälla?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Att bilar kräver service, är inte det pga trafiksäkerhet?
Om man skiter i oljebyte exempelvis så leder det till driftproblem
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L llehs skrev:
Vet inte vilka avtal du lyckats hitta men för mig är oftast garantitiderna korta och inte villkorade mot certifierad servicetekniker för att gälla?
Den säger att hade han gjort som det stod där hade fläkten bytts, han hade säkert fått ny logga med.

Broschyr_Garanti.pdf (omnishare.net)
Skärmdump av text om garantivillkor med information om IVT:s serviceprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger till
Skärmdump av en garantibroschyr som listar allmänna undantag för IVT-garantin, inklusive skador och felaktig användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
R Rkarlsson skrev:
Jag brukar få hem erbjudande fortfarande på min gamle pump. 1500 spänn så går de genom allt. js service är de som installerade den.

Är de så konstigt egentligen att om man ber fackman göra översyn och byta delar som kan vara fel på?
Du tycker att alla bilmärken mjölkar folk med? Du vet liksom om spelreglerna när du plocka ut din volkswagen eller mercedes. Om du inte håller dig till en service är bilen helt körd.
1500:- för att en fackman ska titta på det som du själv borde kunna..? Hur ofta får du det "erbjudandet"...:crysmile:
Det är klart att "bilmärkena" också mjölkar sina kunder. Se t.ex. den fantastiska rostskyddsförsäkringen som innebär att du MÅSTE betala rostskyddsbehandlingar enligt deras schema för att den ska gälla..:rofl:
Och inte ens då gäller den alltid. Vissa bilmärken kräver att genomrost skett på öppen yta, dvs inte i närheten av skarv där rost vanligtvis uppkommer. Bondfångeri.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
1500:- för att en fackman ska titta på det som du själv borde kunna..? Hur ofta får du det "erbjudandet"...:crysmile:
Det är klart att "bilmärkena" också mjölkar sina kunder. Se t.ex. den fantastiska rostskyddsförsäkringen som innebär att du MÅSTE betala rostskyddsbehandlingar enligt deras schema för att den ska gälla..:rofl:
Och inte ens då gäller den alltid. Vissa bilmärken kräver att genomrost skett på öppen yta, dvs inte i närheten av skarv där rost vanligtvis uppkommer. Bondfångeri.
2 ggr sen 2017. Men jag resonerar som så att pumpen fyller 20 i april och där finns ändå ingen garanti. Så jag kollar genom den och rensar lite själv en gång om året. Hade hem en krökis som tog 200 spänn för att felsöka och hitta en ärgad kabel.

Du skrattar men om deras service kostar 1500-2000 kr och du måste göra 2 st inom 5-6 år, men du skiter i det för du är en snål jävel. Men din fläkts lager börjar ge upp och den kostar 9100 kr.

Har du vunnit eller förlorat ?
 
T
R Rkarlsson skrev:
Har ni hittat fler fall? Var är de?
Hade varit intressant att se din statistik på hur många pumpar med lager som gått sönder från den serien.
Och sen statistik på hur många av dessa ägare faktiskt följt tillverkarens regler för garantin.

Väntar med spänning.
PS. Det är för jävligt att du som forumägare påpekar att ivt använder sig av barnarbetare utan att ha belägg för det.
Finns det överhuvudtaget något som helst officiellt uttalande från IVT styrkt genom länk till IVT där de "erkänner" att just denna pump är en äkta IVT? Inte bara en massa återgivet dravel om att någon har hittat att "de säger si eller så" - eller tror...?
 
T Tullen127 skrev:
Finns det överhuvudtaget något som helst officiellt uttalande från IVT styrkt genom länk till IVT där de "erkänner" att just denna pump är en äkta IVT? Inte bara en massa återgivet dravel om att någon har hittat att "de säger si eller så" - eller tror...?
Som jag såg det så hade ursprunget fått bekräftat att den fanns på riktigt och var en ivt samtidigt som han fick veta att den inte var skött enligt det jag klippte in.

Om du orkar leta hittar du det :) Kan vara i den andra tråden.
 
F
M maria01 skrev:
jobbar du på IVT? har aldrig vart med en person som försvarar ett företag så mycket
Kanske tvingad..?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.