Möjligt i alla fall men behöver man bygga om taket mycket och till hyfsad kostnad kanske man får tänka om.

Om man spinner vidare på ”stöd i mitten” så är det egentligen bara i slutet av rörelsen när långsidan ska ta sig upp på kanten som extra stöd behövs. Kanske går att göra ett mindre permanent stöd i form av en liten ramp som lyfter den nedböjande punkten bara precis när den når kanten. Kan vara i kombination med att man styvar upp sidan för att minska nedböjningen.
 
Tro inte man vill ha en permanent lösning (av stål) med häng över poolkanten. Kan ju rent av bli farligt.

Även om det behövs läggas dit en profil så kan TS fortsätta använda sin motoriserade lösning.
 
O o5kar skrev:
Den enklaste lösningen kanske är att sätta en till hjulbana i mitten på överdraget och en demonterbar balk över poolens mitt. Kanske aluminiumprofil för vädertålighet/låg vikt.
vi har idag 5 !!! Hjulbanor.
 
Ett annat alternativ är att låta en modifierad domkraft med hjul (12v) låta lyfta upp bärlinan så att den kommer över poolkanten.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
vi har idag 5 !!! Hjulbanor.

men vadå ni har väl ingen hjulbas i mitten av poolen som halverar spännvidden till 4m?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ett annat alternativ är att låta en modifierad domkraft med hjul (12v) låta lyfta upp bärlinan så att den kommer över poolkanten.
Har lite såna lösningar med linjära aktuatorer men då 8,4M hänger i luften över poolen så kommer inte det att funka. Den börjar svacka långt innan den når poolkanten.
 
D Derbyboy skrev:
Det där låter ju som det absolut enklaste…..men kanske inte den elegantare lösningen.

Innan taket ska dras över så lägger TS ut en profil (en ramp) som hjulen i mitten får rulla på.

Profilen bör vara så styv som möjligt men används en liggandes U-profil så kommer ju den bortre bärlinan dras över poolkanten där den idag tar i.
Träaltan med olika nivåer och inbyggda trappsteg i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
[bild]
testat. Funkar inte
 
Men du kan ju sätta den högre upp i konstruktionen på taket mot en trallbrädor till exempel. Vid något läge tar den ju i och om du 5 cm innan kan använda domkraft eller ett ställdon.

alltså den hänger i luften men åker mot kanten. När den när kanten tar den i men på insidan av bärlinan skickar du ner ett ställdon med hjul som trycker upp bärlinan.
 
Men går de där över poolen?

De i rött alltså….
 
  • Träaltan med röd markerad linje troligen indikerande vägen över en pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
testat. Funkar inte
Sen ligger det 2 st 4M plattjärn (8*1 cm som är kraftigt spända för att lyfta upp pooldäcket över kanten. Plus 4 st 120*45 reglar som också är uppspända. Hjälper något men har kvar cirka 3 cm att lyfta upp.

Tror mer på rostfritt lösningen. När jag fått inordning på kalkylen… Rostfritt eller syrafast. Stor prisskillnad bara.
 
D Derbyboy skrev:
Men går de där över poolen?

De i rött alltså….
nej. Men att ha något över poolen när man badar är ju inget man vill ha direkt. Sitter dock små bitar på den fria delen som hjulen skall vila på. När däcket väl kommer upp på poolsargen.
 
Jag är helt säker på att det är en ren bärighetsfråga. Inte varit gratis direkt så nu måste jag veta hur jag skall göra det. Formeln jag fick var verkligen kanon! Nu måste jag bara lära mig den och se om jag kan öka tjockleken eller höjden på det rostfria materialet för att få ner svikten med 28 mm i mitten till Max 5 mm eller helst 0 mm. Kanske ta bort ramen (195*45) och ersätta den med rostfritt.

jag är rätt vass på företagsekonomi men totalt värdelös på konstruktionsberäkningar för bärighet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Min tanke var att med en hjulbas i mitten som går över poolen då kommer du kunna använda samma tak som du har idag. Hjulbanan ska du ju kunna lyfta på plats och lägga över polen innan du drar över taket. Jag kan spontant tänka ett en u-balk skulle vara det bästa.

Den ska ju absolut inte ligger där när du badar. Grannarna behöver aldrig se den ;)

…men är pris inte en faktor så går det säkert lösa med en rostfri balk.

Här är en balk på ungefär en tredjedel av vad du behöver:

Skärmbild av en webbsida där en U-balk i stål väljs, med möjlighet att ange tjocklek och längd, och en prisuppgift på 41.068,50 SEK inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
Min tanke var att med en hjulbas i mitten som går över poolen då kommer du kunna använda samma tak som du har idag. Hjulbanan ska du ju kunna lyfta på plats och lägga över polen innan du drar över taket. Jag kan spontant tänka ett en u-balk skulle vara det bästa.

Den ska ju absolut inte ligger där bär du du badar. Grannarna behöver aldrig se den ;)

men är pris inte en faktor så går det säkert lösa med en rostfri balk.

Här är en balk på ungefär en tredjedel av vad du behöver:

[bild]
Eh… Förlåt om jag framstod som dryg. Klart pris har en faktor men om det handlar om typ 30K så är det bara att bita i det sura äpplet och köra.

Jag kör det mesta via app så att gå ut och lägga på en 4M balk över poolen när däcket skall stängas känns sådär. Vill helst fixa det så det funkar som det skall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.