Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
#Konstruktion

Finns det någon site som man kan lägga in ”fakta informationen” iör att få fram hur mycket en aluminium L-balk klarar att bära upp?

Aluminium: AW-6082
Längd: 840 cm
Höjd: 10 cm
Tjock: 1 cm

Går inte att få ett svar från leverantören…. (Ej nedanstående)

[länk]
Med en sådan profil beror lastkapaciteten också på hur lasten kommer in och hur balken är stagad. Du får nog berätta lite mer om förutsättningarna och hur den används för att få ett relevant svar.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Med en sådan profil beror lastkapaciteten också på hur lasten kommer in och hur balken är stagad. Du får nog berätta lite mer om förutsättningarna och hur den används för att få ett relevant svar.
Tyvärr är jag helt okunnig om detta. Men skall förklara så gott det går.
Vi har byggt ett poolskydd i tryckimpregnerat, över en pool på 8*4m. Poolskyddet rullar på räls under en uppbyggd del av altanen. Den funktionen funkar briljant och rullar lätt. Poolskyddet vilar konstant på båda kortsidorna och den långsida som går in under den upphöjda delen av altanen. Motorstyrt.

Vad som tyvärr inte fungerar är den långsidan som går över poolen då den inte har något stöd underifrån. Däcket svackar ner kanske 5 cm i mitten på den långsidan, vilket gör att den kommer inte upp på andra sidan och slår i poolsargen.

Regelverket idag består av 195*45 som ram och dubbla 120*45 var 60 cm varav en är spänd för att lyfta upp den trilskande långsidan. Vi har även spänt upp 3 st plattjärn (10*1 cm) för att ytterligare hjälpa till att lyfta. Totalt har våra åtgärder lyft långsidan kanske 10
cm men behöver få upp den minst 5 cm till.

Så jag söker därför ett sätt att få ordning på att få en 840 cm lång 195*45 tryckimpregnerad balk att vara ”rak”. Testade även att spänna ett 4 m lång plattjärn men det gav ingenting och skall tas bort.

På grund av tomten så har jag inget annat sätt att skjuta poolskyddet. Går ej att dela upp poolskyddet heller.

Ev kanske ett fackverk kunna bidra men höjden om 195 mm på däcket tror snickaren gör det mindre effektivt. Snarare ökar vikten. Idag med trall på poolskyddet om 120*20 samt reglar uppskattar jag total vikt på poolskyddet om cirka 1 ton.

Eftersom aluminium är starkt och inte skall böja sig så har jag fått tipset att detta är lösningen. Tror då på att köpa t ex L-profil och montera runtom samt växla av/förstärka hörnen med 3m aluminiumbalkar.

Bor i Kungsbacka så vi har ingen direkt snö men bör beräkna 140 kg snölast samt kanske 200 kg till som ev personlast.

Men.. vet inte hur man beräknar vad t ex L-balk i aluminium klarar av.

Mycket tacksam för hjälp.

Bifogar en snabb video som visar hur det ser ut idag.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
Det kommer inte hjälpa ett dugg antagligen. Den blir för låg. Det blir som järnvägsräls ungefär. Sladdrigt som gummi i sig själv om man lyfter det.
Jag tror mer på att få rostfri plåt klippt i samma höjd som sidan. En liten undervikning 5cm typ och sen allt ihopsvetsat för att få fullängd. Sen skruva det "ganska" tätt. Nå rader skruv varje halvmeter typ. Kanske genomgående med skruv och mutter.
 
S Stefan1972 skrev:
Det kommer inte hjälpa ett dugg antagligen. Den blir för låg. Det blir som järnvägsräls ungefär. Sladdrigt som gummi i sig själv om man lyfter det.
Jag tror mer på att få rostfri plåt klippt i samma höjd som sidan. En liten undervikning 5cm typ och sen allt ihopsvetsat för att få fullängd. Sen skruva det "ganska" tätt. Nå rader skruv varje halvmeter typ. Kanske genomgående med skruv och mutter.
Vad jag förstått så böjer sig inte aluminium som stål. Det knäcks istället. Kan dock öka höjden till typ 195 mm.
 
Aluminium har många otrevliga egenskaper om man använder det under belastning. Sprickbildning pga vibrationer är något som jag råkat ut för och som man inte riktigt räknar med.
 
Ser ingen anledning att använda aluminium här möjligen bortsett från korrosionsmotstånd. Aluminium är ungefär en tredjedel så tungt som stål och samtidigt en tredjedel så styvt. Här drunknar egenvikten lite i hela pooltakets vikt så jag hade gått på rostfritt stål för att maximera styvhet.

Om man tänker sig en lång profil som löper längs hela den fria kanten på pooltaket så gäller det att få den så böjstyv som möjligt. Den ena delen i ekvationen är materialet och där är stål det styvaste vi får till med rimliga medel. Nästa puck är vilken profil. Gäller då att välja ett tvärsnitt med så mycket material som möjligt så långt från mitten (neutralplanet) som möjligt. Detta maximerar profilens yttröghetsmoment. En U-balk där flänsarna omsluter pooltaket i ovan- och underkant är väldigt mycket bättre än om man bara sätter en plåt på sidan exempelvis.

