S seniorkonsult skrev:
Det är bara det att för permanentboende tillkommer vissa ytterligare krav, t ex tillgänglighet till och inom bostaden bl a avseende dörrbredder, rumsfunktioner, trappor, energibesiktning, kökets och sovplats läge mm.
Ja, och?
 
R Richard Beiron skrev:
Ja, och?
Därav plankravet på ändrad användning.
Jag hade fel. Texten/kraven är ändrade numera. Bifogar texten.
"
Vad händer om man bor permanent i ett fritidshus?
Att ändra användning av en bostad från fritidsboende till permanentboende, utan att göra några fysiska åtgärder, kräver inte bygglov eftersom det inte är ett väsentligen annat ändamål. En sådan ändring kräver inte heller anmälan. (RÅ 1965 K 534)

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 2 §
Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 5 §

Även om varken bygglov eller anmälan krävs så är det enligt Boverkets uppfattning ett ändrat användningssätt att ändra användning från fritidsboende till permanentboende. Det innebär att det är kraven för permanenthus som gäller istället för kraven för fritidshus. Kraven gäller oavsett om det görs några fysiska åtgärder eller inte. Det är de krav i plan- och bygglagstiftningen som gäller för ändring som blir tillämpliga och inte de krav som gäller vid uppförande av en ny byggnad. Vid ändring av byggnad får kraven som gäller vid uppförande av ny byggnad anpassas och avsteg får göras. Hänsyn ska tas till byggnadens förutsättningar och ändringens omfattning och byggnadens värden ska tillvaratas. Därför måste kravnivån i det enskilda fallet alltid fastställas utifrån den aktuella åtgärden.

Plan- och bygglag (2010:900) 1 kap. 4 §
Plan- och bygglag (2010:900) 8 kap. 7 §

Här kan du läsa mer om krav vid ändrad användning

Om ett fritidshus börjar användas som permanentbostad och något av kraven för permanentbostäder, till exempel tillgänglighet eller energihushållning, inte är uppfyllda kan byggnadsnämnden kräva att dessa krav uppfylls. Det kan innebära att byggnaden måste ändras för att uppfylla kraven. Det är dock inte kraven som gäller vid uppförande av en ny byggnad som gäller utan reglerna vid ändring av byggnad.
 
Redigerat:
  • Haha
Harpgear
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Kul att det äntligen dyker upp något som man kan titta på i verkligheten om jag vill ta en minimal omväg när jag ska ner till min kära mor nästa gång.
Det mesta av bebyggelsen på Onsala-halvön är ju gamla fritidshus som blivit ombyggda de senaste 40 åren eller avstyckade tomter. Min mors hus var den andra eller tredje permanentbostaden i sitt kvarter (köptes som ren tomt då det begav sig) och numera är det bara ett hus kvar som inte är "modernt" men det kommer att bli ändring på det inom fem år misstänker jag. (ägarens ålder är hög) Onsala, och Kungsbacka, har bra med klirr i kassan så det är ju en välvilligt inställd kommun som gillar att få invånare så det är förmodligen lite enklare att modernisera bebyggelsen än vissa lite tvära kommuner.
Det kanske inte är planlagt område?
 
  • Gilla
Goboobog
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Hoppas verkligen grannen får igenom sitt bygglov. När man ser på satellitbilderna, så är det ju uppenbart att detta är ett av få i närområdet som är litet. TS är dessutom en avd e mest bebyggda av alla. Om de köpte för 2 år sedan, så borde det vara uppenbart att området tillåtit betydande utbyggnader, inte bara av TS eget utan alla angränsande hus förutom grannens. Om Ts syfte med att köpa huset för att få lugn och ro i en sommarstuga idyll, så har de missat något. Är uppriktigt frågande till om det verkligen var en del i deras husbeslut när de valde sitt hus. Då grannarnas absolut inte generellt är några låga 60m2 hus. nej den här gången tror jag faktiskt TS är en rätt grinig själ, som kommit på kant från start av deras nya unga, och därmed säkert naiva grannar. Vilket känns tydligt även i TS andra tråd där de klagade på deras eldande. Inte sagt attd et är fel där. emn Det känns som mycket söka stöd på BH, vilket m,an lätt får här av vissa boksatvstolakre. emn när det sen vänder till kritik, där bla uppgifterna omd eras egna boende krupit fram. Vilket sätter hen i en mindre sympatisk dager, så blir det stendött från TS.

