D
Ingen fara, jag håller med om att allt ska lösas med app men kan kan du lägga 30k på det så kommer du nå i mål.

skit i rostfri…lästa någonstans att stål rostar med 0,1mm per år. Måla den med rostskydd och klä in yttersidan i trä.

Kör någon vanlig balk typ HEA eller IPE.
 
D Derbyboy skrev:
Min tanke var att med en hjulbas i mitten som går över poolen då kommer du kunna använda samma tak som du har idag. Hjulbanan ska du ju kunna lyfta på plats och lägga över polen innan du drar över taket. Jag kan spontant tänka ett en u-balk skulle vara det bästa.
Den ska ju absolut inte ligger där när du badar. Grannarna behöver aldrig se den ;)

…men är pris inte en faktor så går det säkert lösa med en rostfri balk.

Här är en balk på ungefär en tredjedel av vad du behöver:

[bild]
Att lyfta 87 kilo av och på varje gång poolen skall användas är tyvärr inte realististiskt. Sen måste balken i sådana fall vara typ 420 cm lång vilket blir närmare 200 kg.
 
D
Men den balken som jag menar att du ska lägga över poolen kan vara en ganska klen balk. Den kommer gå som en banan (om du tar en klen) men det blir ju en bana för sidan att åka över poolkanten.

Men såklart mycket elegantare att byta ut ena kortsidan mot en stålbalk.
 
D Derbyboy skrev:
Ingen fara, jag håller med om att allt ska lösas med app men kan kan du lägga 30k på det så kommer du nå i mål.

skit i rostfri…lästa någonstans att stål rostar med 0,1mm per år. Måla den med rostskydd och klä in yttersidan i trä.

Kör någon vanlig balk typ HEA eller IPE.
HEA balk har jag fått ett mått på 250 mm hög som behövs. Och vikten var sjuk! Måste lyftas in med kranbil. Sen lär jag behöva bygga om fundamenten och förstärka altanen i övrigt. Samt byta ut min motor som hanterar 3 ton. (Nu lär jag väl få byta hela ramen runtom till rostfritt.

Hade kontakt med bl a Montano.se i den frågan. Men ärligt talat så känns det inte som några leverantörer känns helt säkra på vad styvheten blir. Dom är duktiga på att sälja.
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Att lyfta 87 kilo av och på varje gång poolen skall användas är tyvärr inte realististiskt. Sen måste balken i sådana fall vara typ 420 cm lång vilket blir närmare 200 kg.
Motoriserad balk som lyfter från en försänkning i poolen till rätt höjd? Men den lättaste lösningen måste ju ändå vara tvärgående balkar på taket som glider på hjul på poolens kortsidor.
 
Vill du köra på balkspåret och hålla nere nedböjningen till ett minimum med en någotsånär smäcker konstruktion är som sagt överhöjd balk en variant. Jag har ingen som helst uppfattning vad en sådan kostar… öppnar kanske för rostfritt om man kan få en smed att svetsa ihop en av plåt med rimlig materialmängd. Att valsa en standardbalk till rätt krökning är nog inte ett alternativ om man inte äger ett skeppsvarv eller något.

Diagram över en överhöjd balk med text som beskriver att den motverkar nedböjning genom sin krökning.
Kan du räkna företagsekonomi kan du räkna balkböjning också :). Det är lasten Q och tröghetsmomentet I du behöver laborera med i formeln bara. Q är din uppskattade tyngd som ligger på balken (halva pooltaket) + balkens egentyngd. Och I väljs från tabeller eller räknas ut med länken jag skickade om det är egensnickrad balk.

Du har kanske redan hittat det men här finns exempelvis trögheter för vanliga tvärsnitt:
https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdf
 
  • Gilla
  • Älska
Keld och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men den balken som jag menar att du ska lägga över poolen kan vara en ganska klen balk. Den kommer gå som en banan (om du tar en klen) men det blir ju en bana för sidan att åka över poolkanten.