Man kommer aldrig ifrån att konstruktioner deformeras i någon grad av sin egentyngd (om vi håller oss på Moder jord). Vill man få det riktigt rakt kan man överhöja förstärkningen, alltså forma den så att den innan montering buktar uppåt för att kompensera nedböjningen av hela sidan.
 
  • Gilla
Derbyboy och 3 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Vad jag förstått så böjer sig inte aluminium som stål. Det knäcks istället. Kan dock öka höjden till typ 195 mm.
Nä men en 8meter sån profil är ganska sladdrig...........Lägger du en sån profil på två stolar så kanske den håller sig skapligt rak med enbart egenvikt. Men sen ska den ju belastas.......
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ser ingen anledning att använda aluminium här möjligen bortsett från korrosionsmotstånd. Aluminium är ungefär en tredjedel så tungt som stål och samtidigt en tredjedel så styvt. Här drunknar egenvikten lite i hela pooltakets vikt så jag hade gått på rostfritt stål för att maximera styvhet.

Om man tänker sig en lång profil som löper längs hela den fria kanten på pooltaket så gäller det att få den så böjstyv som möjligt. Den ena delen i ekvationen är materialet och där är stål det styvaste vi får till med rimliga medel. Nästa puck är vilken profil. Gäller då att välja ett tvärsnitt med så mycket material som möjligt så långt från mitten (neutralplanet) som möjligt. Detta maximerar profilens yttröghetsmoment. En U-balk där flänsarna omsluter pooltaket i ovan- och underkant är väldigt mycket bättre än om man bara sätter en plåt på sidan exempelvis.

Man kommer aldrig ifrån att konstruktioner deformeras i någon grad av sin egentyngd (om vi håller oss på Moder jord). Vill man få det riktigt rakt kan man överhöja förstärkningen, alltså forma den så att den innan montering buktar uppåt för att kompensera nedböjningen av hela sidan.

ja, det kanske är rätt. Så när du säger U-balk, vilka dimensioner bör det vara? Finns det en site man kan lägga in de olika variablerna för att få ut böjstyvheten?
För entresolen använde vi två st 10 cm IPE-balkar och boxade dom med 4 mm cortenplåt. Sviktade cirka 2-3 cm ändå.

Skulle det funka med att t ex använda 3mm rostfri plåt och göra en balk i rektangulär box hela vägen?
 

Bästa svaret

Nedan ser du formeln för nedböjning av en balk upplagd på två stöd med utbredd last (formeln längst ned).

Q = total last [N]
l (lilla L) = längd [mm]
E = materialets elasticitetsmodul [MPa]
I (stora i) = tvärsnittets yttröghetsmoment [mm^4]

Illustration och formler för nedböjning av balk med utbredd last och stödreaktioner.

Med enheter ovan fås nedböjningen i [mm]

Stål har E = 200 000 MPa och aluminium har E = 70 000 MPa.

Tröghetsmoment kan du exemplevis få hjälp med på denna sida:
https://optimalbeam.com/section-properties.php
Skriv in dimensioner i [mm]. Använd I_x.


Exempel: Boxprofil av stål med tjocklek 3 och innermått 45x195 med längd 8400 mm och 500 kg utbredd last:

nedböjning = 5/384 x 500 x 9,81 x 8400^3 / (200000 x 6706773) = 28 mm


Nu är det bara att öppna en fredagsöl och börja räkna :)
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nedan ser du formeln för nedböjning av en balk upplagd på två stöd med utbredd last (formeln längst ned).

Q = total last [N]
l (lilla L) = längd [mm]
E = materialets elasticitetsmodul [MPa]
I (stora i) = tvärsnittets yttröghetsmoment [mm^4]

[bild]

Med enheter ovan fås nedböjningen i [mm]

Stål har E = 200 000 MPa och aluminium har E = 70 000 MPa.

Tröghetsmoment kan du exemplevis få hjälp med på denna sida:
[länk]
Skriv in dimensioner i [mm]. Använd I_x.


Exempel: Boxprofil av stål med tjocklek 3 och innermått 45x195 med längd 8400 mm och 500 kg utbredd last:

nedböjning = 5/384 x 500 x 9,81 x 8400^3 / (200000 x 6706773) = 28 mm


Nu är det bara att öppna en fredagsöl och börja räkna :)
Right….

Lär återkomma.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Den enklaste lösningen kanske är att sätta en till hjulbana i mitten på överdraget och en demonterbar balk över poolens mitt. Kanske aluminiumprofil för vädertålighet/låg vikt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
O o5kar skrev:
Den enklaste lösningen kanske är att sätta en till hjulbana i mitten på överdraget och en demonterbar balk över poolens mitt. Kanske aluminiumprofil för vädertålighet/låg vikt.
Det där låter ju som det absolut enklaste…..men kanske inte den elegantare lösningen.

Innan taket ska dras över så lägger TS ut en profil (en ramp) som hjulen i mitten får rulla på.

Profilen bör vara så styv som möjligt men används en liggandes U-profil så kommer ju den bortre bärlinan dras över poolkanten där den idag tar i.
 
Ja det är en smart idé och enklare lösning. Men det känns synd när TS redan har gjort en sådan stor satsning på att kunde täcka poolen med ett knapptryck. En bra plan B!
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
D
Men är det rimligt att hitta en lösning som klarar en spännvidd på drygt 8 meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.