Jag hoppas verkligen att paragrafen om undantag, ihop med en vettig och verklighetsnära tjänsteman ger Grannen sitt bygglov. Detta kan säkert TS sen blockera och kanske lyckas stoppa i MÖD mm. men då har hen nog skapat sig en hel del ovänner. inte bara mot grannen, utan för hela området som framgent nog också får problem att få igenom sina planer. Gissningsvis kommer detta påskynda en planförändring i kommunen, som är en rätt proaktiv jämfört med många kommuner

Översikt kring kringliggande hus. Inte många små sommarstuga här varken idag, eller när TS köpte sin sommarstugeidyll, med "små lågbyggda stugor":)

[bild]
Du tittar på fel sida av vägen.
 
S seniorkonsult skrev:
Det kanske inte är planlagt område?
Jodå. Den är från 1989 istället för 1965 som i TS fall.
 
S seniorkonsult skrev:
Du tittar på fel sida av vägen.
Syftar du på att TS inte är det allra största? Jag skrev ett av de mest bebyggda:)
Det tvärs över vägen är ju större. Men TS (61) är definitivt ett av de mer bebyggda. eller har jag missuppfattat vilket hus om är TS??
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och en 22-årig kille köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Är ju knappast ett stort bostadshus de ska bygga, 100kvm är ju ett väldigt litet hus. Ser väldigt välritat ut dessutom. Den bifogade planbestämmelsen ser ut att vara från 1945, har kommunen ingen nyare menar du?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att detaljplaner är ett otyg. De är för detaljerade och styr på ett extremt otympligt sätt. Med äldre PBL gjordes det tydliga avsteg från planerna, vilket vi ser exempel på i det aktuella området. Nu har vi sen tio år en ny, striktare lag där samma detaljplaner dom förr tolkas annorlunda. Är det rättvist? Balanserat? Bra? Jag tycker inte det.

Innebär det att man alltid borde få göra precis vad man vill med sin fastighet? Inte nödvändigtvis, men det relativt nya konceptet detaljplaner tillsammans med 2010 års PBL är en våt, konserverande filt på bebyggelse som gör att våra städer bara kan växa genom att ta allt mer yta i anspråk alternativt förtätas i jätteprojekt där hela (företrädesvis industri-) områden jämnas med marken och byggs upp på nytt i likformiga kolosser i en lika rigid detaljplan som den TS har.
Det finns en anledning till att man har skärpt kraven för upprätthållande av detaljplaner.
Det finns goda exempel från många platser u landet hur det blir när detaljplaner inte följs.

Inkompetenta handläggare, mutor och brottsliga byggnätverk som gör lite som de vill.

Detaljplaner finns som trygghet för de boende. För förutsägbarhet och som garant för områdets karaktär och utformning.
Husköpet är oftast den dyraste affär vi gör i livet.
 
  • Gilla
Goboobog
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Syftar du på att TS inte är det allra största? Jag skrev ett av de mest bebyggda:)
Det tvärs över vägen är ju större. Men TS (61) är definitivt ett av de mer bebyggda. eller har jag missuppfattat vilket hus om är TS??
Jag skämtade. Små byggnader på ena och stora påandra sidan....
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Jag skämtade. Små byggnader på ena och stora påandra sidan....
Svårt att veta vilka som menar allvar i denna tråden:crysmile:
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte alla råd du fått.
Mitt råd är att ta kontakt med bygglovshandläggaren för diskussion INNAN dom tar beslut.
Efter att beslutet är taget krävs det mycket mer jobb om du anser det vara ett felaktigt beslut.
Jag var i liknande sits dock ett garage i tomtgräns rakt utanför vårt vardagsrumsfönster. Det stred mot detaljplanen och mot 4,5m gränsen. Bygglovet beviljades ändå utan hänsyn till vår erinran. (Vi funderade bla på hur ska det underhållas). Vi överklagade och vann i Länstyrelsen och i miljödomstolen. Men jag fick lägga mycket jobb på att tolka detaljplan och hitta prejudicerande domar.
När jag frågade bygglovshandläggaren om hur dom kunnat godkänna bygglovet trots att det strider mot detaljplanen sa hon att grannen ville ha garaget placerat där för det passade honom bäst och du kan ju alltid överklaga beslutet. Jag kände att hade jag pratat med henne före beslutet hade mycket jobb kunnat undvikas.
 