Men såklart mycket elegantare att byta ut ena kortsidan mot en stålbalk.
kortsidorna idag svajar inte. Dom är 420 cm och bärs upp av 3 dubbelhjul var. Det är långsidorna som är det jvla problemet. Så efter att ha funderat på ”rostfritt” eller kanske corten igen runt hela sargen/poolramen med att lägga en typ 250 cm balk i varje hörne mellan kort- och långsida samt en motsvarande balk mellan långsidorna i mitten, då inbillar jag mig utan att veta….. att styvheten skulle bli bra! Om jag t ex använder 4mm cortenplåt för att skapa måtten, säg 100*45 rektangulär balk.
Vad tror ni om det? Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur mycket en sådan balk skulle klara av utan att svikta ner?
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
kortsidorna idag svajar inte. Dom är 420 cm och bärs upp av 3 dubbelhjul var. Det är långsidorna som är det jvla problemet. Så efter att ha funderat på ”rostfritt” eller kanske corten igen runt hela sargen/poolramen med att lägga en typ 250 cm balk i varje hörne mellan kort- och långsida samt en motsvarande balk mellan långsidorna i mitten, då inbillar jag mig utan att veta….. att styvheten skulle bli bra! Om jag t ex använder 4mm cortenplåt för att skapa måtten, säg 100*45 rektangulär balk.
Vad tror ni om det? Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur mycket en sådan balk skulle klara av utan att svikta ner?
Är inte riktigt med på din beskrivning, kan du göra en skiss?
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vill du köra på balkspåret och hålla nere nedböjningen till ett minimum med en någotsånär smäcker konstruktion är som sagt överhöjd balk en variant. Jag har ingen som helst uppfattning vad en sådan kostar… öppnar kanske för rostfritt om man kan få en smed att svetsa ihop en av plåt med rimlig materialmängd. Att valsa en standardbalk till rätt krökning är nog inte ett alternativ om man inte äger ett skeppsvarv eller något.

[bild]
Kan du räkna företagsekonomi kan du räkna balkböjning också :). Det är lasten Q och tröghetsmomentet I du behöver laborera med i formeln bara. Q är din uppskattade tyngd som ligger på balken (halva pooltaket) + balkens egentyngd. Och I väljs från tabeller eller räknas ut med länken jag skickade om det är egensnickrad balk.

Du har kanske redan hittat det men här finns exempelvis trögheter för vanliga tvärsnitt:
[länk]
Super!!! Tack! Företagsekonomi ligger sååå långt ifrån det här. Dels för att jag inte kan fackorden inom metaller typ sträckgräns, styvhet, etc, etc. Men nu börjar jag få en chans att lösa det kanske… Du har inte kalkylen i Excel, va?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Är inte riktigt med på din beskrivning, kan du göra en skiss?
Byter till datorn. Ge mig 20-30 min är du snäll.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
D
Bernieberg Bernieberg skrev:
Är inte riktigt med på din beskrivning, kan du göra en skiss?
Jag har har uppfattat att problemet är när 1 ska åka över 2. Då tar bärlinan (1) i poolkanten pga spännvidden som är drygt 8m. Schematisk bild av pool med bärlina som tar i poolkanten på grund av spännvidd.
 
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har har uppfattat att problemet är när 1 ska åka över 2. Då tar bärlinan (1) i poolkanten pga spännvidden som är drygt 8m. [bild]
Ja jag med, det var lösningen i #37 jag inte riktigt förstod. Lät som något annat än att bara stärka upp långsidans bärlina.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har har uppfattat att problemet är när 1 ska åka över 2. Då tar bärlinan (1) i poolkanten pga spännvidden som är drygt 8m. [bild]
Ja, det är rätt! Sen svackar den i mitten också vilket gör att den svackar än mer ju längre den skjuts ut över poolen.
 
Redigerat:
Nu skall vi se... Har gjort ett antal försök till "ritningar".... Men här är de två alternativen som jag kanske tror på men behöver verifierat via att beräkna konstruktionen.

Två ritningsalternativ med mått för en konstruktionsdesign, övre med trianglar och nedre med central stödlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min tanke är då ramarna runtom byts till rostfritt eller stål, svetsad som en rektangulär balk. 3-4 mm godstjocklek. (Lite bekymrad över vikten....) Dom streckade linjerna är samma metall men som svetsas fast i ramen för lyfta upp/göra den långa balken som går över poolen styv. Det är bara den balken som går över poolen som inte har något stöd av hjul & räls.

När t ex Aqvisdeck.se bygger sådana här delar dom alltid upp dom i två 4 meter sektioner som skjuts ut över kortsidorna. Dom bygger i aluminium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.