  • Gilla
Lillekitte och 3 till
  • Laddar…
L l3ff3 skrev:
Är ju knappast ett stort bostadshus de ska bygga, 100kvm är ju ett väldigt litet hus. Ser väldigt välritat ut dessutom. Den bifogade planbestämmelsen ser ut att vara från 1945, har kommunen ingen nyare menar du?
Ser nu att detaljplanen föreskriver permanentboende. Kan bli problem som det nu är för de fritidshusägare som vill ändra/bygga ut med de nya krav som finns idag. Vid ändring kommer ju dagens krav gälla för bygglov.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns en anledning till att man har skärpt kraven för upprätthållande av detaljplaner.
Det finns goda exempel från många platser u landet hur det blir när detaljplaner inte följs.

Inkompetenta handläggare, mutor och brottsliga byggnätverk som gör lite som de vill.

Detaljplaner finns som trygghet för de boende. För förutsägbarhet och som garant för områdets karaktär och utformning.
Husköpet är oftast den dyraste affär vi gör i livet.
Samtidigt är det väl i huvudsak kommunen som styr över och utformar detaljplanen. Så om de vill tillåta större hus, ändrad bebyggelse. Så kan de anpassa detaljplanen. Det är ju ingen övermyndighet som satt ner foten 1960 hur området skall se ut för all framtid. Nu har jag ingen aning vad en förändring innebär i praktiken. men det lär ju mynna ut i det ganska snabbt om kommunen via diverse överklaganden inte kan ge medborgarna de tillstånd i form av rimliga bygglov de efterfrågar. Paragrafmässigt har jag givetvis fel. Men i praktiken så utvecklas alla områden, även detta. Antingen tillämpar kommunen med framgång sitt undantag i detaljplanen, eller så kommer de behöva ändra den, så den mer passar medborgarnas förväntningar i dag. Det man kan vara relativt säker på är att det inte i framtiden, i detta område kommer bestå av 80% hus som vida överstiger 60m2 enligt detaljplanen, och resten inte på något sätt kommer få igenom likvärdiga bygglov.
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
L l3ff3 skrev:
Är ju knappast ett stort bostadshus de ska bygga, 100kvm är ju ett väldigt litet hus. Ser väldigt välritat ut dessutom. Den bifogade planbestämmelsen ser ut att vara från 1945, har kommunen ingen nyare menar du?
Det är ganska vanligt att gamla planer ligger kvar, det kostar ju pengar att ändra den eller göra en ny. Så kommunen gör inte det om inte nån annan ansöker och betalar kalaset. De gör istället nya planer där de kan få in mer pengar. I centrala Göteborg finns en plan från 1800-talet som fortfarande gäller.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns en anledning till att man har skärpt kraven för upprätthållande av detaljplaner.
Det finns goda exempel från många platser u landet hur det blir när detaljplaner inte följs.

Inkompetenta handläggare, mutor och brottsliga byggnätverk som gör lite som de vill.

Detaljplaner finns som trygghet för de boende. För förutsägbarhet och som garant för områdets karaktär och utformning.
Husköpet är oftast den dyraste affär vi gör i livet.
Detaljplaner är till för att skydda insiders, som TS. Det håller jag med om.

Jag håller även med om att tydliga regler är bättre än otydliga – även när de tydliga reglerna är relativt dåliga.

Inget av detta är dock ett övertygande argument för dagens detaljplanesystem.
 
  • Gilla
petersthlm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.